تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰

خبر بد دانشمندان؛ همه‌گیری بعدی ۵۹ سال دیگر رخ می‌دهد

ثابت شده که همه‌گیری کووید-۱۹، مرگبارترین شیوع ویروسی است که جهان در بیش از یک قرن شاهد بوده است، بنابراین وسوسه‌انگیز است که امیدوار باشیم در طول عمرمان از بحران دیگری در امان بمانیم اما دانشمندان خبر بدی را منتشر کردند.

زمان پایان ویروس کرونا

رویداد۲۴ گروهی از محققان آمریکایی و ایتالیایی محاسبه کرده‌اند که یک همه‌گیری بزرگ در مقیاس مشابه کووید در ۵۹ سال آینده - حداکثر تا سال ۲۰۸۰ - رخ می‌دهد. به این معنی که بر اساس میانگین امید به زندگی در انگلستان، افراد زیر ۲۴ سال به‌طور حتم مجبور خواهند شد یک فاجعه بزرگ دیگر سلامتی را پشت سر بگذارند. محققان هشدار دادند که ممکن است این بحران خیلی زودتر نیز رخ دهد.

به گزارش یاهو، دکتر گابریل کاتول، پروفسور آب‌شناسی و خرد هواشناسی دانشگاه دوک ایالات‌متحده می‌گوید: وقتی امروز سیل ۱۰۰ ساله رخ می‌دهد، ممکن است به اشتباه تصور شود که می‌توان ۱۰۰ سال دیگر صبر کرد تا چنین رویدادی رخ دهد اما این تصور غلط است و می‌توان سیل ۱۰۰ ساله دیگری را در سال آینده تجربه کرد.

محققان با بررسی مجدد شیوع بیماری جدید در ۴۰۰ سال گذشته دریافتند که همه‌گیری‌ها آنقدرها هم که تصور می‌شد نادر نیستند.

این مطالعه مقیاس و فراوانی شیوع بیماری‌ها در ۱۶۰۰ سال گذشته ازجمله طاعون، آبله، وبا، تیفوس و ویروس‌های جدید آنفلوآنزا را بررسی کرد و الگوهایی یافت که به زمان تکرار یک رویداد مشابه اشاره می‌کنند.

مدل‌سازی نشان می‌دهد که احتمال همه‌گیری با تاثیرات مشابه کووید در هر سال حدود ۲ درصد است، به این معنی که فردی که در سال ۲۰۰۰ متولد شده است در حال حاضر حدود ۳۸ درصد احتمال دارد یک مورد را تجربه کند.


بیشتربخوانید: زمان پایان کرونا در جهان اعلام شد/ حداقل ۴۰ سال برای ریشه کنی ویروس لازم است


با این حال، همه‌گیری مرگبار مانند آنفلوآنزای اسپانیایی که بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ بیش از ۳۰ میلیون نفر را از بین برد، تنها شاید در ۴۰۰ سال آینده اتفاق بیفتد.

محققان دریافتند، نگران‌کننده این است که سرعت ظهور آنها در حال افزایش است به این معنی که احتمال زنده ماندن در میان یکی از همه‌گیری‌ها در حال افزایش است.

بر اساس میزان افزایشی که در آن عوامل بیماری‌زای جدید مانند سارس، مرس و کووید در ۵۰ سال گذشته در جمعیت‌های انسانی از بین رفته است، این تحقیق تخمین می‌زند که احتمال شیوع بیماری در چند دهه آینده به سه برابر افزایش می‌یابد.

محققان هشدار می‌دهند که رشد جمعیت، تغییرات در سیستم‌های غذایی، تخریب محیط‌زیست و تماس مکرر بین انسان و حیواناتی که در معرض بیماری هستند خطر همه‌گیری را افزایش داده است.

با توجه به این عامل خطر فزاینده، محققان تخمین می‌زنند که همه‌گیری مشابه کووید در بازه زمانی ۵۹ ساله وجود دارد. آنان همچنین احتمال شیوع همه‌گیری را که قادر به از بین بردن تمام زندگی بشر است، محاسبه کردند و از نظر آماری آن را در ۱۲ هزار سال آینده محتمل دانستند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان