تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

اتفاقی بی سابقه در بازار مسکن!

در مرداد امسال متوسط قیمت یک متر مسکن در تهران در آستانه ۳۱ میلیون تومان بوده اما متوسط قیمت مسکن در شهرهای شمال کشور ۱۲ میلیون تومان است. رشد قیمت مسکن معاملات مسکن را قفل کرده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ بازار مسکن در ایران به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کرایه حمل و نقل، نرخ دستمزد کارگران و گرانی حامل‌های انرژی روند صعودی گرفته است. البته نقش بازارهای موازی مسکن همچون بازار ارز در نوسان قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است. در سایر نقاط ایران نیز نوسان افزایش قیمت مشهود است.

    رئیس اتحادیه املاک بابل با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: بازار خرید و فروش مسکن در شمال کشور نیز راکد شد. به دلیل کاهش نقدینگی اکثر مردم پولی برای خرید ویلا ندارند و ویلاهایی که در فایل فروش گذاشته شده خریداری ندارد! این روزها خبری از سرمایه‌گذاری جدید تهرانی‌ها در ویلاهای شمال کشور نیست. متوسط قیمت مسکن در شهرهای شمالی متری ۱۲ میلیون تومان و حداکثر قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

    کرونا معاملات مسکن را قفل کرد!

    فعالان بازار می‌گویند شیوع ویروس کرونا و کُند شدن واکسیناسیون، معاملات خرید و فروش مسکن را قفل کرده است. رضا صادقی با تائید این خبر توضیح داد: به دلیل افزایش قیمت مسکن استقبال تهرانی‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری به شدت کم شده است. همچنین کاهش ارزش پول ملی، تورم، و اثر روانی بازارهای موازی در قیمت مسکن اثرگذار بوده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

    به گفته آژانس‌های مسکن روند رشد قیمت مسکن در شهرهای شمالی کشور آن قدر زیاد بوده که برخی شهروندان ساکن شهرهای شمالی از خرید مسکن جا مانده‌اند و حالا این روزها اجاره‌نشین شده‌اند.


    بیشتر بخوانید: مقصر اصلی جهش مسکن


    افزایش ۴۰ درصدی اجاره!

    اما در بازار اجاره مسکن چه خبر است؟ رئیس اتحادیه املاک بابل پاسخ داد: در یک سال گذشته در شهرهای شمالی کشور به دلیل افزایش حجم تقاضا بازار اجاره مسکن ۴۰ درصد رشد داشته است.

    صادقی ادامه داد: جامعه هدفی که توان خرید خانه ندارند به سمت بازار اجاره مسکن رفته است. در سال‌های آینده نیز این سوق یافتگی ادامه پیدا می‌کند و نگرانی این است که نرخ رشد اجاره با نرخ افزایش قیمت مسکن سر به سر شود.  امیدواریم در دولت سیزدهم در راستای جلوگیری از افزایش غیر متعارف قیمت‌ها تدابیری اتخاذ شود.

    سرمایه‌گذاری جنوبی‌ها در مناطق خوش آب و هوا

    سال گذشته به دلیل وضعیت ریزگردها در کشورهای همسایه و همچنین کاهش ارزش پول ملی ایران، عراقی‌ها مهم‌ترین مشتری ویلا در شمال کشور شدند. هر چند که امسال هم این وضعیت برای اهوازی‌ها تکرار شد. مردم جنوب کشور به دلیل خشکسالی و کم آبی راهی شهرهای خوش آب و هوا شدند.

    چندی پیش علی مختاری آذر، رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک پردیس گفته بود: « تقاضا برای خرید مسکن در شهر پردیس زیاد شده است و پنج تا ۱۰ درصد متقاضیان خرید مسکن از شهرهای جنوبی از جمله اهواز هستند.»

    نظرات شما
    پیشخوان