تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

بی وطن یا رانده شده!/ چرا کیمیا علیزاده جنجالی شد؟

چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید، کیمیا علیزاده دختری که امروز از سوی صدا و سیما و برخی دیگر از تریبون‌ها رانده شده، نخستین زن قهرمان المپیک در ایران است که روزی برای این کشور افتخار آفرین بوده. افتخاری که برخوردهای سلیقه‌ای نمی‌توانند آن را انکار کنند.

کیمیا علیزاده

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: حالا که چند روز از هیجان ناشی از رویارویی دو ایرانی تکنواندوکار در بازی‌های المپیک توکیو می‌گذرد بهتر می‌توان درباره آنچه اتفاق افتاد صحبت کرد. دو دختر جوان ایرانی، یکی در قالب تیم ملی ایران و دیگری از تیم پناهجویان در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و مسابقه در نهایت به سود کیمیا علیزاده و با شکست ناهید کیانی به اتمام رسید. علیزاده، دختری که پنج سال پیش با پیروزی در مسابقات المپیک، عنوان نخستین و تنها زن مدال آور در المپیک را از آن خود کرد و پرچم ایران را در معتبرترین بازی‌های جهان برافراشته کرد.

همین دختر که از چپ و راست مورد تقدیر و هدایای نفیس قرار گرفت، امروز از سوی رسانه ملی! و برخی افراد و همینطور عده‌ای از کاربران در شبکه‌های اجتماعی رانده شده و او را بی وطن، خائن و ...خواندند. چرا کیمیا علیزاده حتی زمانی که نه در قالب تیم ملی ایران بلکه خارج از این کشور تلاش کرده و توانسته به بازی های المپیک راه پیدا کند مهم است و تا این اندازه عده‌ای را عصبانی کرده؟


میان قهرمانی در المپیک و پیروزی بر نماینده ایران در المپیک، یک بار دیگر نیز کیمیا علیزاده جنجال ساز شده بود، وی دو سال پیش و پس از اعتراضات سال ۹۸ و اسقاط هواپیمای اوکرانی در نتیجه خطای انسانی، ایران را به همراه همسرش به مقصد هلند ترک کرد و با انتشار متنی در اینستاگرام علل این مهاجرت را توضیح داد و از آنچه بر او گذشته بود، گفت. کیمیا علیزاده از تنگ نظری‌ها و مصادره به مطلوب دستاورد‌های خود گفت و از اینکه برخی مسئولان در داخل کشور، ورزش زنان را به سخره گرفته بود انتقاد کرد و گفت که می‌گویند کیمیا دیگر نمی‌تواند به دلیل آسیب دیدگی در عرصه قهرمانی حضور پیدا کند! چه کسانی می‌خواستند با پررنگ کردن آسیب دیدگی کیمیا علیزاده مانع از ادامه وی در عرصه حرفه‌ای شوند؟

بیوگرافی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده رفت تا بماند!

کیمیا علیزاده به ظن خود رفت تا بماند اما صدا و سیما که امروز شدیدترین حملات را علیه این دختر جوان وارد کرده ای کاش از خود می‌پرسید که در پشت پرده بر کیمیا علیزاده چه گذشته است که این دختر را در سن 21 سالگی و در اوج قهرمانی مجبور به ترک وطن و پناه بردن به تیم پناهجویان کرد. بر کیمیا علیزاده در کشور چه گذشته است که این دختر عطای ماندن را به لقای آن ترجیح داده است؟ چرا مسئولان ورزشی کشور برای سیاست زدایی از این عرصه تلاش نمی‌کنند تا ورزشکاران را از زیر بار سنگین فشارها رها کنند و اجازه ندهند این سرمایه‌های ملی اینگونه به دستاوردهای خود پشت کنند؟

از زمان ترک وطن کیمیا علیزاده تا به امروز هیچ کس حاضر به تشریح دلایل و آنچه بر این ورزشکار گذشته بود نکرد، مربی و خانواده کیمیا علیزاده سکوت کردند و تنها توضیحاتی از سوی فدراسیون تکواندو ارائه شد که قابل قبول نبود.

اکنون عده‌ای کیمیا را بی‌وطن می‌خوانند و عده دیگری نیز به دفاع از کیمیا پرداخته و می‌گویند او مجبور به رفتن بود و با وجود حضور در تیم پناهجویان بی شک تا ابد دختر ایران خواهد ماند. بهتر است صدا و سیما و در راس آن مسئولان ورزشی کشور به جای اینکه اقدام به سانسور نام و تصویر کیمیا علیزاده گنند و وی را آلت دست دشمنان بخوانند، اقدام به فرهنگ سازی کنند و اجازه ندهند در کشور ورزش زنان به حاشیه رفته و از سوی بازیگر و مسئول و مدیر به سخره گرفته شود. 

حامیان و مخالفان کیمیا علیزاده در توییتر چه گفتند؟

در فضای مجازی کاربران به دو دسته موافق و مخالف کیمیا علیزاده تبدیل شده بودند و تحلیل‌های خود را با دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌کردند. آذرمنصوری سخنگوی حزب اتحاد ملت با انتشار تصویری از مبارزه علیزاده و کیانی، نوشت: «او هرجا که باشد کیمیای ایران است.»

سمیرا یکی از کاربران توئیتر با انتشار عکس کیمیا علیزاده نوشت: «آدم‌ها را به کجا می‌رسونید که بعد از برد هم خوشحال نیستند.»

رویارویی دو دوست و هم تیمی قدیمی به عنوان رقیب در این مسابقات، بسیار متاثر کننده بود. سعید یکی از کاربران توئیتر در واکنش به این اتفاق گفت: «‏نه، این مبارزه برنده نداشت. دو رفیق، دو هم‌تیمی و دو هموطن به جبر روبروی هم قرار گرفتند و بازنده اصلی ما بودیم که یک‌جا همه آرزوهایمان را باختیم. کاش وطن جایی بود برای همه ما؛ با هر سلیقه، با هر نگاه، با هر تفکر و با هر ایدئولوژی تا اینگونه روبروی هم نایستیم و نبازیم»

احسان کاربر دیگری هم در انتقاد به نحوه عملکرد صداوسیما در گزارش این مسابقه، نوشت: «‏گزارش تکواندوی کیمیا_علیزاده‬ و کیانی لجن‌ترین گزارش تاریخ صداوسیما بود پر از نفرت، هوچی گری و تولید خشم نهایتا اونجایی که کیمیا بعد پایان بازی حریف و هموطنش رو بغل میکنه تصویر سریع قطع میشه تا این نفرت تولید شده تلطیف نشه.»

بسیاری از کاربران، اما بازنده اصلی را سیاست های کشور دانستند که شرایطی را ایجاد کرده که نخبگان و جوانان و ورزشکارانش فوج فوج از این سرزمین می‌روند و به کشور‌های دیگر پناهنده می‌شوند. علی در توئیتر خود نوشت: «نه کیمیا و نه ناهید، هیچکدام بازنده نبودند. بازنده کسی بود که این دو را رودروی هم قشرار داده است.» کاربردیگری نوشت: «بازی باخت باخت. ما هممون از اینکه کیمیا مقابل ایران بازی کرد دلمون شکست...، ولی مسببش کیه؟»

محمد یکی از مخالفان خروج علیزاده از کشور، در توئیتی نوشت: «کیمیا علیزاده به چه بهایی حاضر شد از کشور برود و با تیم پناهندگان در این المپیک حاضر شود؟ مگر چه چیزی در کشور کم داشت؟ او گول برخی از افراد را خورد که باعث شد از کشور برود.»

برخی از کاربران هم با انتشار مجدد سخنان علیزاده بعد از خروج از کشور، اعلام کردند که یادمان نرود کیمیا برای چه از کشور خارج شد. کیمیا علیزاده در بخشی از سخنانش گفته بود: «هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم. هیچکدام‌مان برایشان مهم نیستیم، ما ابزاریم»

با همه جنجال‌ها و کشمکش‌ها، کیمیا علیزاده باخت و ناهید کیانی، تکواندو کار تیم ملی ایران هم حذف شد. اما سوالی که همچنان باقی و بی‌جواب مانده این است که تا کی قرار است شاهد خروج سرمایه‌های ارزشمندمان از کشور باشیم؟ از کجا می‌دانید ورزشکاران ایرانی که در این المپیک حضور دارند هم سودای رفتن در سر ندارند؟ تاکی قرار است مردم را از ماندن خسته کنیم و بعد در صداوسیما بگوییم هرکسی دوست ندارد جمع کند از کشور برود؟ و بعد هم جمع کردند و رفتند، برچسب خائن و وطن فروش به آن‌ها بزنیم؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۸
عباسی108
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
4
9
درودها بانو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
2
این شیر زن نه بی وطنه نه خائن . بلکه کیمیای همین خاکه و ما دوستش داریم و برای ما قهرمانه . بی وطن و خائن و جنایتکار حقوق بگیران نجومی بی خاصیت و رانت خواران چاپلوس و متملق هستند لطفا منتشر کنید لطفا
ظثی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
10
12
سهمیه نگرفت خود کمیته جهانی المپیک مفتی بهش داده
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
خفه ارزشی پشمالو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
دلم خنک شد. بد بخت خواست آبرو ایران رو ببره آبرو نداشته خودش رفت. نشون داد که با گدایی اونور آبی ها نتونست به جایی برسه. در صورتیکه تو همین ایران با تموم کمبود ها مدال آورده بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
8
20
ما که به اصطلاح در خاک ایران زندگی می کنیم، بی وطن تر از علیزاده هستیم. بالاخره ایشان یک جایی بنام پناهندگان هست که از حقوق ایشان دفاع کند، ما در اینجا اسیر به اصطلاح مسئولانی هستیم که تنها چیزی که برایشان مهم نیست ایران است! کدام ایرانی وجدانش اجازه می دهد این همه اختلاس و دروغ و دزدی و خیانت علیه ایران انجام دهد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
تو شاید ولی ما اینطوری فکر نمیکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
15
12
سلام
اگه مردم از باخت علیزاده خوشحالن چون این دختر به مردمش پشت کرد و گرنه دولتمردان تا تونستن با هدایای رنگین باهاش برخورد کردن ولی مردم با عشق به استقبالش رفتن مگه تختی الگوی ورزشکارای ما نیست تا آخرین لحظه پای مردم و برا مردم موند دولتیا برا علیزاده کوتاهی نکردن این را همه می دونن همون موقع هم که هدایای جور واجور از سکه و خونه و ... می گرفت بعضیا انتقاد می کردن که چرا از جیب مردم خیرو بخش می کنید حالا هم همون مردمی که از بردش 5 سال پیش خوشحال بودن الان از باختش خوشحالن پس الکی نگید که فرار نخبگان و ... این یه ورزشکار بود مثل ساعی،رضازاده، خادم، دبیر، نامجو و ... و ... ولی اونا پای مردمشون موندن با همه مشکلات ولی این خانم به مردم کشورش پشت کرد به خاطر همین هم مردم تأکید می کنم مردم نا یه عده نون به نرخ روز خور که همیشه می خوان از آب گل آلود ماهی بگیرن از باختش خوشحال هستن رمز ماندگاری مردمی بودنه نه فخر فروشی و جدا شدن از مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
شما در اقلیت هستی و خیلی هم در اقلیت هستی و حق نداری از طرف مردم حرف بزنی . چون مردم ایران از موفقیت کیمیا خیلی هم خوشحال شدند . پس ببند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
7
13
اگه مانده بود آخرش تو این مملکت از بین میرفت مثل قهرمان دو استقامت تو شمال کشور که الان تو خیابان به دست فروشی مشغول همون بهتر که رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
الان واقعا به چه مقامی رسیده سهمیه المپیک براش گدایی کردند چون نتونست به دست بیاره تو زندگی ورزشیش که پس رفت کرده لااقل امیدوارم تو زندگی شخصیش پیشرفت کرده باشه چون در عرصه های جهانی پرچمی هم نداره که بخواد خودشو مطعلق به اون بدونه وکسی که قهرمان مردم خودش بود ونخواست قائدتا نمیتونه قهرمان انگلیس بشه که در طول تاریخ دشمن خونی این مردم بوده اینهمه کشور یعنی باید برای کشوری مبارزه میکرد که دشمن ترین دشمن ایرانه برای اسرائیل بازی میکرد بهتر از انگلیس بود تیم ایران را شکست داد که پرچم انگلیس را بالاببره تازه جالبش اینجاست که حتی جز کاروان اصلی انگلیس هم نبودجنبه این همه محبت مردم ایران را نداشت وگرنه بین اینهمه کشوری که میتونست براشون بازیکنه انگلیسا انتخاب نمیکرد لااقل ملایی برای مغولستان بازی میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
8
6
اگه مانده بود آخرش تو این مملکت از بین میرفت مثل قهرمان دو استقامت تو شمال کشور که الان تو خیابان به دست فروشی مشغول همون بهتر که رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
3
4
رفت چون باید میرفت،ورزش قهرمانی تو این مملکت اشتباه هستش،اگر هم چیزی از مسئولان بابت مدالش گرفته چیز بسیار ناچیزی هستش،قهرمانی هزینه زیادی داره با ایشالا ماشالله ورزش قهرمانی نمیشه،چشاشو وا کنه ببینه پیر شده زندگیش در راه هیچ فدا شده،رفتنش کار خوبی بوده،
ناشناس
|
Austria
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
2
7
درود به تو بانو دردت تو سر شریعتمدار
فرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
7
4
درود بر نویسنده مطلب
امروز خانم قهرمان و مدال آور تیم دوچرخه سواری را دیدم که کنار پیاده رو بساط پهن کرده، لباس فروشی میکرد.
ننگ بر آنان که مملکت را به اینجا رساندن
صدای ملت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
5
5
هر کس به مردم و کشورش پشت کرد دیگه همینه..همه دوستای که گفتند توی ایران بهش ظلم شده یک سرچ ساده بکنند ببینند چقدر اون زمان بهش جایزه و هدیه و چقدر تقدیر و تشکر ازش انجام دادند ایشون چون خواستند از ایران تشریف ببرند بهونه در آوردند و جوسازی کردند کم ورزشکار داریم که با وجود پیشنهاد های مالی زیاد به مردم و وطنشون پشت نکردند امثال رضازاده ها و ...کیمیا با ایران و دعای مردم کیمیا شد و مطمنا بدون ایران و مردمش هیچی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
امثال رضا زاده نرفتن ولی این ور بارشونو 10 برابر رفتن بستن
پروین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
8
4
ایشون یک وطن فروش خودخواه غربزده است . همین ولی. دیگه هیچوقت رنگ مدال را نمیبینه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
4
5
نخبه ها را از کشور فراری می دهند،وچقدر خوب شد که رفت تا لا اقل این چندروز زندگی را بدون امر ونهی یک مشت آدم بیسواد نفهم سپری کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
5
4
باکیسه پر رفت.اون مصی علی‌نژاد هم براش مینویسه که چی بگه.والا منم زنم،مادرم،دخترم.توی زندگیم سرکوب نشدم.بااینکه یه زندگی کاملاً متوسط ومعمولی داشته ودارم،خوش وراضی زندگی میکنم.این خانم رفت فقط چون حجاب اذیتش میکرد واز اون بدتر شوهر مزخرف وبیتربیتش،بهش خط میده.هرنوشته ای ازش دیدید شک نکنید براش نوشتن.وکلام آخر ایشون دیگه ایرانی نیست،یه پناهنده ست،کم بگید ایرانیه.هرکی قبول نداره دوباره چندتا بازی توی المپیکشو ببینه وبه اسم جایی که براش مبارزه می‌کنه نگاهی بندازید ودهنتونو آب بکشید ونگید اون خائن یه ایرانیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
اگر خوش و راضی زندگی میکنی چرا پس اینقدر منفی؛ حسود و تنگ نظر به خوشی دیگران نگاه میکنی ؟ !
گر تو را در بهشت باشد جای
دیگران دوزخ اختیار کنند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
خودتم ببند همه خائنین الان داخل مملکت تشریف دارن و همچین نوابغی رو فراری میدن که سهمشون از بخور بخورا بیشتر شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
4
2
علیزاده نرفت که بماند، مثل شما ها بردنش تا نماند، اتفاقا به علیزاده توو ایران خیلی توجه شد، علیزاده خام بود و ازش سو استفاده شد
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
0
نباید می‌رفت.همه ما باید بمانیم ووطن را بسازیم نباید که همش به فکر خودمون باشیم.لابد اونایی که جونشونو برای ساختن این وطن دادند آدم نبودند.یه روسری مگه چقدر روسرش سنگینی می‌کرد که بخاطرش حاضر شد به وطنش پشت کنه.جانم فدای وطنم.
افخمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
1
0
آقا خانم جوان پیر هم وطن چرافکرتان به حرفهامشغول میکنید.مگرقراراست هرکس هرچه میخوادبراش فراهم کنندهرطورمیخوادزندگی کند.اینهاتاجیبشان خالی بودمنت میکشیندتاجیبشان پرشده به کشورووطن وخاک وآب خدپشت پاه زدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
2
0
خیلی دربدره. واقعا تیم پناهجویان برازنده اشه. باهمین حداقل امکانات مدال آورده بود که. چطور اونور آب با تمام امکانات نه سهمیه کسب کرد ونه مدال آورد. فقط سهمیه گدایی بهش دادن تو المپیک. بعدش هم که تر زد
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
0
2
بی وطن ادمین هستش نه کیمیا های قهرمان, تو خود فروخته که عنوانت با توحین امیخته هستش, ابو بریزید اون جایی که داره میسوزه ادمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
2
1
فعلا از موقع که رفته نه مسابقات جهانی کاری کرده نه تو المپیک .. ناک اوت ۱۰ بر صفر در مسابقات جهانیش رو مثل اینکه یادتون رفته ...هر کس که به وطن پشت کند لیاقتش هیچ چیز نیست ...مسابقات جهانی بعدی هم خواهیم دید
نظرات شما
پیشخوان