تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پشت پرده انتخاب زاکانی/ داریوش قنبری: با لابی گری نمی‌توان شهر را اداره کرد

انتشار یک فایل صوتی از گفتگوی محرمانه رئیس شورای شهر با نرجس سلیمانی، پشت پرده انتخاب نامزد پوششی ابراهیم رئیسی به عنوان شهر تهران را افشا کرد. علیرضا زاکانی بر اساس قانون می‌تواند از بهارستان به بهشت برود؟

علیرضا زاکانی

رویداد۲۴ دو روز قبل خبرگزاری فارس اولین رسانه‌ای بود که از شهردار شدن زاکانی خبر داد و اعلام کرد منتخبین شورای شهر ششم، در اولین جلسه خود با بیشترین آرا علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. بر اساس این خبر، علیرضا زاکانی ۱۲ رای و مازیار حسینی ۹ رای کسب کردند. پس از انتشار این خبر، مهدی چمران رئیس جدید شورای شهر تهران خبر را تایید نکرد و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت:« بعید است و روز یکشنبه هفته آینده شهردار مشخص می‌شود.»

پس از عدم تایید خبر شهردار شدن علیرضا زاکانی، رسانه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره به سراغ چمران رفتند و او تایید کرد رای گیری برای انتخاب شهردار انجام شده و نتایج آن درست است اما این رای گیری باید مجددا در صحن شورای و در موعد تعیین شده انجام شود تا این انتخاب قانونی باشد. شنیدن نام زاکانی به عنوان شهر تهران اتفاق عجیبی بود. ماجرا آنجایی عجیب شد که انتشار یک فایل صوتی از جلسه شورای شهر، پشت پرده انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران و فشاری که بر اعضای شورا برای انتخاب شهردار جدید آمده است را افشا کرد.

پشت پرده انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران

در این فایل صوتی مهدی چمران به تهدید شدن و تحت فشار قرار گرفتن شورای شهر جدید برای انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران در گفتگو با نرجس سلیمانی خبر می‌داد. در بخشی از این فایل صوتی چمران در پاسخ به انتقادات نرجس سلیمانی مبنی بر اینکه کاش رای های ما شفاف و آشکار بود و این مسأله پیش نمی آمد، پاسخ داد: من دیشب یکی از بدترین شب‌‌ها را داشتم، حتی از جنگ بدتر بود. آنقدر ناراحت شدم از اینکه اسامی اینگونه منتشر شده است.


بیشتر بخوانید:در شورای شهر تهران چه خبر است؟/ شهرداری زاکانی منتفی شد؟


سلیمانی در واکنش به گفته‌های چمران ادامه داد: اگر رای گیری به صورت شفاف و در روز یکشنبه انجام می‌شد بهتر بود. چمران در واکنش گفت: عده‌ای فشار می‌آورند. سلیمانی در ادامه افزود: عده‌ای از دوستان از اول رایشان این نبود. رایشان اشتباه رفته و باید از رای خود صیانت کنند و بهتر است موضوع شفافیت را خودمان شروع کنیم. چه اشکالی دارد رای آشکار باشد.

چمران در واکنش تاکید کرد: البته در قانون نوشته شده رای را مخفی بگیرید که این هم دلایلی دارد. یک عده را می‌ترسانند، اصلا تهدیدشان کردند. همین حالا که رای مخفی هم دادند به آنها گفتند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم! و به من گفتند و من چند وقت پیش تذکر دادم که این کارها را نکنید و شما آن موقع تشریف نداشتید.

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی در انتقاد از آنچه در شورای شهر می‌گذرد، نوشت: «رسوایی و بی آبرویی مطرح شده در فایل صوتی چمران رئیس شورای شهر؛ نشان می‌دهد که برای قالب کردن زاکانی به عنوان شهردار تهران چه تهدید‌ها و فشار‌هایی در کار بوده. هر وقت قدرت یکدست می‌شود، مثل گرگ به جان هم می‌افتیم ما اصولگراها.»

یاشار سلطانی هم با انتشار فیلمی در فضای مجازی از میثم مظفر و مهدی بابایی دو عضو جدید شورای شهر، خبر از فشار‌ها و سهم‌خواهی‌ها برای به کرسی نشاندن یه گزینه خاص در شهرداری خبر داد. در این فیلم کوتاه مظفر و بابایی در پارک شهر راه می‌روند و گفت و گویی کوتاهی میان آن‌ها رد و بدل می‌شود. یکی از آن‌ها می‌گوید شهرداری سه گزینه دارد، دیگری می‌گوید کی حاضره باج بده؟ دیگری می‌گوید باج نمی‌دونم؟ و آن یکی می‌گوید: بیاد به ما باج بدهد.»

زاکانی نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است. او در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و بدون داشتن سابقه اجرایی و صرفا با سابقه نمایندگی و رئیس سازمان بسیج بودن، برای ریاست جمهوری ایران تایید صلاحیت شد. او در مناظره‌ها نقش کاندیدای پوششی برای ابراهیم رئیسی را ایفا می‌کرد.

انتخاب شهردار باید در جلسه رسمی و با حضور آن کاندیدا و پس از ارائه برنامه، به رای گیری گذاشته شود. در اتفاقی که اخیرا رخ داده اعضا شورا در جلسه‌ای غیررسمی و بدون مطالعه برنامه زاکانی برای شهرداری و بدون حضور او، این انتخاب را داشته‌اند. به همین خاطر چمران اعلام کرده که در جلسه یکشنبه شورای شهر، رای گیری انجام و نام شهردار جدید تهران اعلام خواهد شد.

نامه نیوز در تحلیلی اساسا شهردار شدن زاکانی را برخلاف قانون خواند و نوشت که زاکانی اکنون نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است و طبق قانون باید او ابتدا از نمایندگی مجس استعفا دهد و استعفای او در مجلس به رای و بررسی گذاشته شود و پس از موافقت مجلس، او می‌تواند به شهرداری بیایید. در غیراینصورت، او حتی به عنوان سرپرست شورا هم نمی‌تواند انتخاب شود.

بر همین اساس طبق مصوبه وزارت کشور، افرادی که قرار است به عنوان شهردار انتخاب می‌شوند باید تحصیلات مرتبطی داشته باشند. با این وجود، زاکانی با داشتن مدرک پزشکی هسته‌ای، برای شهردار شدن صلاحیت لازم را ندارد.

شورای شهر با لابی‌گری نمی‌تواند شهر را اداره کند

داریوش قنبری نماینده اسبق مجلس در همین رابطه به رویداد‌۲۴ می‌گوید: نامزد شهرداری باید در جلسه علنی و رسمی برنامه خود را ارائه کند، موافقان و مخالفان صحبت کنند، برنامه او بررسی و نقد شود و بعد به رای گیری گذاشته شود. البته معمولا در جلسات غیرعلنی یک صحبت‌های در خصوص انتخاب شهردار مطرح می‌شود و نظر اعضا از قبل مشخص می‌شود و بعد به جلسه علنی و رسمی موکول می‌شود.

داریوش قنبری با تاکید بر اینکه اعضای شورا مسئولیت دارند که منافع شهری را بر هرچیز دیگری ترجیح دهند، یادآور شد: اینکه اعلام می‌کنند تحت فشار و تهدید بودیم اصلا و به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اگر نمایندگی مردم را انتخاب می‌کنید باید قبل از آن شجاعت ایستادگی در برابر فشار‌ها را هم داشته باشید. اگر اینگونه نیست چگونه قرار است از حق و حقوق مردم دفاع کنید. شهردار باید فردی توانمند و بر اساس معیار‌ها، توان اداره شهر را داشته باشد. اینکه انتخاب کنند و بعد بگویند فشار و تهدید بوده است، قابل قبول نیست.

وی افزود: با لابی‌گری نمی‌توان شهر را اداره کند. در امور شهری لابی‌گری همیشه ممکن است وجود داشته باشد و در این مسیر این اتفاق‌ها زیاد رخ می‌دهد؛ پذیرفتنی نیست که بخواهند تابع نفوذ‌ها و فشار‌ها باشند. باید جلوی هرگونه نفوذ از سوی صاحبان قدرت و نفوذ گرفته شود و مصلحت شهر را نسبت به هر موضوع دیگری در اولویت قرار دهیم.

انتخاب شهردار در اختیار شورای شهر است و باید فرد توانمندی را به عنوان شهردار انتخاب کنند که توانایی مدیریت شهری را داشته باشد. فردی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود باید از مدیریت شهری اطلاعات کاملی نسبت به شهر و مسائل شهری داشته باشد. مخصوصا کلان شهری مانند تهران که مشکلات زیادی دارد و حتی از یک وزارتخانه نیز بزرکتر است. یک دهم جمعیت ایران در شهر تهران است و اگر ما شهر‌های اقماری تهران را جز تهران حساب کنیم، این جمعیت بیشتر هم خواهد بود. نمی‌توانیم اسلامهشر، پرند، ورامین و... را از تهران جدا بدانیم، زیرا خدمات رساندن به آن‌ها عموما با تهران است.

وی ادامه داد: مدیریت تهران با جمعیت قابل توحهی که دارد کار دشواری است، خصوصا با وجود کرونا که مسائل مالی زیادی هم به شهر تهران تحمیل کرده است. به هر حال بحث اداره تهران با مشکلات زیادی مواجه است و شهردار آینده تهران ضمن اینکه باید بتواند منابع مالی را از کانال‌های صحیح تامین کند، باید بتواند شهر را به خوبی مدیریت کند.

قنبری با بیان اینکه در شورای شهر پنجم، شهر مسئولانه اداره شد، تصریح کرد: در شورای پنجم شهر علارغم همه مشکلات فراوانی که وجود داشت از جمله کمبود منابع مالی، اما شهرفروشی رخ نداد و شورا سعی کرد به سمت منابع مالی پایدار حرکت کند. امیدوارم در دوره آینده شورای شهر ششم نیز این روند را ادامه دهد. مسئله آلودگی هوا، مترو، حمل و نقل عمومی و ... از مواردی است که باید در دوره آینده به طور جد پیگیری شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
3
0
اول ازهمه بایدفردی دلسوز باشد چه ایرادی دارد زاکانی باشد وچند مشاور متخصص هم داشته باشدکنارش اتفاقا بسیارفردخوبیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
1
هنوز پرونده‌ای مالی قالیباف در شهرداری تعیین تکلیف نشده ،پرونده جدیدی باز می شود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان