تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
یک متخصص:

قارچ سیاه از عوارض درمان کروناست/ کورتون بی‌رویه تجویز نشود

نباید به بزرگ‌نمایی‌های فضای مجازی خیلی گوش داد؛ چراکه واکسن ستیزی ایجاد می‌کند و ما در این موج پنجم بیماری نیاز داریم تا واکسیناسیون را افزایش دهیم تا به سطح قابل قبولی برسد.

یک متخصص: قارچ سیاه از عوارض درمان کروناست/ کورتون بی‌رویه تجویز نشود

رویداد۲۴ دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با اشاره به بیماری قارچ سیاه و تاکید بر اینکه بیماری مذکور از عوارض درمان است، گفت: باعث این بیماری خود ما پزشکان هستیم و حالا هم می‌دویم تا آن را درمان کنیم در حالی که واقعیت این است که مهمترین دلیل این بیماری تجویز بسیار زیاد کورتون است.

عاطفه عابدینی در نشست «آخرین وضعیت کرونا در مشهد» که در کلاب هاوس برگزار شد، اظهار کرد: هرچه سریعتر به نقطه اثرگذاری واکسن در جامعه برسیم به معنای اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند، به نقطه موفقیت نزدیک‌تر می‌شویم و اگر می‌خواهیم در واکسیناسیون شکست نخوریم و مانند برخی کشور‌ها موفق شویم، باید سرعت واکسیناسیون افزایش یابد و این امر در کوتاهترین زمان هم باید صورت پذیرد. در یک روز بیش از ۷۰۰ هزار دز واکسن هم توانستیم تزریق کنیم و این نشان می‌دهد که ما ظرفیت تزریق واکسن تا یک میلیون دز در روز هم داریم، اما باید ظرفیت ذخایر واکسن و سیستم توزیع آن را تقویت کنیم.

وی با انتقاد از سیاست‌گذاری و مدیریت در زمینه پیشگیری از کرونا بیان کرد: درمان آخرین مرحله از بیماری است و زمانی که مردم به این مرحله می‌رسند مطالبات فراوانی دارند که صحیح هم است، ولی باید توجه داشت که ابتدا باید با آموزش و امر پروتکل‌های بهداشتی، طیف بیماری‌زایی را کاهش دهیم. ما سرمایه‌گذاری‌مان را روی مرحله آخر گذاشته‌ایم و خیلی تبلیغ می‌کنیم که نمود این برنامه‌ریزی در کووید مشخص شده است، اما به‌جای مثلا ترک سیگار، باید روی پیشگیری آن کار کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفت: باید با افزایش واکسیناسیون و تبلیغ اصول بهداشتی اپیدمی کرونا در مشهد را به مرحله کنترل برسانیم.

باید روی پیشگیری از بیماری کار کنیم

عابدینی تاکید کرد: نمی‌شود درمان را کنار گذاشت، ولی سیاستگذاری و مدیریت این است که اصلا نگذاریم چنین هزینه‌هایی تحمیل شود. اکنون هزینه فراوانی صرف شیمی درمانی می‌شود، ولی باید روی پیشگیری این موضوع کار کنیم. در ICU بهترین سرویس را ارائه می‌کنیم، اما خیلی تلاشی برای کم کردن ویروس در سطح جامعه نمی‌کنیم. بر اساس یک محاسبه معمولی بین ۵ الی ۶۰ میلیون تومان هزینه درمانی یک مریض کووید است و مگر مراکز درمانی و بیمه‌ها چقدر توان پرداخت پول دارند.

وی با اشاره به بازدید اخیرش از برخی بیمارستان‌های کشور عنوان کرد: متاسفانه در حوزه نسخه‌ها هم مشکل داریم و یک بیمارستانی را دیدم که اگر به چشم نمی‌دیدم باورم نمی‌شد، اما از ورودی بیمارستان تا ICU، تمام بیماران دارو‌های زینک، دیفن‌هیدرامین و ... مصرف می‌کردند و به صورت بی‌رویه از دارو‌ها استفاده می‌شد و اگر ۳۰۰ تا تخت وجود داشت، تمام بیماران داشتند این دارو‌ها را مصرف می‌کردند. این چه هزینه‌ای است که به سیستم تحمیل می‌کند؟ علتش این است که برخی از کادر درمان به صورت جدا از سیاستگذاری‌ها و دستورالعمل‌ها اقدام می‌کنند.

برای تجویز دارو محدودیت وجود داشته باشد

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ متذکر شد: در برخی کشور‌ها اگر فردی دو-سه قلم داروی غیرضروری تجویز کند باید پاسخگو باشد و حتی تا چندماه حق طبابت نخواهد داشت، ولی اینجا خیلی راحت همه چیز تجویز می‌شود و این خیلی منصفانه نیست و کشور تاب‌آوری چنین اتفاقی را نخواهد داشت و یک مدیریت ضروری و اورژانسی در چنین موضوعاتی نیاز داریم و حتی فردا خیلی دیر است.

عابدینی با تقدیر از کادر بهداشت و درمان عنوان کرد: کادر درمانی خسته شده‌اند. مگر افراد چقدر توان دارند که مدام مریض معاینه کنند، خودشان به بیماری مبتلا شوند، مرخصی روند و مجددا به کار برگردند. شرمنده کادر درمان هستیم. این که واکسیناسیون و بیماریابی ما در زمان پیک بیماری اتفاقا کم می‌شود، معضلی است که هر جایی به وجود بیاید کشور را در زمینه بیماری بدتر می‌کند و به هم می‌ریزد. علاوه بر تصمیمات ملی، باید تصمیماتی هم در سطح محلی متناسب با هر منطقه اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید: جهان در بیم و امید پایان ویروس کرونا/ آیا واکسن کرونا موثر است؟


آیا مرگ و میر غیرمستقیم کرونا ارزیابی می‌شود؟

وی با اشاره به درگیر شدن سیستم درمانی کشور برای مقابله با کرونا و عدم سرویس دهی مناسب به بیماران غیرکرونایی گفت: بیماران غیر کووید را باید چه کنیم و آیا مرگ و میر غیرمستقیم کرونا ارزیابی می‌شود. بیماران دیابتی که جایی نیست بستری شوند، بیماران قلبی که شاید مورد رسیدگی قرار نگیرند، بیماران شیمی درمانی که شاید به دریافت سرویس موفق نشوند و... بخشی از بیماران غیر کووید هستند که درمان‌های مهمی نیاز دارند. باید راهکار‌ها و فرآیند‌های مختلف را برای این مشکلات تعریف کرده و شهر به شهر و استان به استان کنترل کنیم. اگرچه بسیاری از فاکتور‌ها زیر نظر گروه بهداشت و درمان نیست و خارج از وزارتخانه است، ولی می‌توان با آموزش عمومی مردم و مسئولین بسیاری از کار‌ها را انجام داد.

قارچ سیاه از عوارض درمان کروناست/کورتون بی‌رویه تجویز نشود

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با اشاره به بیماری قارچ سیاه و تاکید بر اینکه بیماری مذکور از عوارض درمان است، گفت: باعث این بیماری خود ما پزشکان هستیم و حالا هم می‌دویم تا آن را درمان کنیم درحالی که واقعیت این است که مهمترین دلیل این بیماری تجویز بسیار زیاد کورتون است. دستورالعمل کشوری برای تجویز کورتون ابلاغ شده و اینکه به بیماران چه میزانی داده شود مشخص شده است. در ICU بزرگ بیمارستان مسیح دانشوری تهران قارچ سیاه تاکنون نداشته‌ایم و تنها از بیمارانی که از سایر بیمارستان‌ها پذیرش کردیم چند مورد اندک بود. باید روی دوز کورتون تجدید نظر کنیم و دوز بالا تجویز نکنیم؛ اگر مدیریت نکنیم، هر چقدر هم دارو بیاوریم باز هم کم خواهد بود.

عابدینی ادامه داد: اگرچه باوجود تمام هشدار‌ها در جلسات و وبینار‌ها و دستورالعمل‌ها درباره کاهش دوز کورتون، با معاونت غذا و دارو صحبت کردیم تا درمان قارچ سیاه را در دسترس قرار دهند و میزان بیشتری وارد کنند، ولی خیلی بعید است که مریض کرونایی بتواند درمان و جراحی قارچ سیاه را پشت سر بگذارد و احتمال مرگ و میر خیلی بالا می‌رود و بنابراین از کادر پزشکی محترم عاجزانه تقاضا داریم که مصرف کورتون را مدیریت نمایند و تجویز بیش از حد آن اوضاع را بد خواهد کرد. بعضی از پزشکان از همان ابتدا آنتی‌بیوتیک وسیع به بیماران می‌دهند که اشتباه است.

وی درباره واکسن بوستر کادر درمان بیان کرد: وزیر سابق بهداشت و درمان در آخرین جلسه هفته گذشته قول‌هایی را دراین‌باره دادند و امیدواریم تغییرات وزارتخانه هرچه سریع‌تر انجام شود تا وضعیت به ثبات رسد و کار‌ها پیگیری شود، چون در زمینه واکسن اگر در پیگیری‌ها تاخیری انجام شود، واردات واکسن کاهش می‌یابد. درباره واکسن سینوفارم هم اخیرا مطلبی مطرح شده که دقیق آن را همکاران غذا و دارو بهتر می‌دانند، اما باید توجه داشت که در خود چین هم واکسیناسیون با واکسن ووهان به صورت وسیع در حال انجام است و از نظر استاندارد مشکلی ندارد و واکسنی که استفاده می‌شود باید برخی مجوز‌ها را کسب کند. نباید به بزرگ‌نمایی‌های فضای مجازی خیلی گوش داد؛ چراکه واکسن ستیزی ایجاد می‌کند و ما در این موج پنجم بیماری نیاز داریم تا واکسیناسیون را افزایش دهیم تا به سطح قابل قبولی برسد.

عابدینی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره واردات واکسن فایزر از کشور ثالث اظهار کرد: صحبتی که در کمیته ملی مقابله با کرونا صورت گرفت، نهایتا ۲میلیون دوز سفارش برای شروع بود، اما اینکه واکسن‌ها را کی تحویل می‌دهند مشخص نیست. با بلژیک هم صحبت‌هایی صورت گرفته، ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. عدد و ارقام ۲۰ میلیونی که درباره واردات این واکسن‌ها مطرح می‌شود صحیح نیست و برای شروع واردات ۲میلیون مطرح شده که مذاکراتش در حال انجام است. ممکن است این ۲میلیون دوز برای دوز بوستر (یادآور) کادر درمان یا بعضی گروه‌های شغلی استفاده شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با اشاره به طب ایرانی در درمان کرونا گفت: طب ایرانی یا طب مکمل را نفی یا تایید نمی‌کنیم، اما باید حد و مرز هر چیز را بدانیم؛ بعضی از گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری موثر هستند، اما این به معنای درمان کرونا نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان