تاریخ انتشار: ۰۷:۰۹ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
علی صوفی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

قالیباف سهم خود را از ابراهیم رئیسی می‌گیرد/ وزرای احمدی نژاد در کابینه سیزدهم حضور دارند

یک فعال سیاسی می‌گوید: مجلس قادر به حل مسائل کشور نیست و برای رسیدن به اهداف خود در کار دولت هم کارشکنی می‌کند؛ بنابراین رئیسی نمی‌تواند مجلس و قالیباف و سهم‌خواهی‌ها را نادیده بگیرد و تشکیل کابینه فراجناحی در این شرایط ممکن نیست.

علی صوفی

رویداد۲۴ ابراهیم رئیسی در آستانه معرفی وزرای خود به مجلس برای تشکیل کابینه سیزدهم قرار دارد. گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ترکیب نهایی کابینه دولت جدید مطرح می‌شود، از حضور مخبر به عنوان معاون اولی و باقری کنی به عنوان وزیر خارجه تا نامزدهای وزارت خانه‌های نفت و بهداشت و اقتصاد.

عصر امروز پنجشنبه، مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهم رئیس جمهور ایران در مجلس و با حضور مهمانان خارجی برگزار و گفته می‌شود لیست اعضای کابینه همزمان با برگزاری این مراسم به اعلام و به مجلس ارائه می‌شود. چه کسانی در لیست نهایی کابینه سیزدهم حضور دارند و این کابینه درون جناحی بسته شده یا فراجناحی؛ اساسا ابراهیم رئیسی تا چه اندازه در بستن کابینه خود قادر است فراجناحی عمل کند و چه موانعی پیش روی است؟


بیشتر بخوانید:پرونده نهادهای امنیتی خاص علیه رحیم مشایی دولت رئیسی / فرهاد رهبر را در کابینه نگذارید!


درحالی که ابراهیم رئیسی پس از ثبت نام در انتخابات اعلام کرد که مستقل وارد شده و کابینه‌ای فراجناحی تشکیل می‌دهد، فعالان سیاسی اما معتقدند کابینه او حاصل سهم خواهی احزاب مختلف اصولگرا و حامیان رئیسی در انتخابات خواهد بود. علی صوفی در این مصاحبه به سوالات پیرامون کابینه ابراهیم رئیسی پاسخ داده.

وزرای احمدی نژاد در کابینه رئیسی

علی صوفی فعال سیاسی و وزیر دولت اصلاحات در این باره به رویداد۲۴ می‌گوید: ابراهیم رئیسی برای انتخاب و چینش کابینه خود تنها نیست، به هرحال تیمی بودند که باهم وارد عرصه انتخابات شدند و از پیش از انتخابات فعلی یعنی در سال ۹۶ هم برای رئیسی فعال بودند. او وابسته به یک جریان سیاسی است و به عنوان یک فرد نظراتش تعیین کننده نیست بلکه این جریان سیاسی همراه رئیسی است که نظرات تعیین کننده‌ای دارد.

صوفی ادامه داد: از میان اصولگرایان طیف‌های مختلفی بودند که در انتخابات از رئیسی حمایت کردند. جبهه پایداری، اصولگرایان سنتی و برخی از اصولگرایان اعتدالگرا حامی او بودند. اکنون هم برخی گمانه‌زنی‌ها از کابینه رئیسی حاکی از حضور وزرای احمدی نژاد در ترکیب نهایی آن است. خب این جریان سیاسی به راحتی حاضر به واگذاری قدرت به دیگران نیست و برای رسیدن به قدرت تلاش بسیار زیادی کرده است تا جایی که اساسا انتخابات را از معنا و مفهوم ساقط کردند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه برای به قدرت رسیدن رئیسی همه رقبا حتی لاریجانی را رد صلاحیت کردند تا در پیروزی رئیسی تردید نباشد، گفت: رئیسی کار راحتی در پیش ندارد که بخواهد نظر و سلیقه خود را در چینش کابینه اعمال کند. همه افرادی که انتخابات را تدارک دیدند و پشت او بودند اساسا به ابراهیم رئیسی اجازه نخواهند داد که به این راحتی بتواند اعمال نظر کند. در چنین جریانی نمی‌توان توقع اعتدال‌گرایی و فراجناحی بودن را داشت.

ابراهیم رئیسی شخصیت مستقلی ندارد

صوفی با بیان اینکه رئیسی می‌تواند به پشتوانه رهبری برخی اقدامات و انتصابات را انجام دهد، اما این کار موجب بروز شکاف در جریان سیاسی حامی خود خواهد شد، گفت: باید دید رئیسی چه اقدامات و تصمیماتی انجام می‌دهد. آیا جانب اعتدال را در پیش می‌گیرد یا اینکه طبق نظرات و خواسته‌های دیگران پیش می‌رود. شخصیت آقای رئیسی را شخصیت مستقلی نمی‌بینم و اگر بتواند مستقل عمل کند و به اصلاح امور بپردازد می‌توان به او امیدوار بود اما با توجه به شناختی که در این مدت از او پیدا کردیم بعید است بتواند مقتدرانه‌ عمل کند.

رئیسی نمی‌تواند کابینه فراجناحی تشکیل دهد 

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه قالیباف در چینش کابینه خود را سهیم می‌داند، تصریح کرد: قالیباف اتفاقا خود را رقیب اصلی رئیسی هم می‌داند و طبعا اکنون در مقابل رئیسی خود را وامدار قالیباف می‌داند. قالیباف در راس قوه مهمی قرار دارد که می‌تواند به راحتی با دولت همراهی نداشته باشد. مجلس فعلی در شان مجلس واقعی و در سطح این ملت و حل مسائل کشور نیست و برای رسیدن به اهداف خود در کار دولت هم کارشکنی می‌کنند؛ بنابراین رئیسی نمی‌تواند مجلس و قالیباف و سهم‌خواهی‌ها را نادیده بگیرد. از همین رو شعار‌هایی که مبنی بر کابینه فراجناحی می‌دهد قابلیت اجرا شدن ندارد.

کابینه دولت سیزدهم حاصل سهم خواهی است

صوفی با تاکید بر اینکه کابینه رئیسی حاصل سهم خواهی است و چند تکه خواهد بود، گفت: زمانی که پای سهم‌خواهی به میان می‌آید شایسته سالاری از بین می‌رود. این درحالی است که رئیسی همواره شعار شایسته سالاری را مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه رئیسی برای حل مشکلات کشور نیازمند تشکیل کابینه شایسته سالار است، گفت: زمانی که قالیباف از کابینه سهم بخواهد رئیسی مجبور است مثلا چند وزارت‌خانه را به او بدهد، بنابراین دیگر آن وزارتخانه‌ها گوش به فرمان قالیباف خواهند بود و سیاست‌های او را اجرا خواهند کرد نه رئیسی؛ بنابراین شاهد چندگانگی زیادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان سهمی در پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند سهمی هم از کابینه سیزدهم نخواهند داشت، مگر اینکه توصیه رهبری باشد و رئیسی با پشتوانه رهبری بخواهد برخی انتصابات را انجام دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان