تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

نکات حقوقی دریافت خسارت ملک

در حوزه رهن و اجاره خانه یکی از مشکلات اساسی که بین مالک و مستاجر به‌وجود می‌آید، دریافت خسارت می‌باشد.

نکات حقوقی دریافت خسارت ملک

رویداد۲۴ مستاجر و موجر با عقد قراردادی با هم توافق می‌کنند تا مستاجر در ملک موجر اقامت گزیند ولی با یک سری شروط از جمله عدم واردکردن خسارت به ملک. با عدم‌ رعایت این شرط مستاجر ملزم است تا خسارتی را بپردازد و موجر به دریافت خسارت از مستاجر اقدام کند.

محدودیت‌های مستاجر در رابطه با عین مستاجره

مستاجر حق تجاوز از حدود قانون و عرف را ندارد و از کاری که توسط قانون و عرف حکم شده است نباید خودداری کند.
به‌عنوان مثال مستاجر حق ندارد از ملک مورد اجاره به صورتی که به آن لطمه می‌زند، استفاده کند. مثلا ملک را به کلینیک دامپزشکی تبدیل کند یا با عدم رعایت ایمنی، موجب تخریب پنجره‌ها و درب‌ها شود.

علاوه‌براین مستاجر باید در مورد ملک اجاره‌ای امین باشد و اجاره‌بها و قبوض خدماتی را پرداخت کرده و شرایطی را که در قرارداد آمده است را رعایت کند. موجر هم‌چنین حق دریافت خسارت از مستاجر را در بعضی شرایط دارد.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ قانون مالیات بر خانه‌های خالی


نحوه دریافت خسارت از مستاجر

اگر موجر نسبت به ایجاد خسارت به ملک اجاره‌ای از سوی مستاجر و یا عدم پرداخت اجاره‌بها و … از مستاجر شاکی باشد، دریافت خسارت مورد اجاره از مستاجر یا به طور کل دریافت خسارت از مستاجر به‌صورت مستقیم با دریافت از ودیعه مستاجر امکان پذیر نمی‌باشد.

 صاحب ملک ابتدا می‌تواند با مصالحه، سازش و توافق اقدام به دریافت خسارت از مستاجر کند و اگر نتیجه نداد باید برای دریافت خسارت از مستاجر به دادگاه مراجعه کند و با ارائه دادخواست دریافت خسارت از مستاجر به همان میزانی که ادعا می‌کند به دایره اجرا، دستور تخلیه را بدهد.

در این هنگام، دایره اجراء دستور تخلیه، از ارائه هزینه ودیعه به مستاجر به همان مقدار خودداری خواهد کرد و سپس بعد از صادر شدن حکم دادگاه و دریافت خسارت از مستاجر و مطالبه‌های موجر، به رد آن به مستاجر اقدام خواهد کرد.

برای دریافت خسارت از مستاجر در صورتی که صاحب‌خانه ادعای مورد خسارت واقع شدن ملک را دارد، ابتدا  باید ودیعه را به صندوق دادگستری بسپارد و تقاضای تامین‌دلیل کند و سپس برای دریافت خسارت از مستاجر و خسارات وارده، نسبت به طرح دعوای دریافت خسارت از مستاجر اقدام نماید.

 باید توجه داشت اگر اثبات شود که تخریب عمدی بوده است، صاحب ملک می‌تواند برای دریافت خسارت از مستاجر به طرح شکایت کیفری در دادسرا بپردازد. صاحب ملک می‌تواند درخواست دریافت خسارت از مستاجر را در شورای حل اختلاف نیز مطرح کند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان