تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

بایدن: به طالبان اطمینان ندارم/ احتمالا آن‌ها را تحریم می‌کنیم

ایسنا نوشت: رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که واشنگتن وادار به تمدید مهلت خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان که ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، نشود.

بایدن: به طالبان اطمینان ندارم/ احتمالا آن‌ها را تحریم می‌کنیم

رویداد۲۴ به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با بیان این مطلب گفت که اولویت کشورش خارج کردن نظامیان آمریکایی در اسرع وقت از افغانستان است.

وی در پاسخ به این سوال که "با توجه به نزدیک شدن مهلت پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان، آیا احتمال تمدید این ضرب الاجل وجود دارد یا خیر"، گفت: امیدواریم که تمدید نکنیم، اما در حال بحث در این مورد با تیم امنیتی خود هستیم.

وی افزود: ما در حال تلاش برای خروج متحدان افغان خود که در کنار ما ایستادند و نیز گروه‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، هستیم.

بایدن تعداد کسانی را که از افغانستان از ژوئیه گذشته خارج شده‌اند ۳۳۰۰۰ نفر ارزیابی کرد و گفت: تخلیه هزاران نفر از کابل سخت و دردناک خواهد بود.

وی گفت: ما می‌خواهیم ثابت کنیم که می‌توانیم روزانه هزاران نفر را از افغانستان خارج کنیم، اما راه طولانی در پیش داریم. هواپیما‌هایی که از کابل خارج می‌شوند مستقیماً به ایالات متحده نمی‌روند، بلکه در پایگاه‌های آمریکایی در سراسر جهان فرود می‌آیند و پس از بررسی مدارکشان وارد آمریکا می‌شوند.


بیشتر بخوانید: احمد مسعود: گروه طالبان گفتگو‌های صلح را رد کرد / پنجشیر تسلیم طالبان نمی‌شود؛ آماده جنگ هستیم


رئیس جمهور آمریکا در ادامه عنوان داشت: شاخه داعش در افغانستان، دشمن طالبان است و تاریخ آن را ثابت کرده است. تروریست‌ها ممکن است از موقعیت افغانستان برای هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه یا نیرو‌های آمریکایی استفاده کنند. ما به خروج دیپلمات‌های دیگر کشور‌ها نیز از افغانستان کمک کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم.

بایدن در پاسخ به سوالی در مورد میزان اطمینانش به حرف‌ها و وعده‌های طالبان گفت: به طالبان اطمینان ندارم. طالبان باید تصمیم بگیرند که آیا به نیاز‌های مردم افغانستان پاسخ می‌دهد یا خیر.

در خصوص تهدید نیرو‌های آمریکایی از سوی طالبان نیز بایدن گفت: آن‌ها هم اکنون به دنبال کسب مشروعیت هستند و فعلا مذاکره می‌کنند. تا کنون حمله‌ای علیه آمریکا انجام ندادند و باید ببینیم که در آینده چگونه عمل می‌کنند. در صورت بدرفتاری طالبان از تحریم آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هدف از انجام اجلاس مجازی رهبران گروه هفت در روز سه شنبه گفت: ما بنا داریم درباره هماهنگی و کمک دیگر کشور‌ها برای خارج کردن اتباعشان و افغانستانی‌های که با ما همکاری و همیاری کردند گفتگو کنیم. ما برای تسریع در خارج کردن افراد از افغانستان با طالبان گفتگو کردیم و نقاط ورودی به فرودگاه کابل افزایش یافته است.

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر به کشته شدگان آمریکایی طی بیست سال گذشته در افغانستان اشاره کرد و گفت که این جنگ باید روزی به پایان می‌رسید، اگر حالا خارج نمی‌شدیم پس چه زمانی؟

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، طالبان
نظرات شما
پیشخوان