تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

واکنش دلار به تنفیذ ابراهیم رئیسی / دلار ۳۵ هزار تومانی در راه است؟

پس از تنفیذ ابراهیم رئیسی، معامله‌گران ارزی منتظر مراسم تحلیف و ترکیب کابینه‌ دولت سیزدهم هستند، برخی معامله‌گران احتمال افزایش قیمت دلار را مطرح می‌کنند، دسته دیگری باور دارند بازار در واکنش به مراسم تنفیذ ابراهیم رییسی در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. کدام یک اتفاق می‌افتد؟

قیمت دلار

رویداد۲۴ ارزش پول ملی، هم یک متغیر اقتصادی و هم یک عامل حیثیتی برای دولت‌هاست. طی دولت‌های مختلف ایران در دوره‌های متوالی، ابزار کنترلی بانک مرکزی در خدمت این تصویرسازی حیثیتی قرار گرفته است. آیا اکنون هم قیمت دلار با شروع به کار دولت جدید افت می‌کند تا آبرویی برای دولت جدید خریده شود؟

ابراهیم رئیسی در جریان برگزاری انتخابات بار‌ها وعده کاهش نرخ ارز داده و امیدوار است که در دولت او با رفع تحریم‌ها قیمت دلار کاهش پیدا کند. اما در مقابل واکنش بازار نسبت به تمامی این اظهارنظرات و اتفاقات جالب است. در هر کجای دنیا انتخابات ریاست جمهوری و انتقال قدرت متغیر بسیار مهمی است که دست کم به طور موقت بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.


بیشتر بخوانید:هر صلوات ۵۰۰ میلیون! / سوددهی بانک صادرات چه هزینه گزافی روی دوش مردم گذاشت؟


همین اتفاقات در گوشه دیگری از جهان چند ماه پیش اتفاق افتاد و تاثیر بزرگی بر ایران داشت. بعد از مراسم تحلیف جو بایدن، نرخ دلار در ایران حتی ۲۰ هزارتومان را هم به خود دید و روند ریزشی داشت. اما در ایران و در این دوره از اقتصاد واکنش بازار نسبت به هر اتفاق داخلی کاملا خنثی بوده و راه خود را رفته است.

قیمت دلار پس از خداحافظی حسن روحانی

دلار هفته گذشته را صعودی پشت سر گذاشت؛ هفته‌ای که همراه بود با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری و قرار است با مراسم تحلیف به پایان برسد.

به دنبال افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته و تجربه کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان، این روز‌ها موجی به راه افتاده که قیمت دلار بالا رفته و حتی مرز ۳۰ هزار تومان را رد خواهد کرد. در حال حاضر برخی از فعالان بازار ارز در تلاش هستند با برجسته کردن احتمال سقوط برجام، انتظارات افزایشی در بازار را تقویت کنند.

لغو تحریم‌ها از این جهت مورد توجه بازار است که زمینه‌ساز افزایش صادرات نفتی و درآمد‌های ارزی خواهد شد. فعالان بازار انتظار دارند که در نبود برجام، درآمد‌های ارزی رشد خاصی را تجربه نکند. عدم افزایش درآمد‌ها موجب می‌شود که دولت برای تامین کسری بودجه خود دچار دشواری شود و در صورتی‌ که برای پاسخ دادن به این نیازها خلق پول صورت بگیرد، قیمت اسکناس آمریکایی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

در این شرایط، اما برخی از تحلیلگران بازار و فعالان اقتصادی معتقدند که احتمال توافق بیشتر از برهم خوردن برجام است و موج‌هایی که به راه افتاده، کار موج‌سازان بازار دلار است.

در مقابل اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند با شروع به کار دولت جدید احتمال دارد قیمت دلار قدری نزولی شود. نرخ ارز گذشته از تاثیری که بر عوامل اقتصادی می‌گذارد یک حالت حیثیتی برای دولت‌ها دارد، در نتیجه احتمال اینکه با شروع به کار دولت جدید مثلا اقداماتی از مجرای بانک مرکزی انجام شود که نرخ دلار را پایین بکشد وجود دارد.

واکنش دلار به آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی

مراسم تحلیف و سخنان ابراهیم رئیسی نیز برای معامله گران ارزی بسیار اهمیت دارد. به گفته صرافان بازار ارز، بازار واکنشی به مراسم تنفیذ امروز نشان نداده و همچنان در انتظار معرفی رسمی اعضای کابینه دولت جدید است تا بتواند با توجه به خط مشی آن‌ها مسیر را پیش‌بینی کند.

فعالان بازار معتقدند حتی آمریکا هم حالا رفتاری محتاطانه در مذاکرات پیش گرفته، چون حتی او هم نتوانسته به پاسخ محکم و قانع‌کننده‌ای درباره آینده سیاست‌خارجه ایران در دولت رئیسی برسد؛ بنابراین طبیعتا معاملات ارز هم در این باره در نااطمینانی به سر می‌برند.

روز تحلیف برای صرافان هم بسیار اهمیت دارد. ظاهرا قرار است یکی از مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا در مراسم حضور پیدا کند و همچنین سیگنال حضور نماینده کشور‌های عربی هم بشدت موثر است. نگاه عمده معامله‌گران این است که اگر مقامات کشور‌های خاورمیانه به خصوص عربستان در مراسم تحلیف شرکت کنند، می‌تواند مقدمه‌ای بر این باشد که سفارت عربستان در ایران بازگشایی شود که سیگنال مثبتی به بازار است، چون عربستان یکی از قدرت‌های منطقه است و شریک مهم اروپا و آمریکا به حساب می‌آید.

اما در مجموع آنچه کارشناسان بر سر آن اشتراک نظر دارند این است که در میان مدت و بلندمدت کاهش نرخ ارز اتفاق نخواهد افتاد و نباید به دلار زیر ۲۰ هزارتومانی امیدوار بود. با وضعیت فعلی و با نرخ تورم فعلی و با توجه به افزایش حجم نقدینگی فعلی، قیمت ارز در بهترین حالت در اول پاییز به حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و در آغاز سال ۱۴۰۱ یعنی آغاز قرن پانزدهم هجری خورشیدی به ۳۵ هزار تومان برسد، ولی این در صورتی است که اتفاق خاصی رخ ندهد، ولی اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم و دولت جدید را منشا اثرات خیر بدانیم، شاید با واقعی شدن قیمت‌ها و برداشته شدن یارانه‌های غیرهدفمند و تک نرخی شدن ارز، و برداشته شدن موانع و محدودیت‌های غیرلازم، در راه رقابتی شدن کسب و کار، قیمت‌ها تا حدی کنترل شود و باعث شود سال را با قیمت‌های بهتری به پایان برسانیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
1
شما بیجا کردید که میشود سی پنج تومان، رسانه فتنه جو رویداد؛ از حسادت وخباثت وجودیتان دارید منفجر میشوید.حالا که ارباب حسنتون رفته چرا شما هم نمیرید برید.شما با سایت شفیعیان وبقیه افسادطلبان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
0
2
از اونجایی که ما یادمون نمیاد شرایط زندگیمون بهتر روزی نسبت به روز قبل بهتر شده باشه پس دلار با سرعت به ۵۰۰۰۰ تومن میرسه تجربه عمر ۴۰ ساله پر از بدبختی من که اینو نشون میده
خالقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
0
از خبرهاتون حس تفرقه اندازی ناامیدکردن مردم وهراس افکنی به ادم دست میده دست از این کارا بردارین
نظرات شما
پیشخوان