تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

رشد بورس در شهریور ماه ادامه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه به نظر مثبت خود نسبت به معاملات بورس در مرداد ماه و عوامل تاثیرگذار در شتاب روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: بازار سهام در ماه گذشته بعد از یک دوران طولانی که روندی به شدت منفی را تجربه کرد به رشدی نسبتا معقول دست یافت و روندی متعادل را در معاملات تیر و مرداد ماه تجربه کرد.

رشد بورس در شهریور ماه ادامه دارد؟

رویداد۲۴ مهدی کدیور به عوامل تاثیرگذار در ایجاد روند صعودی معاملات بورس در مرداد ماه اشاره کرد و افزود: نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در رشد بازار سهام محسوب می‌شود و در این مدت نرخ دلار از محدوده کانال ٢٤ هزار تومان به حدود ٢٨ هزار تومان رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: ممکن است گاهی گفته شود که رشد انجام شده در نرخ ارز چندان قابل توجه نبوده است، اما تداوم روند صعودی قیمت دلار و عدم کاهش افت نرخ ارز سبب ایجاد اطمینان در بین سرمایه گذاران برای عدم کاهش قیمت دلار و ادامه افزایش قیمت آن شد.

کدیور اظهار کرد: در کنار این موضوع قیمت دارایی‌هایی مانند سهام، خودرو، سکه و ... با افزایش همراه شد که تنها علت اصلی این اتفاق، افزایش قیمت دلار بود.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در تغییر روند بازار ارز تاکید کرد و افزود: بحث ناآرامی‌ها و تشنج‌ها در افغانستان از عوامل افزایش نرخ دلار بود، هرات یکی از کانال‌های تزریق ارز به داخل بود که اکنون این کانال دچار اختلال شده است.

روند معاملات بورس در شهریور ماه

وی با پیش‌بینی روند معاملات بورس در شهریور ماه افزود: به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده معاملات بورس در شهریور ماه نرخ ارز باشد، این موضوع که نرخ ارز به کدام سمت خواهد رفت از جمله مساله مهمی تلقی می‌شود که روند این بازار را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.

به گفته کدیور، روند نرخ ارز در شهریور ماه می‌تواند در مسیر تداوم رشد فعلی، تثبیت یا افت آن باشد که بازار سهام هم بر اساس آن پیش خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر برآیند نرخ ارز در بازار تثبیت و حتی رشد اندک باشد، بازار سهام ادامه‌دهنده مسیر صعودی خود خواهد بود.

وی ادامه‌داد: در صورت کاهش قیمت دلار شرکت‌های صادرات محور، نفتی، پتروشیمی معدنی و فلزی با افت قیمت در سهام مواجه می‌شوند و به دلیل وزن سنگین این شرکت‌ها بر شاخص، برآیند آن منفی خواهد شد.

کدیور خاطرنشان‌کرد:، اما اگر دیدگاه‌ها نسبت به مذاکرات برجام و سرانجام مثبت آن باشد، سهام شرکت‌های ریالی مانند بانک، خودرویی‌ها و بیمه‌ای‌ها جزو نماد‌هایی خواهند بود که ممکن است با رشد همراه شوند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان