تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

افزایش نگرانی ها درباره کرونای لامبدا

به گفته ناجی، جهش در واریانت لامبدا به میزان قابل توجهی سرایت و عفونت زایی این گونه جدید کووید ۱۹ را افزایش داده است.

افزایش نگرانی ها درباره کرونای لامبدا

رویداد۲۴رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حذف هفت آمینواسید در جهش واریانت لامبدا را چالشی بزرگ پیش روی تست‌های تشخیصی دانست و هشدار داد: لامبدا شرایط خطرناکی را برای کشور‌ها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است. این واریانت خطرناک سرایت پذیری بیشتر، قدرت گریز از ایمنی و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است.

 دکتر علیرضا ناجی با بیان این که به نظر میرسد واریانت لامبدا در حال تبدیل شدن به تهدید جدی جهانی است، اظهار کرد: تاکنون در ۲۹ کشور واریانت لامبدا شناسایی و ثبت شده است.

وی با تاکید بر این که واریانت لامبدا برای اولین بار در کشور پرو شناسایی شد، افزود: این کشور با ثبت ۵۹۶ مرگ در هر صد هزار نفر جمعیت، بالاترین مرگ و میر‌های کرونایی را ثبت کرد که از این تعداد مبتلایان، ۹۷ درصد مربوط به واریانت لامبدا است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: لهستان با ثبت ۳۰۷ مرگ کرونایی در روز بعد از کشور پرو رتبه دوم چرخش واریانت لامبدا را به خود اختصاص داده است.


بیشتر بخوانید: زالی: تهران همچنان روزهای سخت کرونایی را می‌گذراند


رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه، تقویت سرمایه گذاری در سیستم بهداشتی و درمانی، افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و مراقبت ویژه، تسریع در روند واکسیناسیون، توسعه ظرفیت انجام تست‌های تشخیصی، تقویت توان اقتصادی مردم و جمعیت بالای خانواده‌ها را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از چرخش گونه‌های جدید کرونا ذکر کرد.

به گفته ناجی، جهش در واریانت لامبدا به میزان قابل توجهی سرایت و عفونت زایی این گونه جدید کووید ۱۹ را افزایش داده است.

وی ادامه داد: این جهش جدا از افزایش چسبندگی پروتئین اسپایک در اتصال به رسپتور ACE ۱۱، جهشی ایمن گریز است.

ناجی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد واریانت لامبدا می‌تواند به پاسخ سیستم ایمنی، غلبه کند.

وی حذف هفت آمینواسید طی جهش در واریانت لامبدا را چالشی بزرگ پیش روی تست‌های تشخیصی دانست و هشدار داد: لامبدا شرایط خطرناکی را برای کشور‌ها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است، این واریانت خطرناک سرایت پذیری بیشتر، قدرت گریز از ایمنی و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است.

بنابراعلام پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تاکید کرد: مطالعات اخیر در مورد واکسن‌های فایزر و مدرنا گواه این است که واریانت لامبدا در برابر ایمنی حاصل از این واکسن‌ها مقاومت دو الی سه برابری از خود نشان می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان