تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

احمدشاه مسعود ؛ قهرمان ملی افغاستان یا قدرت‌طلب ضد صلح؟

احمدشاه مسعود معروف به شیر دره پنجشیر یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های معاصر افغانستان است. او برای برخی نماد ملی‌گرایی و تلاش برای مقابله با ارتجاع است و برخی دیگر احمد شاه مسعود را هم نماد ارتجاع می‌دانند و هم کسی که باعث شد افغانستان سال‌ها در آتش جنگ بسوزد. گزارش چهره‌های رویداد۲۴ درباره احمد شاه مسعود را بخوانید.

احمدشاه مسعود کیست

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «پیشرفت دشمنان خدا در برابر اسلام و توهین و تحقیر ایشان به مقدسات اسلامی در من عقده ایجاد کرده و این امر مرا به آن می‌دارد تا زندگی خود را بر سر این امر بگذارم. نباید فراموش کنم که همه اعمال و کردار من برای خداست و باید همه اعمال و کردارم اسلامی باشد.» احمدشاه مسعود

«اگر این رژیم، این حاکمیت سیاسی و متحدین سیاسی آن و حزب وطن نباشد، جا را چه کسی در اینجا پر می‌کند؟ فقط بنیادگرا‌ها با حمایت و پشتیبانی بیگانگان. اگر گلبدین و مسعود و سیاف و خالص اینجا بیایند، باید به صراحت به ما بگویند که آیا در حکومت مطلوب آن‌ها جایی برای میانه‌رو‌ها هست؟ ظاهرشاه را اجازه می‌دهند بیاید اینجا؟ دگراندیشان و نُه‌گانه‌ها را اجازه خواهند داد؟ نه دیگر جایی برای آن‌ها نخواهد بود.» دکتر نجیب رئیس جمهور جمهوری خلق افغانستان

احمدشاه مسعود از چهره‌هایی است که نقش یک قهرمان ملی را دارد و طرفدارانش القابی، چون سردار ملی و شیر دره پنجشیر به او داده‌اند بسیاری را ستایشش می‌کنند و  او را صلح طلب و آزادیخواه می‌دانند. رسانه‌های ایران نیز اعم از اصلاح طلب و اصول‌گرا چهره‌ای رمانتیک از وی ساخته‌اند؛ فرمانده خوش‌چهره و جذابی که عاشق اشعار سیمین بهبهانی بود، شخصیتی کاریزماتیک داشت داشت و نابغه جنگ‌های چریکی بود. از پول و ثروت بدش می‌آمد، توان آزار و اذیت هیچکس را نداشت و از جنگ متنفر بود! اما این تعاریف چقدر درباره احمد شاه مسعود واقعی است و او در حقیقت که بود و دستاوردش برای مردم افغانستان چه بود؟

احمدشاه مسعود یکی از موثرترین چهره‌های مانع صلح در افغانستان بود و حتی زمانی که گلبدین حکمتیار پلن مصالحه سازمان ملل را قبول کرد، مسعود از پیوستن به آن خودداری کرد و جنگ را ادامه داد. اما برای شناختن احمدشاه مسعود باید از این اسطوره‌سازی‌های ایدئولوژیک فاصله بگیریم و فعالیت‌ها و اقدامات وی را در بطن وقایع سیاسی و تاریخی معاصر افغانستان بسنجیم.

بیوگرافی احمد شاه مسعود

احمدشاه مسعود در ۱۱ شهریور سال ۱۳۳۲ در پنجشیر افغانستان به دنیا آمد. پدرش سرهنگ ارتش در دوران محمدظاهر شاه بود و پدربزرگش کارمند خزانه‌داری در دوره امان الله خان. پدر مسعود به دلیل شغل نظامی در شهر‌های مختلف افغانستان اقامت می‌کرد و احمد شاه مسعود به واسطه شغل پدر از همان کودکی ولایات مختلف افغانستان را شناخت و با مردم ولایات مختلف آشنا شد.

مسعود سال‌های آغاز کودکی را در زادگاهش دره پنجشیر گذراند. در پنج سالگی به صنف اول مکتب (دبستان) رفت و قبل از آنکه دبستان را به پایان برساند با خانواده به کابل رفت و در دبستان شاه دو شمشیره درس خواند. اندکی بعد پدرش در سمت قوماندان ژاندارم و پلیس هرات به ولایت هرات رفت و احمدشاه مسعود در مکتب هرات به درس و تعلیم ادامه داد. در همین‌جا بود که علوم دینی و مذهبی را نزد مدرس مسجد جامع فرا گرفت.

مسعود دوران متوسطه و دبیرستان را در مدرسه استقلال کابل به پایان رساند و در همین دوران به شغل نظامی علاقه‌مند شد و می‌خواست وارد مدرسه نظامی شود که پدر و دوستان پدر منصرفش کردند. وی در سال ۱۳۵۲ با شرکت در آزمون کنکور وارد دانشکدهٔ مهندسی پلی تکنیک کابل شد.

فیلم ترور احمدشاه مسعود


بیشتر بخوانید:مدرنیزاسیون افغانستان در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی


اندیشه احمد شاه مسعود

احمد شاه مسعود در دوران دانشجویی با افکار سید قطب و مودودی آشنا شد و تحت تاثیر آموزه‌های آنان به اسلام‌گرایی رادیکال روی آورد. انگیزه اصلی مسعود برای ورود به سیاست مبارزه با تجدد بود که سلطنت مشروطه محمدظاهر شاه و کمونیسم دو تجلی اصلی آن بودند. مسعود به ویژه از سوسیالیسم و کمونیسم نفرت داشت، چرا که با دو اصل مسلم جامعه اسلامی، یعنی حجاب و مالکیت خصوصی مخالف بود و در بنیاد‌های فلسفی‌اش به متافیزیک و الهیات ادیان باوری ندارد.

در دوره‌ای که احمدشاه مسعود به اسلام‌گرایی رادیکال گرایش پیدا کرد فضای سیاسی افغانستان نیز برای فعالیت احزاب مختلف مهیا شده بود. محمدظاهر شاه در سال ۱۳۴۲ به احزاب مختلف اجازه داده بود آزادانه فعالیت کنند و ده سال پایانی حکومت وی را «دهه دموکراسی» می‌نامند.

باز شدن فضای سیاسی در دهه پنجاه فعالیت احزاب چپ و راست را قوت بخشیده بود. در میان احزاب چپگرا «حزب دموکراتیک خلق افغانستان» و در میان راست‌گرایان «نهضت اسلامی افغانستان» دارای بیشترین نفوذ سیاسی و اجتماعی بودند.

جناح چپ افغانستان، اتحاد شوروی را الگوی سیاسی خود می‌دانست چرا که شوروی به واسطه انقلاب اکتبر طی کمتر از چهار دهه از کشوری عقب مانده و دهقانی تبدیل به یکی از ابرقدرت‌های جهان شده بود و پیشرفت‌های صنعتی و علمی خیره‌کننده‌ای به دست آورده بود. از این جهت بسیاری از روشنفکران افغانستان در دهه چهل و پنجاه به کمونیسم گرایش پیدا کردند و خواستار اصلاحات رادیکال و مدرنیزاسیون ریشه‌ای و سریع کشور بودند.

در جناح مقابل نیز اسلام‌گرایانی وجود داشتند که بیشتر از اخوان المسلمین تاثیر گرفته بودند و خواستار برچیدن آزادی و تحصیل زنان، مدرنیزاسیون سیاسی و اجتماعی و دموکراسی غربی بودند. حکومت مطلوب آن‌ها حکومتی اسلامی بود که بر اساس قوانین فقهی اداره شود. اسلام‌گرایان تحت عنوان مجاهدین شناخته می‌شدند و اغلب سیدجمال الدین اسدآبادی را مراد و الگوی خود می‌دانستند.

احمد شاه مسعود و رویای خلافت اسلامی

با فروپاشی امپراطوری عثمانی و اتمام خلافت ۱۲۵۰ ساله اسلام بسیاری از مسلمانان به فکر احیای خلافت افتاده بودند و از این جهت سیدجمال طرفداران زیادی پیدا کرده بود. مهم‌ترین آموزه‌های سید جمال را که بر مجاهدین و احمدشاه مسعود تاثبر گذاشت می‌توان چنین خلاصه کرد: «سرزمین‌های اسلامی باید با قوانین اسلامی اداره شوند و جهان اسلام نیز باید مرکزیتی داشته باشد که همان (مرکز خلافت اسلامی) است.»

سید جمال از طرفی می‌خواست با بیگانگان و نیرو‌های خارجی مستقر در سرزمین‌های اسلامی مبارزه کند و از طرف دیگر حکومت اسلامی را جایگزین دموکراسی‌های جدید کند. این دو خصلت یعنی امپریالیسم‌ستیزی و اسلام‌گرایی رادیکال دو آموزه مهمی بودند که احمدشاه مسعود و دیگر مجاهدین از سیدجمال آموختند و با خواندن آثار سید قطب و مودودی امپریالیسم‌ستیزی آن‌ها تبدیل به غرب‌ستیزی شد. مسعود و دیگر همقطارانش در ابتدا تحت عنوان اخوانی‌ها شناخته می‌شدند چرا که متاثر از حسن البنا و اخوان المسلمین بودند و به تبلیغ اسلام از طریق آموزش و گفتگو باور داشتند؛ اما با تغییر موضع آن‌ها و گرایش به سیدقطب و سید جمال که آموزه‌هایی بسیار متفاوت از حسن البنا داشتند، مسعود و دیگر اسلام‌گرایان به مجاهدین معروف شدند. احمد شاه مسعود نه فقط از جهات سیاسی بلکه از جهات شخصی نیز عقاید مذهبی عمیقی داشت. تا جایی که همسر وی در کتاب خاطرات خود نوشته که مسعود حتی رضایت نمی‌داد همسرش را مرد‌های فامیل و اقوام نزدیکش هم ببینند.

احمدشاه مسعود و دکتر عبدالله عبدالله

اختلافات احمد شاه مسعود و گلبدین حکمتیار

احمدشاه مسعود نقش فعالی در میان مجاهدین داشت و در سال ۱۳۵۴ به همراه گلبدین حکمتیار قیامی علیه دولت داوودخان، نخستین رئیس جمهور افغانستان، ترتیب داد که به «قیام پنجشیر» معروف شد. در نتیجه شکست قیام پنجشیر بسیاری از مجاهدین دستگیر شدند و دولت تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرد.

احمدشاه مسعود که به دلیل شرکت در قیام تحت تعقیب بود به پاکستان فرار کرد و مدتی آنجا بود. پاکستان به دلیل اختلافات مرزی که با دولت افغانستان داشت، از مجاهدین حمایت می‌کرد بنابراین در سال‌های اول دهه پنجاه بیش از پنج هزار مجاهد به پاکستان رفتند و توسط دولت پاکستان آموزش دیدند. پاکستان از طرفی هم اسلام‌گرایی رادیکال را در منطقه گسترش داده و حمایت می‌کرد و به همین دلیل بهترین مکان برای تروریست‌ها و افراطیون بود.

احمد شاه مسعود در پاکستان با گلبدین حکمتیار به اختلاف برخورد. مجاهدین در پاکستان به دو گروه عمده تقسیم شدند؛ افراطی‌تر‌ها به سمت حکمتیار متمایل شدند و دیگران به گرد مسعود و برهان الدین ربانی آمدند. در همین دوران بود که اختلاف مسعود و حکمتیار بالا گرفت و حکمتیار تلاش کرد وی را به قتل برساند.

جنگ احمد شاه مسعود و کمونیست‌های افغانستان

با وقوع انقلاب ثور، قدرت سیاسی در افغانستان به دست جناح چپگرا افتاد و حزب دموکراتیک خلق افغانستان به سرعت برنامه‌های اصلاحی خود در جهت مدرنیزاسیون کشور را آغاز کرد. مسعود و دیگر مجاهدین با وقوع انقلاب به افغانستان بازگشتند تا با دولت جدید بجنگند.

در جنگ میان مجاهدین و دولت سوسیالیستی ابتدا مناسبات جنگ به نفع دولت بود. دلیل این امر برنامه‌های رفاهی و آموزشی بود که پس از انقلاب ثور اجرا شده بود و افغانستانی‌ها آثار مثبت آن را بر زندگی خود می‌دیدند. اما با ورود ارتش شوروی به افغانستان ورق برگشت و مناسبات جنگ به نفع مجاهدین رقم خورد.

ورود شوروی به افغانستان احساسات ملی را علیه سوسیالیست‌ها تحریک کرد و بسیاری از مردم دیگر دولت را دست‌نشانده بیگانگان می‌دانستند. محمدصالح ریگستانی در کتاب مسعود و جهاد می‌نویسد: «تهاجم شوروی کار مسعود را راحت کرد. او که نگران پشتیبانی مردم بود، اینک به آرزوی خود رسیده بود. او می‌دانست مجاهدین بدون حمایت مردمی شکست می‌خورند و بنابرین در همان سال تشکیلات جبهه خود را پایه‌گذاری کرد که شامل بخش‌های نظامی و مالی می‌شد.»

مسعود با گسترش تشکیلات نظامی خود علیه ارتش شوروی جنگید و از پنجشیر در برابر حملات ارتش سرخ محافظت کرد. به دنبال بیرون‌شدن آخرین سرباز اتحاد شوروی از خاک افغانستان در تاریخ ۱۳ مِهر ۱۳۶۹ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹)، به ابتکار احمد شاه مسعود شورای عالی فرماندهان ارشد جهادی افغانستان در شاه سلیمِ ولایت بدخشان به تاریخ ۹ اکتبر ۱۹۹۰ دایر می‌شود که در این اجلاس اکثر فرماندهان معروف مجاهدین از جمله نماینده‌ای از امیر اسماعیل خان نیز حضور داشتند. فرماندهان در این نشست راهبرد مبارزه دربرابر جمهوری دموکراتیک افغانستان را تعیین می‌کنند.

مسعود پس از خروج ارتش شوروی از افغانستان تمام تلاشش را کرد تا دولت کمونیستی افغانستان را ساقط کند. رئیس جمهور دولت دکتر نجیب بود که ساختار دموکراتیک و پارلمانی در کشور به وجود آورده بود و زندانیان سیاسی را آزاد کرده بود. آزادی‌هایی که دکتر نجیب و پیش از او ببرک کارمل به مجاهدین دادند، در واقع زمینه‌ساز سقوط دولت مدرن در افغانستان شد. مجاهدین به چیزی کمتر از نابودی تمام مظاهر مدرنیته و احیای خلافت اسلامی راضی نبودند و از آزادی‌های سیاسی و دموکراسی علیه خود آن استفاده می‌کردند.

احمد شاه مسعود مانند دیگر مجاهدین برای مقابله با شوروی کمک‌های بسیاری از آمریکا و متحدینش، کشور‌هایی مانند ایران و عربستان و پاکستان دریافت کرده بود. ایالات متحده فقط در سال ۱۹۸۰ ششصد میلیون دلار به مجاهدین کمک نقدی کرده بود و عربستان سعودی دو برابر این مبلغ را به آن‌ها داده بود. پول و اسلحه‌ای که دشمنان شوروی در اختیار مجاهدین قرار دادند، قدرت آن‌ها را هر روز بیشتر می‌کرد و زمانی که ارتش سرخ از افغانستان خارج شد مجاهدین به قدری قدرت پیدا کرده بودند که حکومت را به دست بگیرند.

احمد شاه مسعود برای مبارزه با دولت سوسیالیستی گردهمایی‌های فراوانی با گروه‌های مختلف مجاهدین برگزار کرد. اصلی‌ترین متحد او «ژنرال دوستم» بود که برخی افغان‌ها او را به عنوان نماد خیانت می‌شناسند و چندی پیش خانه او توسط طالبان تصرف شد.

احمدشاه مسعود و ایران

جنگ داخلی افغاستان میان گروه‌های اسلام‌گرا

به گزارش رویداد۲۴ احمد شاه مسعود در اولین ابلاغیهٔ حکومت انتقالی مجاهدین به وزارت دفاع این حکومت منصوب و موظف به دفاع از کابل و تأمین ثبات پایتخت شد. اما برای تأمین چنین امری در جنگ با گلبدین حکمتیار قرار گرفت. جنگ بین مسعود و حکمتیار هیچ دلیلی به جز قدرت نداشت. حتی طرفداران مسعود نیز نمی‌توانند آن را بفهمند و همواره از پاسخ به آن طفره می‌روند. اکنون در آستانه سقوط دولت کمونیستی زمان سهم‌خواهی فرا رسیده بود و دو مرد قدرتمند برای قدرت مطلقه رقابت می‌کردند.

در سال ۱۳۷۱ احمد شاه مسعود و ژنرال دوستم نیرو‌های خود را به سمت کابل بردند. سازمان ملل متحد و جامعه جهانی که از درگیری و خونریزی بیمناک بود، برنامه جامع صلحی را ارائه داد که در آن تشکیل نوعی دولت ائتلافی پیشنهاد شده بود؛ دولتی بی‌طرف که سهم تمام جناح‌ها را از قدرت محفوظ می‌داشت. این پلن صلح را حتی حکمتیار پذیرفته بود، اما مسعود آن را نپذیرفت.

مخالفت احمد شاه مسعود با برنامه صلح افغانستان

احمدشاه مسعود درباره این پلن صلح چنین می‌گوید: «ما فراموش نمی‌کنیم که زمانی پیشنهاد دولت بی‌طرف را همه پذیرفته بودند. حتی حکمتیار حکومت بی‌طرف را پذیرفته بود و می‌خواست صلح کند، اما ما مانع شدیم.»

از نظر بسیاری از مردم و روشنفکران افغانستان عقیم گذاشتن پلن صلح بزرگترین ضربه احمدشاه مسعود به منافع ملی افغانستان بود که باعث تشدید و ادامه جنگ و بحران در این کشور شد.

مسعود پس از رد پیشنهاد صلح به همراه دوستُم به کابل حمله کرد و کابل نیز به دست مجاهدین افتاد. با سقوط دولت کمونیستی، آتش جنگ بین گروه‌های مختلف مجاهدین افروخته شد و احمد شاه مسعود اینک با متحدان سابق خود مشغول جنگ شد.

جنگ داخلی افغانستان در میان سال‌های ۱۹۹۲ در نتیجه اختلاف مسعود و حکمتیار آغاز شد و در سال ۱۹۹۶ با پیروزی طالبان به انتها رسید. برخی منابع معتقدند پس از ورود احمد شاه مشعود به کابل یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ افغانستان رقم خورده است؛ چه آنکه آن‌ها منطقه افشاریه کابل را که محل سکونت شیعیان هزاره بود بمباران کردند. در این فاجعه هزاران زن و مرد و کودک جان باختند. این اتفاق توسط کسانی چون حکمتیار، احمدشاه مسعود، سیاف و شیخ آصف محسنی رخ داده بود.

جنایت افشاریه پس از ورود مجاهدین به کابل

برخی منتقدان احمد شاه مسعود معتقدند این فاجعه که دوران وزارت دفاع او رخ داده، به خاطر نفرت از قوم هزاره بوده است. آنها معتقدند مسببین جنایت افشاریه در دادگاهی عادلانه به جرم جنایت علیه بشریت باید محاکمه شوند. آزار قوم هزاره توسط مجاهدین تا زمان ورود طالبان به کابل ادامه یافت و کسی برای چنین رفتاری معترض مجاهدین نشد.

مسعود ابتدا از ظهور طالبان استقبال کرد، اما به زودی تمام مجاهدین علیه طالبان قرار گرفتند و از گروهی که خود به وجودش آورده بودند، شکست خوردند. پس از پیروزی طالبان قسمت کوچکی از شمال افغانستان در اختیار مجاهدین قرار گرفت و حدود ۹۰ درصد خاک افغانستان را طالبان اداره می‌کرد. مسعود از آن زمان تا هنگام مرگ خود با طالبان جنگید، اما پیروز نشد.

او سال‌ها با یاران قدیمی خود در طالبان مبارزه کرد و برای شکست طالبان هر کوششی کرد و بار‌ها با مقامات آمریکایی دیدار کرد، اما پیروز نشد. احمدشاه مسعود معتقد بود حکومتی اسلام متعادل‌تری نسبت به آنچه طالبان دارند را خواستار است.

ترور احمد شاه مسعود

احمد شاه مسعود سرانجام در روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ (۹ سپتامبر ۲۰۰۱)، در اثر انفجار انتحاری دو مرد تروریست که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، جان باخت. دو روز پس از ترور وی حوادث یازده سپتامبر اتفاق افتادند و خاورمیانه بحران‌های پیچیده‌ای با خود دید. اگرچه احمدشاه مسعود به خواسته‌های خود نرسید، اما موفقیت‌هایی نیز داشت: وی با تمام دولت‌های نوگرا و تکنوکرات افغانستان جنگید و در نتیجه اقداماتش طالبان قدرت را در دست گرفت و افغانستان به آنچه مطلوب مودودی و سید قطب بود نزدیکتر شد.

منابع:
مسعود و جهاد / محمد صالح ریگستانی / نشر تمدن
احمدشاه مسعود / روایت صدیقه مسعود / نشر مرکز
مسعود و آزادی / صالح محمد ریگستانی / نشر بنیاد مسعود
جنگ اشباح / استیو کول / نشر پنگوئن

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
11
31
ایشان قهرمان ملی افغانستان است و برای نه تنها افغانستان که برای تمام آزادگان جهان نماد شجاعت و آزادگی است.
دلیل نمی شود عده ای خود فروخته داخلی که در صدد تطهیر طالبان تروریست هستند تمام اخلاقیات. مردانگی و آزادگی را زیر پا بگدارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
جنایتکار جنگی بوده است شاه مسعود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ول کنید بابا این نجفی مدلش همینه تخریب قهرمانان
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
16
13
یک عده از سینه چاکان این بابا؛احمد شاه مسعود
میان چهره ایشون رو میخوان تطهیر کنن؛ایشون در کشته شدن نجیب الله با عدم همکاری در خروج ایشون با اینکه وزیر جنگ دولت مجاهدین بود همکاری نکرد؛با توجه به اینکه به بقیه اعضای حزب کمونیست افغانستان کمک کرده بود تا از افغانستان خارج بشن. تا اینکه وقتی اینکه تروریستهای مجاهدین افغان کابل رو به تصرف در اوردن؛نجیب اله رو تکه تکه کردن؛
یک اتفاق دیگه هم ایشون توش نقش داشت فاجعه افشار بود که دروازه شهر مزار رو برای طالبان باز کرد البته با توافق؛ وطالبان خدعه کردن و اون کشتار مردم شهر و اعضای کنسولگری جمهوری اسلامی رخ داد.
این خانواده چه زمانی که خود مسعود با مجاهدین بر علیه کمونیستا میجگید؛چه دوره مجاهدین یکی از عمال انگلیسها در افغانستان بوده؛پسرش هم در انگلیس دانشگاه رفته
یک عده در ایران میخوان قدیسه از ایشون بسازن؛البته از حق نگذریم ایشون مرد قابل احترامی نسبت به بقیه مجاهدین بود وکمتر از بقیه مال اندوزی کرد وعاشق شعرهای زنده یاد سیمین بهبهانی هم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
هرچه باشد ملت افغانستان بهتر می‌دانند چه بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
احمد شاه مسعود فرد معتدلی بود خدا رحمتش کند او حتی فرصت فرار به نجیب الله مرحوم داد ولی دکتر نجیب الله به خواست خودش در کشورش ماند و القاعده با وضعی فجیع او را کشت بعد هم القاعده شاه مسعود را کشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
مسعود یک خائن ملی است از هیچ بی رحمی علیه مردم هزاره وشیعه دريغ نمکرد وهمچنان سرای شاهزاده کابل که سرمایه خون ملت افغانستان بود به یغما بوردن وآتش زد وجام سکندر مقدونی دزدید باهاش آب می نوشید وزانیکه باتوپ خانهای سمت جاده چهیل ستون را حدف قرار می دادپکول خودرا از سرش می گرفت وخنده می کرد
تاج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
5
16
تا دیروز سه مسعود برادر ایران بود و....طالبان تروریست و مثل داعش و..... حالا که طالبان آمدند تهران و با کمک مستشاران نظامی و اطلاعاتی و ابزار و ادوات نظامی و اطلاعاتی سپاه قدرت را در کوتاه ترین زمان بدست گرفت خبرگوزآری های جمهوری اسلامی شروع به سم پاشی برعلیه شاه مسعود و همرزمانش افغان او میزنند انگار نه انگار احمد شاه مسعود چند دهه با ارتش سرخ جنگید و خون و مال در راه آزادی کشور و مردمش داد و همین طالبان تشنه خون شیعه بودند و هستند...... همه چیز چه در ایران و خاورمیانه و چه در آمریکا وووووو سر قدرت و ثروت است نه مردم! فقط و فقط شعار از نام آزادی بر علیه آزادی!
ناشناس
|
France
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
9
16
چنان از احمد شاه مسعود بد گویی کرده که هر کس نداند گویی میپندارد احمد شاه مسعود شمر یا صدام بوده؛
این فرد تشنه به خون نجفی؛با روسای فتنه گرش؛اینها میخواهند چهره این مبارز  ضد امپریالیستی را مخدوش کنند و چهره ای قاتل از او بسازند شرم بر شما؛
هر کسی علیه شیر دره پنجشیر مطلب به گزافه بنویسد قطع به یقین خائن واحمق است
نجفی مواظبت خودت باش؛برادران دینی افغان ما در ایران،روی شادروان احمد شاه مسعود تعصب دارند؛بیرون از خانه که میروی با چادر برو تا کسی نشناسدت.
مطلب را تایید نکردید شما هم مزدورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
بدون شک مسعود کمتر از صدام و شمر جنایت نکرده است.
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ناشناس طالبان احمد شاه مسعود امثال تورو باید زنده به گور میکرد امثال تو کمتر ز الاغ رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
22
4
این پسرک را حذف فیزیکی بکنن تا جنگ در افغانستان ادامه پیدا نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
پسرک کیه
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
4
19
بخدا همینکه تیتر رو خوندم ندید گفتم بازم علیرضا نجفی اینو نوشته ایشان علاقه ی شدیدی به حمله و تخریب قهرمان‌های ملت‌ها دارد برید مقالاتش درباره ی کوروش و داریوش رو بخونید توی همین سایت رویداد چندین تحلیل تخریبی برای اسطوره های ایرانی هم نوشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
رویداد چرا پرچم کامنت مرا آلمان زدید من ایرانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
6
14
زمانی که مقر احمد شاه مسعود توسط طالبان اشغال شد دهها کتاب امام خمینی پیدا شد طالبان 2000 نفر از شیعیان را همانجا اعدام کرد .
چندین همایش و بزرگداشت در ایران در زمان امام برای احمد شاه مسعود برگزار شد
حالا شما طالبان را تطهیر می کنید؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
12
2
شیر پنجشیر زایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
تو همینو بلدی بگی فقط؟ یادمه چند وقت قبل هم که اخبار پسر مسعود خیلی تیتر بود این رو کامنت میذاشتی
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
5
14
احمد شاه مسعود یک انسان مبارز و یک انسان آزادی خواه بود امیدوارم که پسرش بتوان جلوی ظلم و ستم طالبان را بگیرد و همچو پدرش مبارز باشد. انشاا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
5
11
این قلم گستاخ رو باید شکست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
احمد شاه مسعود هم قلم می‌شکست، عین جنابعالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
بله قربان چشم، احمد شاه مسعود هم مانند بقیه مستبدین قلم میشکست. شما هم باید قلم بشکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
کاربر ۱۰ و ۸ و ۱۰ و ۲۲ چه پدر کشتگی داری که شونصد تا کامنت در بدگویی احمد شاه مسعود گذاشتی مهم اینه مردم خودش دوستش دارند حالا تو هی بگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
4
10
با سلام
احتمالا بعد از مستقر شدن طالبان برای به دست آوردن پنجشیر اقدام خواهند کرد و اگر تا آن موقع شاه مسعود نتواند نیروهای خودش را تجهیز و تعداد نیروها را آن هم بصورت چشمگیری افزایش ندهد قافیه را خواهد باخت ولی ظاهرا" برای اینکه یک ترمز برای طالبان بگذارند این موضع عملی شده و آمدن شاه مسعود آن هم در این برهه بی دلیل نخواهد بود. امیدوارم پسراحمد شاه مسعود همچو پدر مبارزش در راه حق و آزادی افغانستان موفق و سر بلند باشد .
ناشناس
|
Belgium
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
3
14
خواندن این مقاله بیش از آنکه تصویر / تحلیلی واقعی از تاریخ معاصر افغانستان و احمد شاه به ما بدهد . بیانگر این هست که نویسنده مقاله و ما چگونه انسان هایی هستیم و چقدر سطحی / عجولانه؛ در مورد وقایع و انسانها قضاوت میکنیم. چونکه بدون در نظر گرفتن سطح آگاهی و فرهنگ آن منطقه نتیجه گیری/قضاوت میشه!
این گزارش مغشوش ؛ غیر واقعی ؛ مغرضانه بنظر میاد. برخورد نادرست و غیراصولی با هر پدیده ای آن را بیشتر رشد میده !
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
2
11
نجفی یکبار باید یک دل سیر از مردم بابت ای گستاخی هات کتک بخوری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
واقعا مشکلش چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
بله شما هم عین احمدشاه مسعود بلد هستید مخالفان خود را لت و کوب کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
تاریخ واقعی افغانستان چیست قربان؟ شما بفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
ناشناس ۱۰:۵۹ هلاک شدی از بس پای کامنتها به مسعود دری وری گفتی اوکی هرچی تو بگی خخخ
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
3
10
آقای نجفی! می گم یک لیست از قهرمان های ایران بزرگ به شما بدهیم تا یکی یکی بهشان شبیخون بزنید. ۱. امیر کبیر
۲. آریو برزن
۳. رستم سورنا
۴. فردوسی بزرگ (البته دوباره کاری می شود چون پیشاپیش شاملوی گجستک هر چه دشنام بلد بود را به فرزانه ی طوس داد).
۵‌. ...
۶. مصدق السلطنه (شوخی کردم).
راستی روزی به شاملو هم می تازید؟؟؟ البته چاقو که دسته اش را نمی برد.
پاینده ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
ازادیخواهی یعنی تحمل نقد و فاشیسم یعنی بالا بردن هرکس تو دوستش می داری به چنان ابهت و تقدسی که هرکس نقدی روا داشت را به ناسزا ببندی . با این طرز فکر و این جماعت سرکوب و بگیر و ببند تا ابد ادامه دار خواهد بود ! ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
به این میگن قاطی کردن دوغ و دوشاب برادر! بزرگانی چون امیرکبیر و مصدق کجا و یک بنیاد گرای مانند مسعود کجا؟ کمی فکر کن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
همه ی آدمها نقاط خوب و بد دارند حتی اسطوره ها قطعا وقتی یک نفر قهرمان ملی می‌شود اهمیت و ارزش کارهای خوبش برای مردم بیشتر بوده پس اینقدر سعی در تخریب نکنید ضمنا این آقای نویسنده کلا مدلش همینه همه بدن خودش خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
قبلا شبیخون زده شاهکارهای ایشون در همین رویداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
3
14
نجفی عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
8
4
بدون شک احمدشاه مسعود، یک جنایتکار جنگی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
آره منکه میدونم مکتب فکری چیه از نظر شماها چنگیز مغول قهرمانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
راست گویی حتما طالب مهربان و عزیز است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
8
3
درود بر نگارنده این متن،
لطفا با دقت و دور از تعصب بخوانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
نظرتان درباره ی تعصب پان ترکیسم چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
تعصب!
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
2
4
ناشناس 1400/6/15 -10:25 وحول حوش همان ساعت تو خود نجفی هستی یا یکی از اطرافیانش
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
4
3
عجب مقاله ی خوبی بود
زنده جانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
4
3
با سلام مگر با کشتن جنگ قهرمان میشود ادم قهرمان ملی ما کسی است که در افغانستان یگ کار گاه را انداخته باشد تا چهار تا خانواده از انجا روزی بخورد که چنین چیزی نشد ه هر قارت گر که جنگ بپا کرد قهرمان نیست امسال مسعود دها دزد خون انسانها که قهرمان نام نگذارید اینها دشمنان خان خون ما هستن
پاسخ ها
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
خریت امثال تو در کلامت مشهوده تا آزادی و استقرار حکومت حاکمه نباشه تو میخوای کارگاه بزنی؟! برو بزن طالبان ازت بگیره. مرگ بر طالبان درود بر احمد شاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
ها پس طالب خوب است مزرعه خشخاش گسترده کرد همه نان بخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
1
7
اولا این نویسنده سبک و روشش همینه خورد کردن اسطوره ها کلا حال میکنه بزنه تو پوز احساسات ملی چه ایرانی چه افغانی
دوم خود افغانستانی ها احمد شاه مسعود را غالبا ستایش می کنن حتما مخالف هم داره ولی ایرانیا چرا همدیگرو دارن میخورن من نمی‌فهمم
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
2
1
دلیل محبوبیت احمد مسعود در بین بعضی ها فقط و فقط علاقه ش به شعر فارسی بود همین ها اجازه بررسی صادقانه به کسی را نیمدهند و به تکفیر روی می آورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
اگر به سعد ترکی علاقه داشت شماها نمیسوختید
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
2
5
طالبان اساسی ترین دشمن مسعود بود
با ابن وجود هیچ طالبی نمیگه بدی مسعود رو نمیگه
شما می خوای مسعود را بشناسی ببین دشمنانش اعم از طالبان و روس ها چه دیدگاهی نسبت به اون دارن
او حتی برای دشمنانشم قابل احترام است.
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
1
3
از نظر بسیاری از مردم و روشنفکران افغانستان عقیم گذاشتن پلن صلح بزرگترین ضربه احمدشاه مسعود به منافع ملی افغانستان بود که باعث تشدید و ادامه جنگ و بحران در این کشور شد.!!! بدون شک و شبهه گفتن از مردم و روشنفکر جز خود نجفی کافر نیست. هیچ افعانستانی نیست که از این طرح ضد ملی حمایت کرده باشه. تحریف تاریخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
1
5
نجفی تو خوبی همه بدن استیکر غش غش
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
3
من تا امروز به واسطه گفته مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی تصورم این بود که شاه مسعود یکی از قهرمانان جهان اسلام هست. ظاهرا" الان تاریخ مصرف شاه مسعود برای قهرمان بودن تمام شده و حالا وقت کوبیدن اوست برای تطهیر طالبان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
2
از بس تاریخ را دلبخواه و با عینک‌های مغرضانه نوشته اند نمی‌توان فهمید واقعا چه خبر بوده عده ای یک مفهوم را سفید و عده ای دیگر سیاه نشان می‌دهند هرد هم به یکسری فکت استناد دارند
ارزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
3
ما که تو کار خودمون موندیم چه کار به مردم افغانستان داریم خودشون می دانند و قهرمان های کشورشون
سلام احترامات احمد شاه مسعود هم بر صلح علاقه داشت هم بر ازادی این طالبان بود روی مزاکره نمیامد تا خودشان بر قدزت برست احمد شا مسعود تلاش خوده با صلح ازادی کرت هما نه دوستم نه گابدین نه تالبان خاهان صلح نبودن وقتی کسی روی صلح نیات بایت جنگ دگه کازی میشد کر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
1
4
مرگوبر طالبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
1
1
وه دگر شما جنابالی نجفی چی از کار خوب بعد احمد شا مسعود میدانین فقت باهاش زندگی کردی
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
مسعود یک شخص نژادپرست و دشمن شیعه بود این بیشرف جنایت افشار را مرتکب شد که در ان هزاران شیعه قتل عام شدند ودر گورههای دسته جمعی دفن شدند. سینه صدها زن بریده شد در تناب اویزان شد وصدها زن و دختر جوان را بردند خدا لعنت کند ان شیعه نماها را که به این ملعون کمک کرد و خدالعنت کند ان کسانی را که از این ملعون برای مردم شیعه ایران یک قهرمان ساخت اگر چه همان کسانی که این ملعون حمایت میکردند خودشان در نژادپرستی دست شیطان را هم از پشت بسته ان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
0
سرانجام،یلتسین ریس جمهور روسیه شد،دوستم ازدولت نجیب جداشد،جنرال نبی عظیمی ریس گارنیزیون کابل بود،وکیل وزیرخارجه،وجنرال آ صف دلاور ،وجنرال باباجان،وووو،تا آ قای مسعود واردکابل شد،،کسی برای صلح و آ رامش این وطن تلاش نکرد،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
0
0
از قدیم گفته اند اگر میخواهی بر سر زبانها بیفتی باید در مکان عبادت مردم ...
شما هم اینجا ...آقای نجفی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان