تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

تخریب و فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

یکی از مباحثی که خیلی زیاد در دادگاه‌های خانواده با آن روبرو هستیم مسائل مربوط به جهیزیه می‌باشد.

مجازات تخریب و فروش جهیزیه توسط مرد 

رویداد۲۴ در قانون مدنی ایران اشاره‌ای به جهیزیه نشده است بدین دلیل که زن تکلیف قانونی و شرعی برای آوردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد و تهیه وسایل لازم برای زندگی مشترک بر عهده شوهر است اما به لحاظ این‌که آوردن جهیزیه به منزل مشترک در کشورمان امری شایع است و اختلافات ناشی از آن و هم‌چنین اثاثیه منزل یکی از دعاوی مهم در دادگاه خانواده محسوب می‌شود.

تخریب و فروش جهیزیه توسط مرد 

مردی که جهاز همسرش را به دیگری منتقل می‌کند مجرم است و این عمل در قانون جرم‌انگاری شده است.

طبق ماده یک قانون انتقال مال غیر: کسی که مال غیر را با علم به این‌که مال غیر است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار ‌محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات محکوم می‌شود. هم‌چنین مجازات انتقال‌‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد نیز همان مجازات انتقال‌دهنده است.

مالکیت اموال، محترم شمرده شده است و خراب کردن اموال نیز جرم‌انگاری شده است. تخریب اموال توسط شوهر نیز قابل پیگیری کیفری می‌باشد زیرا به‌طور عمد به مال دیگری ضربه زده است. مجازات جرم تخریب در خصوص اموال منقول، حبس از شش ماه تا سه سال می‌باشد.

در خصوص متهم نمودن شوهر به عنوان خیانت در امانت، باید گفت حتما لازم است اموال به وی سپرده شده باشد و او نیز این اموال را تصاحب یا تلف کرده باشد.

اگر در ورقه سیاهه شوهر امین دانسته شود و اموال به او سپرده شود و او این را امضا نموده باشد این اقدام کیفری نیز ممکن است.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان