تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

نشست بغداد، یخ روابط ایران و کشور‌های عربی را ذوب می‌کند؟

خلیل معتقد است که دست یابی به راه حلی در مورد تنش کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران در نشست بغداد دشوار است، چرا که این دیدار‌ها از دیدار‌های پروتکلی عادی فراتر نمی‌رود، در حالی که اختلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران یک اختلاف عقیدتی محض است و هر طرفی تلاش می‌کند نقش رهبری را در جامعه اسلامی داشته باشد.

نشست بغداد، یخ روابط ایران و کشور‌های عربی را ذوب می‌کند؟

رویداد۲۴ خلیل می‌گوید: ممکن است تنش تا حدی کاهش یابد و این کاهش می‌تواند مرهون مهار حوثی‌ها در یمن باشد، چرا که آن‌ها منبع اول خطر برای منطقه عربی و بویژه برای عربستان هستند.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم طه العانی نوشت: پس از گذشت چند هفته، هماهنگی‌های دولت عراق برای میزبانی از نشستی در زمینه همکاری به پایان رسید، نشستی که روز شنبه ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ با مشارکت چشم گیری برگزار شد. در این نشست علاوه بر دولت‌های همسایه عراق، مصر، قطر و امارات، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه نیز حاضر شدند.

 در ادامه این مطلب آمده است: به عقیده بهاء خلیل، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی، هدف واقعی از این نشست، دادن ضمانت‌های فرانسه، قطر و آمریکا در مورد دوران پس از خروج آمریکا از عراق است.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد نشست بغداد برای بهبود روابط عراق با دولت‌های منطقه، بویژه عربستانی برگزار می‌شود که طی اخیرا حرکت خود به سمت عراق برای جلوگیری از بلعیده شدن آن توسط ایران را اغاز کرده است.

فرصت‌های نزدیکی

خلیل تصریح کرد در شبکه‌های اجتماعی از عراق حمایت شد و مسئولان سعودی، اماراتی و کویتی هم در مورد نقش عراق و بهبود شرایط ان در منطقه بویژه پس از تشکیل دولت جدید در این کشور، صحبت‌هایی داشتند.

این پژوهشگر عراقی تاکید می‌کند این روز‌ها دولت‌های حاشیه خلیج فارس متوجه عراق شده اند و می‌توان از این مساله استفاده کرد، اما با وجود تلاش‌های سعودی برای کمک به عراق، ادامه نفوذ ایران در این کشور مانع از این نزدیکی می‌شود.

وی می‌افزاید: دولت‌های حاشیه خلیج فارس به شدت خواهان کمک به عراق در شرایط دشوار آن هستند و در صورتی که این دولت‌ها به ضمانت‌های کافی از سوی دولت آمریکا و فرانسه دست یابند، قطعا منطقه شاهد بازگشت سریع عراق به جامعه عربی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: نقض پروتکل‌ها در نخستین حضور بین‌المللی امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه/ در کنفرانس بغداد چه گذشت؟


نقش فرانسه

خلیل معتقد است که دست یابی به راه حلی در مورد تنش کشور‌های حاشیه خلیج فارس با ایران در نشست بغداد دشوار است، چرا که این دیدار‌ها از دیدار‌های پروتکلی عادی فراتر نمی‌رود، در حالی که اختلاف کشور‌های حاشیه خلیج فارس با ایران یک اختلاف عقیدتی محض است و هر طرفی تلاش می‌کند نقش رهبری را در جامعه اسلامی داشته باشد. خلیل می‌گوید: ممکن است تنش تا حدی کاهش یابد و این کاهش می‌تواند مرهون مهار حوثی‌ها در یمن باشد، چرا که آن‌ها منبع اول خطر برای منطقه عربی و بویژه برای عربستان هستند.

این تحلیلگر مشارکت رئیس جمهور فرانسه را به نقش حمایتی پاریس در قبال نظام ایران از سال ۱۹۷۹ تا کنون نسبت می‌دهد و بر این عقیده است که فرانسه تلاش می‌کند نقش اصلی را در منطقه ایفا کند، بخصوص آنکه مکرون انتخابات سال آینده را پیش روی خود دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند اوضاع خاورمیانه را تا حد امکان آرام کند. فرانسه مخالف اشغال عراق بود و در سال ۲۰۰۳ هم در شورای امنیت تهدید به وتو کرد، از این رو تلاش می‌کند عراق را به اوضاع طبیعی ان بازگرداند.

خلیل به استفاده از این نشست برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین دشمنان، ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از یک سو و ایران و آمریکا از سوی دیگر، دعوت کرده و خاطر نشان نمود که چنین نشستی می‌تواند در ذوب شدن یخ بین این دولت‌ها سهیم بوده و شرایط را برای مذاکراتی در راستای دست یابی به توافق صلحی بین ایران و دولت‌های حاشیه خلیج فارس فراهم کند. علاوه بر اینکه دولت‌های جهان توجه زیادی به امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس دارند و ممکن است این امر محوریت صحبت در این نشست باشد.

تکامل اقتصادی

مثنی امین، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق معتقد است که برگزاری نشست در عراق، تلاش برای پایه ریزی دیدگاهی برای صلح منطقه‌ای و استقرار اقتصادی، تلطیف فضا بین دولتها، قبل از انکه به نفع هر دولت دیگری باشد، به نفع عراق است.

وی تاکید می‌کند نشست مذکور چه موفقیت آمیز و چه شکست خورده، در چارچوب تلاش در یک مسیر درست و مطلوب بوده و حتی ممکن است به توافق‌هایی بین دولت‌های شرکت کننده منتهی نشود، اما می‌تواند گام مثبتی باشد در راستای گفتگو‌های آینده بین دولت‌های همسایه عراق و ایجاد یک دیدگاه مشترک برای حل درگیری‌های منطقه.

چند روز پیش خبرگزاری فرانسه (ا ف ب) در گزارشی آورده بود که الکاظمی به دنبال آن است تا بغداد از طریق برگزاری نشستی در پایتخت عراق، نقش میانجی را در خاورمیانه ایفا کند. همانطور که اگر ایران و عربستان به دنبال این نشست سر یک میز حضور یابند، این اتفاق می‌تواند موقعیت بغداد بعنوان واسطه را تقویت کند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان سعودی ، عراق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان