تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

وزیری که از موسسه قرآنی به صمت رسید/ رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت کیست؟

رضا فاطمی امین قرار است به وزارت صنعت معدن و تجارت یکی از کلیدی‌ترین وزارت خانه‌های اقتصادی برود. وزیر پیشنهادی ابراهیم رییسی برای صمت کیست و چه سوابقی دارد؟

وزیر پیشنهادی صمت

رویداد۲۴ دقایقی پیش فهرست پیشنهادی کابینه ابراهیم رئیسی برای دریافت رای اعتماد به مجلس ارائه شد. در این فهرست نام رضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت آمده است. رضا فاطمی امین  کیست؟

ابراهیم رییسی، در چینش کابینه خود به یارانش در آستان قدس رضوی توجه ویژه‌ای داشته است و حالا که او بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده، همراهان قدیمیش هم احتمالا به پاستور می‌روند. سید فاطمی امین یکی از این همراهان قدیمی رییسی در مشهد بوده که اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها معرفی شده و قرار است در دولت رییسی، در صورت کسب رای اعتماد فاطمی امین وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دست بگیرد.

رضا فاطمی امین کیست؟

سیدرضا فاطمی امین متولد شاهرود است و جزو وزرای جوان پیشنهادی رییسی به حساب می‌آید. او متولد ۱۳۵۳ و ساکن مشهد است. فاطمی امین خیلی زود وارد جرگه مدیران کشور شد و کارش را از یک موسسه قرانی آغاز کرد و راه خود را با مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد.

او در سن ۲۳ سالگی، بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات در مقطع لیسانس و در رشته الکترونیک، به سمت مدیرعامل موسسه نورالثقلین منصوب شد. این موسسه سال ۷۰ تاسیس شد و سال ۷۵ فاطمی امین در عنفوان جوانی مدیریتش را به دست گرفت. نورالثقلین به مدیریت فاطمی امین دستور کار خود را برگزاری کلاس‌های تفسیر قران و احکام و مداحی تعریف کرده بود، اما این راه شروع اولیه‌ای برای فاطمی امین بود و به پشتوانه همین سابقه فعالیت مذهبی فرصت‌های اقتصادی برایش فراهیم شد.

فاطمی امین در سال ۸۰ موسسه قرآنی نورالثقلین را در حالی ترک کرد که مجری پروژه شهر سالم مشهد شده بود. جالب است که رشته تحصیلی فاطمی امین الکترونیک بوده و این رشته نه به نوراثقلین مرتبط می‌شد و نه پروژه شهر سالم مشهد، اما به هرحال فاطمی امین توانسته بود هر دو سمت را به عنوان اولین سمت‌های اجرایی در کارنامه خود ثبت کند.

فاطمی امین بعد از پروژه شهر سالم مشهد، مجری طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده کشور شد و در حوزه شهرداری فعالیت می‌کرد تا دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که در ورود به دولت برای فاطمی امین گشوده شد.

از دولت احمدی نژاد تا قائم مقامی آستان قدس

او از آذر ۸۷ تا شهریور ۹۲ رییس ستاد تحول صنایع و معادن بود و همزمان از آذر ۸۸ تا آبان ۹۱ عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم بود. این همزمانی‌ها، اما در سمت‌های دیگر نیز ادامه داشت. فاطمی امین از بهمن ۸۹ تا شهریور ۹۰ معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن را برعهده داشت و در فروردین ۹۰ سخنگوی وزارت صنایع و معادن دولت احمدی‌نژاد بود.

سلام و خداحافظی فاطمی امین به کار در دولت، همراه شد با سلام و خداحافظی محمود احمدی‌نژاد! بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد عمر کار اجرایی فاطمی امین در دولت هم به طور موقت به پایان رسید.

میدان بعدی که پذیرای حضر فاطمی امین شد، آستان قدس رضوی بود. او در دهه ۹۰ وارد آستان قدس رضوی شد و با مدیریت مرکز سرمایه گذاری و مشارکت آستان قدس رضوی کار خود را در این نهاد آغاز کرد. بعد از آن عضو هیات مدیره آستان شد و در نهایت هم مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان را برعهده گرفت و بعد با یک ترفیع قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شد.

او همچنین عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و عضو شورای پژوهشی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

تمامی این سمت‌های اجرایی، اما یک سوی فعالیت‌های فاطمی امین بوده و او به طور مستقل هم برای خود فعالیت‌های اقتصادی در کارنامه دارد.

فاطمی امین

طبق اطلاعات درج شده در آگهی‌های روزنامه رسمی، او چندین شرکت اقتصادی دارد که تمامی آن‌ها را در دهه ۹۰ توانسته به نام خود ثبت کند. فاطمی امین عضو هیات مدیره بنیاد تعاون زندانیان، عضو هیات مدیره توسعه پترومفید و عضو هیات مدیره فناوران مدیریت علم هم افزا است. رییس شرکت فناوران مدیریت علم هم افزا، حمیده رییسی متولد شاهرود است.

حمیده رئیسی

اینکه چه کسی بر کرسی وزارت صمت می‌نشیند، بیش از همه شاید برای خودرویی‌ها تعیین کننده باشد چراکه اتاق فکر سیاست‌گذاری در حوزه خودرو در این وزات خانه برقرار است.

کارشناسان حوزه خودرو معتقدند، انتخاب رضا فاطمی امین برای وزارت صمت نشان دهنده رویکرد سیاست‌های دستوری دولت رییسی در حوزه اقتصاد و خودرو است. احتمالا در دولت رئیسی و در وزارت صمت جدید باید منتظر ممنوعیت و محدودیت بیشتر واردات خودرو‌های خارجی باشیم. احتمالا این دولت با رویکرد حمایت از خودروسازان داخلی به میدان می‌آید. به خصوص در شرایط کنونی که از برجام و مذاکرات وین هم اخبار خوشی به گوش نمی‌رسد. پیش از این هم با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های رنو و پژو ایران را ترک کردند و حالا احتمالا دولت رئیسی با شعار خودکفایی بیشتر، هم ممنوعیت واردات خودرو را تمدید کند و هم بر خودکفایی در صنعت خودرو تاکید کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
چه بگیم ؟ شایسته سالاری در ایران معنی خاص خودش را دارد . خدا یا جانمان را بگیر راحت شیم از این عذاب
نظرات شما
پیشخوان