تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

لحظه به لحظه با نخستین روز رای اعتماد مجلس یازدهم به دولت سیزدهم

نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات به پایان رسید.

صحن علنی مجلس
رویداد۲۴  نخستین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم از صبح امروز شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهور برگزار شد. قرار است جلسات بررسی وزرای پیشنهادی به صورت علنی و در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار شود. محمد باقر قالیباف ریاست این جلسه را برعهده دارد.

معرفی برخی از اعضای کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به ویژه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با انتقاداتی همراه بود. تحلیلگران بر این باور هستند که بین 2 تا 6 نفر از وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت.


بیشتر بخوانید:دولت بهار یا دولت انقلابی؟/ سهم بالای احمدی نژاد در کابینه رئیسی +جدول


در این گزارش اخبار لحظه به لحظه نخستین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم را می‌خوانید:

اعلام دستور کار جلسه نخست رای اعتماد

حسین علی حاجی دلیگانی، نایب رئیس مجلس در ابتدای این جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را که در صحن حضور دارند را قرائت کرد. 

جواد اوجی برای وزارت نفت، احمد وحیدی برای وزارت کشور، سید احسان خاندوزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، حجت الاسلام خطیب برای وزارت اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی، سید عزت الله ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمید سجادی برای وزارت ورزش و جوانان، رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو، حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه، حسین باغ‌گلی برای وزارت آموزش و پرورش، حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهرام عین‌اللهی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، محمد علی زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عیسی زارع‌پور برای ارتباطات و فناوری اطلاعات اسامی وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس هستند.

حضور ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی لحظاتی پیش برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در دولت سیزدهم به همراه محمد مخبر معاول اول و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر خود وارد صحن مجلس شد. در این جلسه علاوه بر وزرای پیشنهادی سید محمد حسینی معاون امور پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری هم رئیسی را همراهی می‌کند.

رئیس‌جمهور حدود ۲ ساعت و نیم زمان دارد تا از افرادی که معرفی کرده، دفاع کند.

قالیباف: حواشی تاثیری در نظر نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی ندارد

محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه امروز ضمت خیرمقدم به رئیس جمهور، معاون اول و وزرای پیشنهادی که در صحن علنی مجلس حاضر هستند، گفت: در صحن مجلس و در چند روز پیش رو روز‌های مهم و حساسی را هم مجلس و هم دولت به دوش دارند. امیدوارم همانطور که در هفته گذشته براساس آیین‌نامه، وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس حاضر شدند و با برنامه ریزی قبلی و برای اولین بار با شکل گیری سامانه این فرصت فراهم شد تا همه وزرا در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و نمایندگان چهره به چهره با وزرا صحبت کنند و نمایندگان شناخت خوبی از وزرا پیدا کردند و وزرا هم با نگاه مجلس آشنایی پیدا کردند.

وی ادامه داد: امیدوارم در این روز‌های صحن این فرصت فراهم شود که هم مردم و هم نمایندگان و هم وزرای پیشنهادی با هم گفت و شنود داشته باشند.

رئیس مجلس تاکید کرد: لازم است طبق ماده ۲۰۳ آیین نامه یک رای گیری داشته باشیم که تا پایان رای اعتماد تصویب کنیم که جلسه ما صبح و بعد از ظهر ادامه پیدا کند.

بررسی صلاحیت کابینه سیزدهم در دو نوبت صبح و عصر

در ادامه جلسه محمدباقر قالیباف با اشاره به ماده ۲۰۳ آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم را در دو نوبت صبح و عصر به رای نمایندگان گذاشت که از مجموع ۲۷۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ۲۴۸ رای موافق مورد قبول قرار گرفت.

نمایندگان تا پایان زمان رای اعتماد در دو نوبت صبح و عصر در صحن علنی مجلس کابینه را بررسی می‌کنند.

ابراهیم رئیسی: انتخاب اعضای کابینه سیزدهم تحت تاثیر هیچ جریان و گروه خاصی نبود

سیدابراهیم رئیسی در ابتدای جلسه با تشکر از نمایندگان، روسای کمیسیون‌ها و رئیس مجلس، گفت: در ابتدای سخن به کلان برنامه‌های دولت اشاره کنم و بعد در ادامه فرصت، به وزرا و پیشنهاداتی که خدمت مجلس محترم ارائه داده شده می‌پردازم.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم اولین دولتی است که گام دوم انقلاب اسلامی ایران را دنبال می‌کند، اظهار داشت: فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است و این مشکلات جز با عنایت الهی و اهل بیت و اراده پولادین برای تحقق به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

رئیس جمهور تاکید کرد: تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعار‌های اصیل انقلاب اسلامی به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد؛ اکنون هنگامه حرکت جهادی حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی از آحاد ملت با همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی به ایران قوی خواهیم رسید.

وی با اشاره به این‌که سند تحول دولت مردمی با ترکیب چهارچوب محور‌های بنیادین پنج‌گانه است، گفت: محور‌ها عبارتند از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ انقلاب اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین درآمد و معیشت جامعه و توسعه روابط بین‌الملل که هر یک از برنامه‌های عدالت و پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آن‌ها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش شد سراغ خیلی از نیرو‌هایی که در ذهن شما هستند برویم، اما طبیعتا ممکن است هر دعوتی با مسائلی رو به رو شوند. برخی از دوستان مجلسی ترجیح شان مجلس بود مثل آقایان نیکزاد و امیرآبادی. اصلا رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی نبود؛ اصلا در روحیه من نیست. پیشنهاد از سمت دلسوزان انجام شده است، اما تحت تاثیر نبودیم.

رئیس جمهور گفت: ترکیب مختلف است، کابینه که تشکل و حزب نیست. سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم. این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است. حقیقتا در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محور‌هایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما تلاش می‌کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد.

دفاع رئیسی از وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم

رئیسی در ادامه به معرفی وزرا بر اساس حروف الفبا وزارتخانه‌ها پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش توجه به توانمندی معلمان هم علمی و هم معیشتی مد نظر ماست. فرهنگیان بدانند موضوعاتشان مخصوصا رتبه بندی‌ها مورد تاکید ماست. توجه به مسئله شورای عالی آموزش و پرورش مورد توجه است، من خودم در موارد مهم در خدمت شان خواهم بود. در همه ادوار مسئله آموزش و پرورش مطرح شده، اما باید مورد توجه ویژه باشد. ما در این رابطه گزینه‌های مختلفی بررسی کردیم. نسبت به آقای بابلی بگویم که در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم اساتید برتر را برای ارتباط بین آستان قدس و آموزش معرفی کنند.

وی بیان کرد: همان اوایل عده‌ای علیه ایشان شب نامه دادند، بررسی کردیم و دیدیم کارش خوب است. بعد از آنکه از مشهد بیرون آمدم عده‌ای که مشکل شان تعارض منافع بود مجدد شب نامه دادند. تولیت جدید گروهی را از تهران برای بررسی روابط ایشان فرستادند و کارشان خوب بود. ایشان معلمی مهدکودک مدرسه تا دانشگاه را داشته است. شما ممکن است به تجربه اشاره کنید، اما اداره چند ساله بخشی با ۷ هزار دانش آموز را می‌گوییم تجربه. ایشان هم دانش و هم تجربه اش را دارد. ما در گزینه‌ها بررسی کردیم. نمره داده شد به گزینه‌های پیشنهادی. من هر کسی را هم که خود می‌شناختم از این کارگروه عبور دادم. علاوه بر شناخت من بررسی شد، به هر حال تصمیم مجلس شورای اسلامی است.

رئیسی در ارتباط با وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دکتر زارعی پور هم ترکیب تخصص و تجربه است. برنامه ما هوشمندسازی و روشن سازی فضای مجازی و فعال کردن بخش اقتصادی است.

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: جناب آقای خطیب هم تجربه و هم علمش را دارد. با روحیه انقلابی و تحولی که دارند ایشان بدنه وزارت اطلاعات را به سمت جلوگیری از فساد، صیانت از همه بخش‌های نظام و موضوع مهم‌تر صیانت از مردم می‌برد.

وی درباره خاندوزی گزینه وزارت اقتصاد گفت: بهترین نوع شناخت از یک دستگاه بودن در یک مجموعه است. ایشان را با توجه به شناختی که نسبت به این وزارتخانه دارند انتخاب کردیم. برنامه داریم؛ می‌خواهیم وزیر مدیریت دارایی‌ها را سامان دهد، شفافیت مدیریت منافع را دنبال کند و اقتصاد را سامان دهد. چهره فساد گریزی می‌خواهیم که موضوعاتی مانند گمرک را سامان بخشد.

رئیسی افزود: برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت، معاون اول را مسئول هماهنگی گذاشته ایم؛ چه به صورت خاص و چه به صورت عام.

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است.

رئیسی درباره وزیر پیشنهاد وزارت بهداشت، گفت: آقای عین‌اللهی از آدم‌هایی در میدان است و از چهره‌های شاخصی است که حتی در مساله مبارزه با کرونا می‌تواند نیرو‌ها را به خط کند و مدیریت کند

وی درباره وزیر پیشنهادی وزارت کار عنوان کرد:آقای عبدالملکی، آقای جوان و پاکدست و فسادستیز است. ایشان معاونت بخش اشتغال در کمیته امداد بودند. ایشان امین رهبر انقلاب در کمیته امداد هستند. آقای عبدالملکی با نخبگی خودشان انشاالله میتواند در این وزارت خانه تحول ایجاد کند.

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت جهاد و کشاورزی، بیان داشت: آقای سادات نژاد نسبت به این حوزه کاملا تسلط دارد. بسیاری از افراد ایشان را به عنوان متخصص در این امر معرفی کردند. ایشان با استفاده از دانش و تخصص می‌تواند این وزارت خانه را اداره کند

وی درباره وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری، گفت: آقای رحیمی آشنایی کامل با حوزه قضایی دارند و هم آشنایی با مسائل دولت و مجلس.

رئیسی درباره وزیر پیشنهادی وزارت دفاع گفت: آقای امیر آشتیانی، نیرو‌های مسلح خوشحال شدند از معرفی ایشان به عنوان وزیر دفاع و هم از چهره‌های خوشنام در نیرو‌های مسلح هستند

وی درباره وزیر پیشنهادی وزارت راه نیز بیان داشت: آقای رستم قاسمی در قرارگاه خاتم کار‌های بسیار بزرگی انجام دادند. افراد زیادی در این حوزه افراد زیادی را پیشنهاد کردند، ما دنبال کسی بودیم که وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را عملی کند که آقای رستم قاسمی آن فرد است

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت صمت گفت: آقای فاطمی امین، زمانی که در آستان قدس بود در بخش اقتصادی شفافیت را بر قرار کرد. ایشان در وزارت کشور عملکرد موفقی داشتند

رئیسی درباره وزیر پیشنهادی وزارت علوم، گفت: دکتر زلفی پور هفت سال ریاست یک دانشگاه در سطح کلان را برعهده داشتند.

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد، افزود: از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش در این امر بود، آقای دکتر اسماعیلی بود. آقای سفارهرندی گفتند آقای اسماعیلی گزینه خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد است. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم. آزادی را شما به ما دادید

رئیسی درباره وزیر پیشنهادی وزارت کشور نیز گفت: دکتر وحیدی، چهره راهبردی است. ایشان کسی که به عنوان جایگاه راهبردی، ایشالن میتواند وزارت کشور را به نحوی اداره کند که نیاز‌های کشور را مرتفع کند

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری گفت: آقای ضرغامی را همه می‌شناسند، این وزارت خانه را کسی نیاز دارد که سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم، انشاالله آقای ضرغامی این امر را می‌تواند دنبال کند

وی درباره وزیر پیشنهادی وزارت نفت، گفت: آقای مهندس اوجی در تمام ادوار وزارت نفت که ایشان مسئولت داشتند، انسان موفقی هستند و با یک حرکت جهادی می‌تواند حرکتی در وزارت نفت بکند. نسبت به فروش نفت بسیار فروش دارد و نگران فروش نفت نباشید

رئیسی درباره وزیر پیشنهادی وزارت نیرو، عنوان کرد: در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم. اقداماتی که ایشان در حوزه نیروگاهی و سد سازی کرده بسیار بالاست. مدیریت آب و برق در کشور بسیار مهم است

رئس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت ورزش نیز گفت: با نام آوران ورزش جلسه داشتم، انتقاد داشتند که چرا از درون ورزش معرفی نمی‌کنید؟ از نام‌های مختلفی که به من ادادند، آقای سجادی از مدال آورانی است که هم دانش و هم تجربه در امر ورزش است.

پایان نخستین بخش از سخنان رئیس جمهور

رئیس مجلس در پایان بخش نخست سخنان رئیس جمهور، گفت: طبق ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور ۱۵۰ دقیقه وقت دارند که یک ساعت را در صحبت اولیه استفاده کردند.

محمدباقر قالیباف در پایان نخستین بخش از سخنان سیدابراهیم رئیسی گفت: لازم است به مردم عزیز هم عرض کنم که در بخش کلیات برنامه و معرفی وزیران، طبق ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور ۱۵۰ دقیقه وقت دارند که یک ساعت را در صحبت اولیه استفاده کردند که طبق آئین نامه در دو نوبت اجازه صحبت دارند که مجموعا ۲ ساعت و نیم است و بعد ۱۰ نماینده، ۵ موافق و ۵ مخالف سخنان رئیس جمهور را خواهیم داشت که بعد رئیس جمهور در پاسخ به سوالات مخالفین مباحثی را مطرح خواهند کرد و اگر تشخیص دهند فرد دیگری پاسخ دهند آن فرد پاسخ خواهد داد که پس از این بخش وارد شور می‌شویم تا تک تک وزرا به بیان مباحث خود بپردازند.

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح امروز به عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

انتقاد یک نماینده مجلس از عدم حضور بانوان در کابینه دولت سیزدهم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن موافقت با سید جواد ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از عدم استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه سید ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت: به نظرم مشکل کابینه این است که به ظرفیت بانوان در کشور توجه نشده است، این موضوع نقد بنده به کابینه آقای رئیسی است.

فاضلی: کل کابینه دولت برای حل مشکل کرونا وارد میدان شود

ملک فاضلی به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: در کابینه آقای رئیسی هیچ فردی از استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد؛ حال این‌که این استان ۱۱ درصد جمعیت کشور را داراست. انتظار ما این است که از افراد توانمند در کابینه استفاده شود علاوه بر آن جامعه اهل سنت نیز همواره ولایتمدار بوده و می‌خواهیم که در سطوح پایین‌تر براساس شایسته سالاری از آن‌ها در دولت استفاده شود.

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

فاضلی با اشاره به مشکل گرانی کالا‌ها و افزایش قیمت ارز تصریح کرد: انتظار می‌رود که کل کابینه برای حل مشکلات کشور به خصوص مشکلات معیشتی وارد میدان شود نه این که روز به روز شاهد کاهش ارزش پول ملی کشور بوده و دلار به قیمت ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

نوروزی: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟

به گزارش ایسنا، حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با کابینه دولت سیزدهم گفت: در انتخاب وزرا ندیدم که سابقه ایثارگری و رزم آوری این عزیزان و اینکه چقدر در جبهه حضور داشتند مطرح شده باشد و همچنین در رابطه با مبارزه با فساد نیز چقدر می‌خواهند کار کنند.

وی با بیان اینکه کابینه در رابطه با سامانه شفافیت چه کار خواهند کرد، گفت: اینکه چه میزان در هر سال مسکن و شغل ایجاد خواهد شد و کاهش تورم چه میزان در هر سال خواهد بود، توضیح ندادند. نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می‌دهند؟

نوروزی مطرح کرد: آیا ما ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن که بخش خصوصی است خواهیم داد؟ چرا دولت که فقط ۶ درصد از ایران خودرو را دارد باید تصمیم بگیرد؟

مولوی: رئیسی به دنبال احیای سرمایه اجتماعی

نماینده مردم آبادان در مجلس در موافقت با کابینه دولت سیزدهم و در مخالفت با ادعای یک نماینده مبنی بر نبود برنامه مدون وزرا در دولت سیزدهم گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود.

بابایی کارنامی: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کنید؟

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکنون سوال ما و مردم این است که دولت چه زمانی و براساس چه مدلی می‌خواهد تورم افسارگسیخته را مهار کند؟

علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: بنده کارگری روستازاده هستم که از خطه شمال به پارلمان آمدم، مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

موافق کابینه رئیسی: وزرای پیشنهادی پاک دست هستند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: بررسی کلی نشان می‌دهد که فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی با سوابق روشن انقلابی، فساد ستیز، پاک‌دست و خوش فکر می‌باشند که در تعامل آن‌ها با مجلس و با اجرای قوانین می‌توان به حل مشکلات کشور امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته است که شاخص‌های کلان اقتصادی نگران کننده است. به گونه‌ای که نرخ تورم ۴۴ درصدی، حجم بالای نقدینگی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی، بدهی دولت به بانک‌ها و شرکت‌ها و کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سالانه، ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری و وجود بیماری منحوس کرونا و ده‌ها مشکل دیگر کار اداره کشور را سخت نموده، اما می‌توان با تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

پس از تنفس 30 دقیقه ای با حضور قالیباف و رئیسی جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهاد از سر گرفته شد.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و تذکر قالیباف

تجمع و شلوغی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مجلس منجر به تذکر قالیباف شد. وی از نمایندگان خواست تا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

ورناصری: دولت از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده کند

نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده نشدن از ظرفیت جوانان و بانوان در کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می‌رود از آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

زارع: تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

نماینده مردم آباده در مجلس ضمن حمایت از جوان گرایی در کابینه پیشنهادی دولت تاکید کرد که وضعیت امروز کشور نتیجه عملکرد مدیران پیر است.

رحیم زارع در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می‌کنند تعجب می‌کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه‌های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

میرتاج‌الدینی: رفع تحریم‌های ظالمانه باید اولویت اول وزارت امور خارجه باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت اول وزارت امور خارجه باشد و در این رابطه با تغییر رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد اقتدار، خواهند توانست و دولت این قدرت را دارد که بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند تا همه تحریم‌ها برداشته شود.

صباغیان: رئیسی و کابینه‌اش حقوق و اموالشان را شفاف اعلام کنند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس خطاب به سید ابراهیم رئیسی و در مخالفت با کابینه دولت سیزدهم گفت: شما باید شفافیت ایجاد کنید؛ لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد.

پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم را به صدا درآورد.

آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرا با حضور رئیسی

دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است.

رئیسی: دولت به ظرفیت بانوان توجه کرده و می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه برای استان های محروم نماینده ویژه تعیین خواهد شد، گفت: همه نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. بنده و قوای دیگر مسئول هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و پس از پایان نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، اظهار کرد: امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است. بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم.

وی ادامه داد: نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود. کسی تصور نکند این وعده‌ها تنها برای دوران انتخابات بوده تا ایجاد هیجان کنیم؛ سخن ما باید بر مبنای عمل باشد.

رئیس جمهور یادآور شد: برنامه دولت سیزدهم با سی مسئله کشور مشخص است؛ برای این کار برنامه ریزی و زمان بندی شده است.

رئیسی گفت: این جمع هماهنگی لازم دارد. همه نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. بنده و قوای دیگر مسئول هستند. در تیم اقتصادی دولت هماهنگی را در کنار کار اقتصادی ایجاد کردیم که ناهماهنگی و چندآهنگی که در تیم‌های اقتصادی است، صورت نگیرد.

وی در ارتباط با موضوع بانک‌ها گفت: موضوع بانک‌ها مسئله محوری است. با همکاری مجلس محترم و کمیسیون اقتصادی با همراهی تیم اقتصادی و بانک مرکزی به نتیجه‌ای می‌رسیم و به اقدام و عمل می‌رسانیم. حتما نظام بانکی را اصلاح می‌کنیم. بانک مرکزی از حالت توصیه کننده باید خارج شود و پیگیری جدی در نظارت داشته باشد. این از ضرورت هاست که پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: می‌دانید در صندوق‌های بازنشستگی چه خبر است. از جمله موضوعات بزرگی است که هم برنامه و هم اقدام و اجرایش همراهی دولت و مجلس و صاحب نظران را می‌طلبد و ما مورد استفاده قرار می‌دهیم.

رئیسی گفت: شاخص‌های اقتصادی حتما نیازمند اصلاح است. بعد از اصلاح و راستی آزمایی می‌تواند مورد استفاده دولت، مجلس و مراکز پژوهشی قرار بگیرد.

وی در ارتباط با عدم حضور بانوان در کابینه گفت: دولت حتما به ظرفیت بانوان توجه کرده و می‌کند. بانوان که نقش آفرینی آن‌ها در دولت می‌تواند کار ساز باشد امری است که از آن غفلت نمی‌کنیم و خلاصه به کابینه و دولت نمی‌شود، در جای جای کشور از ظرفیت فرهیختگی، علمی و اثرگذاری بانوان استفاده می‌شود.

پس از پایان سخنرانی، رئیس جمهور مجلس را ترک کرد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سخنانی نتایج بررسی های انجام شده این کمیسیون برای صلاحیت باغ گلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و گفت که این کمیسیون باغ گلی را برای تصدی این سمت مناسب نمی داند.

مخالفان و موافقان حسین باغ گلی نظرات خود را درباره نامزد پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش عنوان خواهد کرد.

نماینده مخالف: آقای باغ‌گلی شما صلاحیت وزارت را ندارید

رشیدی کوچی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شناخت زیادی نسبت به آقای باغگلی نداشتم، اما ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه، دلسوز و خوش اخلاق یافتم، اما این چهار گزینه برای اداره آموزش و پرورش کافی است؟ جواب خیر است.

وی افزود: ایشان یکی از رویش‎های انقلاب است به شرطی که در جای خود باشد.  جنابعالی تخصص کامل برای اداره آموزش و پرورش ندارید. این مسئله مهم است. این عدم انطباق به کشور، وزارت آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی صدمه می‌زند. بدنه وزارت با آقای باغ‌گلی کار نخواهند کرد.

عنابستانی: فرصت بدهید به جوانی که برنامه دارد

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس گفت: چرا فراموش می‌کنیم که ژنرال‌های تدبیر و امید چه بر سر این ملت آوردند؟ می‌گویند روز‌های سختی داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم، اما سوالم این است مگر آن روز‌ها سخت نبود و جنگ نبود که کشور را به جوانان سپردیم؟

وی افزود: نسل جوان ۴۰ سال به نظاره نشسته‌اند و ایده‌هایشان مثل بغض در گلو مانده است. جوانان خون دل خورده‌اند. جوانان را به خامی متهم می‌کنند تا دستشان کوتاه نشود. به نسلی که ایده دارد فرصت بدهید. من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به امثال باغ‌گلی فرصت دادم و نتیجه گرفتم. به جوانی که برنامه دارد، انقلابی است و تخصص دارد فرصت بدهید.

باغ گلی: ما امروز به شدت به تربیت دخترانه نیاز داریم

باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از خود در صحن علنی مجلس گفت: با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم، مدرسه غیردولتی زمینه‌ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است.

وی همچنین گفت: ما امروز به شدت به تربیت دخترانه نیاز داریم؛ باید جامعه معلمان خانم در حوزه تصمیم‌گیری پر رنگ‌ تر شود.

وی در پاسخ به یکی از مخالفان که گفته بود مهدکودک ها فقط از سوی زنان اداره می‌شود، گفت: آقای دلخوش در مشهد مهد کودک پسرانه وجود دارد که اتفاقا همه کادر آن مرد هستند.

پس از دفاع وزیر آموزش و پرورش از برنامه های خود، سخنگوی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی از نتایج بررسی های این کمیسیون در حوزه برنامه های وزیر ارتباطات پرداخت و آن را تایید کرد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان