تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چنارانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:

برای مناطقی که نفت و گاز در آنجاست، اما محرومند، چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در مجلس، گفت: چه برنامه‌ای برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز در آن مناطق هستند، اما سودی به مردم آن مناطق نمی‌رسد دارید؟ شما برای ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که برخی شرکت‌های نفت و گاز در این مناطق اعمال داشتند چه برنامه‌ای دارید؟ آیا معتقد هستید که دفاتر اصلی آن‌ها باید در مناطق استخراج مستقر شود؟

برای مناطقی که نفت و گاز در آنجاست، اما محرومند، چه برنامه‌ای دارید؟

رویداد۲۴ هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در جلسه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت طی سخنانی گفت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که از سوی پدر خانواده برای خانواده در نظر گرفته می‌شود. ما در مجالس قبلی به دنبال این بودیم که از سمت دولت لایحه به مجلس بیاید، امروز مجلس نمی‌تواند منتظر بماند که دولت لایحه بدهد. آقای اوجی ما خوشحالیم شما مناطق محروم را درک می‌کنید، اما باید هرچه زودتر لوایح متناسب با نیاز‌ها و برنامه‌ها را به مجلس ارائه بدهید.

وی افزود: دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته است، بیم آن می‌رود که در دهه‌های آینده استخراج سوخت فسیلی بی‌معنا شود، در نتیجه باید استفاده عقلانی و حداکثری از منابع زیرزمینی سوخت فسیلی صورت گیرد. همچنین در میادین مشترک باید سهم خود را دریافت کنیم و مصرف داخلی هم باید تنظیم شود.

چنارانی در ادامه بیان کرد: ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است؛ امروز کمبود انرژی اولیه یا اسراف انرژی یکی ضرورتی است که هر روز بیش از پیش احساس می‌شود در نتیجه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر باید به روزمینی و تجدیدپذیر تبدیل شود. برنامه‌های شما در این زمینه چیست؟

وی افزود: در راستای همگرایی با وزارت نیرو و محیط زیست چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز در آن مناطق هستند، اما سودی به مردم آن مناطق نمی‌رسد چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که برخی شرکت‌های نفت و گاز در این مناطق اعمال داشتند چه برنامه‌ای دارید؟ آیا معتقد هستید که دفاتر اصلی آن‌ها باید در مناطق استخراج مستقر شود؟

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب که با آن مواجه هستیم، برای ساماندهی محل استقرار صنایع آب‌بر مانند پالایشگاه اصفهان، تهران و شازند و ... چه برنامه‌ای دارید؟


بیشتر بخوانید: رای اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیسی نشان داد کدام مجلس وکیل الدوله است / نمایندگان چاپلوسی میکنند، نه بررسی صلاحیت


نماینده نیشابور در بخش دیگری اظهار داشت: مجلس در راستای برنامه‌های عدالت محوری، فساد ستیزی و .. که برنامه‌های رئیس‌جمهور هم هستند برنامه‌هایی را ارائه داد؛ شما برای تخصیص قیر رایگان چه برنامه‌ای دارید؟ صادرات قیر افزایش داشته است و شما بگویید درخصوص مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چه برنامه‌ای مدنظر شماست؟

وی افزود: هنوز بعد از ۴۳ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه من و تک تک نمایندگان روستا‌های محروم از آسفالت وجود دارد. من روستایی دارم که بالغ بر هزار نفر جمعیت دارد و حتی ۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده است. هر روز که ما تذکر می‌دهیم، بیشترین تذکر‌ها مربوط به راه روستایی است این‌ها در حوزه اجرا به وزارت راه مربوط می‌شود، اما در حوزه تامین قیر دچار مشکل هستیم. من فریاد نیشابور نقاط محروم شمال و جنوب و شرق و غرب کشور هستم. اگر دیوان محاسبات اجازه اختصاص قیر به صورت تُنی را نمی‌دهد شما چطور می‌خواهید ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ را که برای قیر دیده شده اختصاص دهید؟ چطور می‌خواهید با این ۷ شرکت مافیایی که تولیدکننده قیر هستند، برخورد کنید؟

چنارانی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی نفت، گفت: آقای اوجی کسانی که با شما به وزارت نفت وارد می‌شوند از جنس شما هستند یا غیره؟ ما شما را به عنوان یک فرد جهادی می‌شناسیم. اما برای نمایندگان روشن کنید که برای پروژه توتال و پارس جنوبی برای زمستان‌های سرد چه برنامه‌ای دارید؟ ما به دنبال ارائه دیپلماسی مهندسی شده در این حوزه از جانب شما هستیم.

وی ادامه داد: برای توسعه پایدار صنعت نفت چه برنامه‌ای دارید؟ برای حفاظت از محیط زیست در برنامه‌های ذیل وزارت‌خانه چه برنامه‌هایی دارید؟ ما انتظار داریم رویکرد وزارت نفت پیشگیری به جای اصلاح باشد. برای سوآپ نفت چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در بخش دیگری ابراز کرد: به نمایندگان توضیح بدهید که برای احداث و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و به روزآوری سامانه هوشمند کارت سوخت چه برنامه‌هایی دارید؟ در راستای تلفیق دو وزارتخانه هم این سرزمین، سرزمین آفتاب و باد است؛ امروز ما مطالبه داریم و انتظار داریم برنامه‌های پیشنهادی شما در راستای برنامه‌های دولت باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان