تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰

آیا انتشار اسکرین‌شات مجازات دارد؟

مطابق قانون، اگر فردی اقدام به انتشار چت توسط اسکرین‌شات کند مجرم است.

آیا انتشار چت و اسکرین شات دیگران جرم است؟

رویداد۲۴ همه ما با اسکرین‌شات آشنایی داریم و می‌دانیم که این تصاویر می‌توانند علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرند. گاهی اوقات یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره و تصاویر خصوصی عکس می‌گیرد و به دنبال آن اقدام به تهدید طرف مقابل می‌کند که باید بدانیم این عمل جرم است.

انتشار اسکرین‌شات

همه ما باید بدانیم که بر اساس قانون، افشای اطلاعات خصوصی جرم است و قانون‌ مجازات اسلامی، به‌طور واضح در ماده ۷۴۵ و در ماده ١۶ قانون جرایم ‌رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و یا سال حبس در نظر گرفته است.

البته موضوع مورد توجه آن است که قانون‌گذار درباره اسرار خصوصی تعریف مخصوص نداشته و تنها در یک ماده آن هم در ماده ٨ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بیان کرده که نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی از مصادیق بارز جرم هستند.

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶٩ قانون‌مجازات‌اسلامی، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

مطابق با این قانون، هنگامی که شخصی شما را به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده و یا فیلم تهدید کند جرم انجام داده است. حتی اگر این فرد هیچ‌وقت هم این عمل را انجام ندهد باز هم مرتکب جرم شده است و شما می‌توانید از او شکایت کنید.

هم‌چنین نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شکایت با استفاده از اسکرین شات معتبر و محکمه‌پسند نیست زیرا اسکرین شات سند محسوب نمی‌شود.

مجازات انتشار اسکرین‌شات

برای انتشار اسکرین‌شات طبق قانون مجازات اسلامی برای مجرم، جزای نقدی و دو سال حبس در نظر گرفته شده است و طبق قانون جرایم رایانه‌ای مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌گردد.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان