تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

ورود مشکوک یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از بصره به عین‌الاسد

یک مقام مطلع عراقی از ورودمشکوک یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از بصره به استان الانبار و استقرار در پایگاه هوایی «عین الاسد» به دلایلی نامعلوم خبر داد.

ورود مشکوک یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از بصره به عین‌الاسد

رویداد۲۴ یک منبع آگاه امنیتی در استان الانبار عراق، از رسیدن یک کاروان بزرگ ارتش آمریکا حامل تجهیزات و خودرو‌های نظامی از استان بصره به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب استان الانبار خبر داد.

 یک منبع آگاه امنیتی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد که یک کاروان آمریکایی بزرگ حامل تجهیزات نظامی از استان بصره وارد پایگاه هوایی عین الاسد شده بدون این‌که دلیل و انگیزه این امر مشخص باشد.

وی افزود: عملیات ورود این کاروان نظامی ارتش آمریکا به اراضی عراق با پرواز مستمر هواپیما‌های آمریکایی در آسمان مناطقی که این کاروان در حال حرکت بود تا رسیدن به مقصد در استان الانبار، همراه بود.

این منبع توضیح داد که شرکت‌های امنیتی آمریکایی مسئولیت رسیدن ایمن این تجهیزات به پایگاه عین‌الاسد را بر عهده داشتند. شماری از سربازان آمریکایی نیز با هواپیما‌های نظامی وارد عین‌الاسد شدند تا سپس به مناطق حضور آمریکا در خاک عراق، اعزام شوند.

کلیه گذرگاه‌های مرزی در استان بصره به استثنای جریشان در کنترل بغداد است. با وجود گذشت نزدیک ۱۸ سال از جنگ عراق و کویت، گذرگاه جریشان همچنان در کنترل نیرو‌های اشغالگر آمریکایی است و تنها نیرو‌های مرزبانی عراق در آنجا مستقرند و دولت این کشور کنترلی بر این گذرگاه ندارد.


بیشتر بخوانید: گزارش تازه بلینکن از آخرین وضعیت روند خروج از افغانستان


در سایه عدم نظارت بغداد بر این گذرگاه، نیرو‌های آمریکایی از طریق آن، آزادانه تردد و تجهیزات و نیرو‌های خود را وارد یا از عراق خارج می‌کنند. گفته می‌شود که واشنگتن از این گذرگاه به منظور رساندن تجهیزات لجستیکی برای نیروهایش در پایگاه‌های خود در عراق از جمله «عین الاسد» استفاده می‌کند.

ده روز پیش نیز یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، فاش کرد که نیرو‌های آمریکایی مبالغ هنگفتی را برای توسعه ساختمان‌های واقع در پایگاه هوایی عین‌الاسد در ناحیه البغدادی شهرستان «هیت» در غرب الانبار هزینه کرده‌اند که شامل احداث ساختمان‌های جدید و توسعه و الحاق مساحت بیشتری به این پایگاه است.

این منبع تصریح کرد که نیرو‌های آمریکایی، ده‌ها سالن و ساختمان جدید برای نیرو‌های خود در داخل این پایگاه احداث کرده‌اند و علاوه بر آن، یک سامانه پدافندی موشکی برای تامین امنیت عین الاسد، از حملات پهپاد‌های بمب‌گذاری شده و عملیات‌های موشکی، نصب کرده‌اند.

وی افزود: «عملیات توسعه ساختمان‌های موجود در عین الاسد، تحت نظارت فرماندهان امنیتی ناظر بر پرونده امنیتی الانبار صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که حضور نیرو‌های آمریکایی در این پایگاه به دفتر «مصطفی الکاظمی» به عنوان فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق ارتباط دارد. توسعه این پایگاه همچنان ادامه دارد در حالی که بغداد و واشنگتن، اعلام می‌کنند که نیرو‌های آمیرکایی به زودی کاملا از عراق عقب‌نشینی خواهند کرد.

پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان هیت و ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد، است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیرو‌های آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیرو‌های عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوکی علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و به اعتقاد ناظران سیاسی، پایگاه هوایی عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است.

رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیرو‌های عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، عین الاسد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان