تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کسری بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است/ جلوی ریخت و پاش‌ها را می‌گیریم

کوچکی‌نژاد می‌گوید: کسری بودجه سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر برخی کارهای کوتاه‌مدت و اصلاحی به طور جدی مدنظر قرار بگیرد می‌توانیم تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را کاهش دهیم.

کسری بودجه سال ۱۴۰۰

رویداد۲۴ محمد آیتی: بدون تردید چند سال گذشته و به طور خاص ماه‌های اخیر را باید سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور و به تبع آن، بحرانی‌ترین دوران معیشتی مردم نامید؛ سال‌هایی که درباره آن گفته می‌شود هر ساله کسری بودجه در آن وجود دارد؛ محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته باید دولت سیزدهم در ابتدای راه، فکر اساسی برای کسری بودجه سال ۱۴۰۰ بردارد.

رییس‌جمهور در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت، ۱۳ فرمان برای تیم اقتصادی دولت سیزدهم صادر کرد. ماموریت نخست بر عهده مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه است که یک گزارش آماده کند تا در آن عملکرد دخل و خرج بودجه ۱۴۰۰ و پیش‌بینی وضعیت منابع و مصارف تا پایان سال مشخص شده باشد.

یکی از این ۱۳ فرمان این بود که اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ انجام و اصلاحیه‌ای به‌عنوان متمم بودجه با پیش‌بینی‌های لازم به مجلس ارائه شود. حال پرسش اینجاست که کسری بودجه ۱۴۰۰ چقدر است و در کوتاه‌مدت چه می‌توان کرد؟

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است مهمترین و اساسی‌ترین کار برای اینکه با کسری بودجه در سال‌های بعد مواجه نشویم، کوچک‌سازی دولت است که نباید آن را کاری کوتاه‌مدت قلمداد کرد.

او به رویداد۲۴ گفته هفت ماه از سال ۱۴۰۰ باقی مانده و با برخی کار‌ها می‌توان تا حدی جلوی کسری بودجه ۱۴۰۰ را گرفت، اما باید بدانیم که حل اصلی این معضل می‌باید با برنامه‌ریزی و البته شجاعت و جسارت در سال‌های بعد عملیاتی شود.

نماینده رشت تصریح کرد: دولت باید در این مدت باقی‌مانده تا پایان سال، جلوی بسیاری از ریخت و پاش‌های دستگاه‌های دولتی که در قالب هزینه‌های جاری صورت می‌پذیرد را بگیرد. به طور مثال، برگزاری برخی جلسات، سمینارها، سفر‌ها و چاپ بعضی اقلام اصلاً ضرورتی ندارد و اگر همه دستگاه‌ها این رویکرد را در دستور کار قرار دهند خواهید دید چه پول بزرگی به صندوق دولت برمی‌گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: معتقدم تا پایان سال باید تخصیص‌های بودجه به صورت عملکردی باشد. این تصمیم، مخصوصاً در کوتاه‌مدت یک راه چاره اساسی است. برخی افزایش حقوق‌ها بدون ضابطه انجام شده است که با یک کار نظارتی دقیق می‌توان از هدررفت بیت‌المال جلوگیری کرد. از سوی دیگر، ما شاهد گرفتن حقوق و پاداش‌های نجومی توسط برخی مدیران هستیم که هرچند رنگ و بوی قانونی دارد، اما رییس جمهور می‌تواند با بخشنامه صریح از پرداخت این مبالغ هنگفت جلوگیری کند.

وی در ادامه بیان کرد: همچنان عده‌ای چند حقوق از دستگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند که اگر نظارت بدون مسامحه‌ای باشد کلی صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت صورت می‌گیرد. این اوضاع شلخته در برخی شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های دولتی هم دیده شده که متاسفانه این رویه سال‌ها ادامه داشته و دارد.

نماینده استان گیلان با اشاره به شرایط نامناسب در دریافت مالیات، افزود: فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی در کشور بیداد می‌کند. تا سیستم مالیاتی اصلاح نشود در بلندمدت هم خیلی نمی‌توان به اصلاح امور اقتصادی کشور امیدوار بود.

کوچکی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: دولت بهتر است اصلاحیه متمم بودجه را به مجلس ارائه کند تا ان‌شاءالله شرایط واقعی‌تر شود. پیش‌بینی ما از کسری بودجه سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و از طرفی تصور می‌کنم اگر همین کار‌های کوتاه‌مدت به طور جدی مدنظر قرار بگیرد می‌توانیم تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را کاهش دهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان