تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

پیش‌بینی یک کارشناس از مسیر حرکت دلار

یک کارشناس مسائل اقتصادی با غیرمنطقی خواندن قیمت کنونی دلار و با اشاره به روند صعودی آن طی روز‌های اخیر، گفت: ادامه این روند صعودی به سیاست‌های دولت جدید و بانک مرکزی بستگی دارد.

پیش‌بینی یک کارشناس از مسیر حرکت دلار

رویداد۲۴ دکتر علی حیات‌نیا به روند صعودی نرخ ارز طی روز‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این امر چند دلیل دارد که مهمترین آن کسری بودجه دولت طی چند ماه اخیر و خلق پول برای جبران این کسری است.

وی ادامه داد: تنخواهی که برای جبران کسری بودجه از سوی بانک مرکزی در اختیار دولت قرار گرفت باعث افزایش نقدینگی در کشور و به تبع آن رشد تورم شد که تبعات آن را در بازار ارز و سایر بازار‌های مالی شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی عامل دیگر موثر بر افزایش قیمت ارز را مسائل سیاسی و بین‌المللی دانست که، چون آینده دقیق آن و همچنین سرنوشت برجام به طور کامل مشخص نیست، باعث ایجاد نوعی عدم اطمینان بین فعالین اقتصادی کشور شده است.

حیات‌نیا عنوان کرد: البته تحریم‌ها، عدم فروش نفت و کاهش درآمد‌های ارزی نیز بر افزایش قیمت دلار بی تاثیر نیست.

وی تداوم یا توقف روند صعودی قیمت دلار را وابسته به برنامه‌های دولت جدید و خصوصا وزیر اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی دانست.

حیات‌نیا تاکید کرد:، چون تاکنون برنامه مشخصی از سوی بانک مرکزی درباره نرخ ارز ارائه نشده، به نظر می‌رسد صعود قیمت دلار حداقل طی روز‌های آینده ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رفت دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تمرکز بیشتری بر ثبات نرخ ارز به عنوان یک عامل اثرگذار در اقتصاد کشور داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی قیمت کنونی نرخ ارز را نیز منطقی ندانست و افزود: به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر رانت و یارانه از ارز حذف شود، قیمت واقعی آن چیزی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
0
0
این ها مال شناس هستند نه کارشناس .بستگی به اینکه چه سودی نصیب شان شود زری می زنند
نظرات شما
پیشخوان