تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

این درد خاورمیانه را از پا در آورده!

اظهار اخیر اردوغان بعنوان کشوری که مدعی توسعه یافتگی است، نشان از عمق کج فهمی ژئوپلیتیکی در کشور‌های این مناطق نسبت به هم دارد؛ و این گویای این حقیقت تلخ است که خاورمیانه همچنان گرفتار آشفتگی سیاسی و هرج و مرج جغرافیایی است و تمام گفتمان‌های خاورمیانه، گفتمان آمیخته به خشونت، تهدید، تحقیر و مبتنی بر کینه‌های فرو خفته در ابعاد ایدئولوژیک و الفاظ غیر همگرایانه است

این درد خاورمیانه را از پا در آورده!

رویداد۲۴ دکتر کیومرث یزدان پناه درو ، دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: حس مستمر پدرسالاری که در رگ و خون حاکمان منطقه خاورمیانه جاری است، نفس کشور‌ها و ملت‌های این منطقه را بریده است.

گفتمان آلوده به توهم خودبزرگ بینی در کشور‌های منطقه خاورمیانه، دردی است که قرن‌ها بر جان این منطقه بزرگ جغرافیایی افتاده و با کمال تاسف همچنان ادامه دارد و ظاهرا پایانی بر آن نیست!

اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، که می‌خواهد کشور‌های منطقه برای جابجایی یک سنگ از او اجازه بگیرند. ژست پدرسالارانه وزیر امور خارجه ایران در نشست بغداد، که اقتدار را در پشت کردن به همسایگان می‌بیند طالبان پروری قطر و به ذلت کشاندن ملت افغانستان، داعش سازی عربستان و امارات، و به آتش کشیدن عراق و سوریه امارت شوم اسلامی در اففانستان، جفای بی پایان بر مسلمانان کشمیر و ایغورستان و مداخله در قفقاز جنوبی و ... همه و همه ناشی از درد پدر سالارانه و متکبرانه‌ای است که حکمرانان کشور‌های منطقه در اثر فهم غلط نسبت به درد‌های مشترک خود در این منطقه نسبت به یکدیگر دارند.

آن‌ها تصور می‌کنند با پشت کردن به هم، به عزت و قدرت و شکوه و جلال می‌رسند؛ و تنها راه رستگاری را در این راه پر اشتباه جستجو می‌کنند!

فقدان تفکرات ژئوپلیتیکی و تعهدات جغرافیایی، سالیان سال است که خاورمیانه را به جولانگاه مواضع متعارض علیه هم و حوادث پرهزینه تبدیل کرده است.

اظهار اخیر اردوغان بعنوان کشوری که مدعی توسعه یافتگی است، نشان از عمق کج فهمی ژئوپلیتیکی در کشور‌های این مناطق نسبت به هم دارد؛ و این گویای این حقیقت تلخ است که خاورمیانه همچنان گرفتار آشفتگی سیاسی و هرج و مرج جغرافیایی است و تمام گفتمان‌های خاورمیانه، گفتمان آمیخته به خشونت، تهدید، تحقیر و مبتنی بر کینه‌های فرو خفته در ابعاد ایدئولوژیک و الفاظ غیر همگرایانه است.

این رویه تاریخی و جغرافیایی که ریشه در عوامل مختلف دارد، همچنان از جدی‌ترین مخاطرات امنیتی برای ملت‌های مسلمان منطقه به حساب می‌آید و عامل اصلی بسیاری از جنگ ها، کشمکش ها، افراط گرایی‌ها و فروپاشی‌ها در منطقه بوده وخواهد بود.

ادبیات گفتاری رجب طیب اردوغان نشان داد، علیرغم ظاهر ترقی یافته ترکیه، لحن و بیان وی تفاوتی با گفتمان طالبان بسیار سنتی پوش در افغانستان و رهبران یکتا گرای عرب و دیگر جریان‌های غیر همسوی سیاسی در منطقه ندارد.

▪️و ... این دردی است که خاورمیانه را به میدانی برای جولان غرب و شرق تبدیل کرده و به قول بزرگی 'در میدان خاورمیانه، هم شرق پیروز است، هم غرب و هم روسیه؛ و بازندگان قطعی فقط ملت‌های منطقه هستند.
احیای چشمگیر گفتمان قیم مآبانه و لحن تحکمی امرای خاورمیانه در سالیان اخیر، مسیر‌های واگرایی را هموارتر از هر زمان دیگری کرده و این همان چیزی است که قدرت‌های استعماری دنبال آن هستند تا با استفاده از فرصتی که گفتمان جهل در خاورمیانه برایشان فراهم می‌سازد، نهایت بهره برداری و غارت ثروت‌های بی‌بدیل آنرا ببرند؛ و این است حکایت بی پایان منطقه‌ای مغموم به نام خاورمیانه؟!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
1
جمهوری اسلامی ایران که دائیه حمایت از مستضعفین جهان را دارد چرا به کمک اویغورستان وچچنستان نمیشتابد.و چسبیده به لبنان وفلسطین
نظرات شما
پیشخوان