تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
قائم مقامی در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چرا اردوغان معتقد است بدون او سنگی در منطقه جابجا نمی‌شود؟

قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه می‌گوید اردوغان متاثر از احمد داود اوغلو است و می‌خواهد راه او را در احیای حکومت عثمانی ادامه دهد. از همین رو ترکیه روابط نظامی و دیپلماتیک خود را با همه کشورها از سر گرفته است.

اردوغان ترکیه

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: «هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ترکیه اجازه بگیرد و تحقق صلح در منطقه بدون ترکیه غیرممکن است» این بخشی از سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مراسم رونمایی از یک پهپاد پیشرفته در این کشور بود. سخنانی عجیب که واکنش‌هایی را در فضای مجازی نیز به همراه داشت.

چندسالی می‌شود که رفتار‌های ترکیه در منطقه تغییر کرده است، رفتار‌هایی که از طریق آن تمایل دارد قدرت خود را در منطقه تثبیت کند. گردشگری پررونق، ارتباط و نزدیکی به اروپا و ... باعث شده تا ترکیه خود را در قامت و جایگاه قدرت منطقه ببینند.

ارتباط با اسرائیل، حمایت از طالبان در افغانستان، ساخت دیوار مرزی با ایران برای جلوگیری از ورود اتباغ افغان، حمله به کرد‌های کوبانی در سوریه، شعرخوانی برای ترک‌های ایران مبنی بر دور افتادن دو ملت ترک، دخالت در جنگ ارمنستان و آذربایجان، خرید تسلیحات از روسیه و ... از نمونه اقدامات ترکیه در منطقه است.

به نظر می‌رسد که اردوغان در کنار تلاش برای قدرتمند‌تر کردن ترکیه در منطقه، به لحاظ عقیدتی هم تلاش می‌کند تا خلافت عثمانی را احیا کند و در راس آن تقویت و نفوذ ترک‌ها را هم بیش از پیش کند، آنهم در شرایطی که بیشترین تکثر عقیدتی و مذهبی و دینی در منطقه خاورمیانه وجود دارد.

سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه به رویداد۲۴ می‌گوید: ترکیه عضو ناتو  و متحد آمریکا است و علاوه بر آن با روسیه و چین و اروپا همکاری‌های گسترده‌ای دارد. با تمام کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرده است، اما با محوریت ناتو آمریکا. از اسرائیل گرفته تا ایران، با همه در ارتباط است. علاوه بر آن، دومین ارتش بزرگ را بعد از آمریکا در ناتو دارد، اکنون اردوغان می‌گوید از لحاظ تسلیهات 80 درصد استقلال و خودکفایی پیدا کردیم. البته همین پهپادهایی که تولید کرده قطعاتی از استرالیا، آلمان و آمریکا در آن وجود دارد. 

وی ادامه داد: ترکیه با تکیه بر مسائل نظامی و دبپلماتیک پیش می‌رود و می‌گوید بدون مشارکت ترکیه در منطقه و چهان صلح برقرار نخواهد شد، اما با مشارکت ترکیه، این مهم قابل دستیابی است. البته در مسئله سوریه، افغانستان و ... ترکیه به شدت شکست خورد. زیرا در نظر داشت سوریه را تحت اشغال خود در بیاورد و یک رژیم دست نشانده خود را در آنجا بگذارد، اما نتوانست. یا مثلا به اسرائیل گفته در صلح منطقه همکاری کنیم، اما از آن سو گفته اسرائیل رژیم تروریستی است. ترکیه سیاست‌های بسیار متضادی را در پیش گرفته است. یا مثلا در موضوع لیبی، هم شکست خورد. با امارات دشمنی خونی داشتند، اما در چندماه گذشته روابط و مذاکراتی را در پیش گرفته اند.  

قائم مقامی با بیان اینکه ترکیه سعی می‌کند ثروت عربستان و امارات و قطر را به ترکیه ببرد، گفت: ترکیه سیاست خارجی همه جانبه‌ای را در پیش گرفته است.  

این کارشناس مسائل ترکیه می‌گوید: اردوغان در حال ادامه دادن خط مشی داوود اوغلو است. احمد داوود اوغلو گفته بود از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باید سرزمین و جغرافیای امپراطوری عثمانی را احیا کنیم. این خواسته به معنای لشکرکشی نیست، بلکه این به معنای نفوذ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دولت ترکیه با جغرافیای سیاسی دوران عثمانی است. علاوه بر آن، تلاش می‌کرد در قفقاز و آسیای میانه هم نفوذ خود را گسترش دهد، مثلا در آسیای میانه با چهار کشور قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان به همراه جمهوری آذربایجان شورای همکاری ترک را امضا کردند. یعنی همکاری بسیار گسترده‌ای چند جانبه را در همه حوزه‌ها با همدیگر دارند.  

وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه با روسیه هم یکسری قرارداد‌های همه جانبه را امضا کرده است، در زمینه نیروگاه اتمی تا پدافند و تجارت صنعتی و کشوری و ... با روسیه همکاری دارد. یا مثلا نفت ایران را به طور کامل قطع کرده و از ایران نفت وارد نمی‌کند و به علت تحریم‌ها گاز ایران را هم متوقف کرده و گفته بود اگر تحریم‌های ایران برقرار باشد، روابط تجاری دو کشور کاهش پیدا خواهد کرد. سیاست‌های ترکیه و اردوغان در این راستا قابل ارزیابی است.  

قائم مقامی با بیان اینکه دولت باحچلی رئیس حزب حرکت ملی گرا در ترکیه، که پان‌ترکسیم هستند و این جریان بیش از اردوغان بر مسائل پان ترک در منطقه تاکید و توجه دارند. البته باید بگویم اردوغان هم تا حدودی تحت تاثیر این جریان است، زیرا در مسائل حکومتی و انتخابات متحد همدیگر هستند.  

این کارشناس ادامه داد: ترکیه در عین حال که عضو ناتو است، اما تضاد‌های بسیاری هم دارد. مثلا در موضوع نفت و گاز مدیترانه شرقی، با اتحادیه اروپا، اسرائیل، مصر و ... در تضاد شدید قرار دارد. آن‌ها به ترکیه اجازه نمی‌دهند که مثلا در شمال قبرس حفاری نفت و گاز انجام دهد و ترکیه هم تاکنون نتوانسته است در مدیترانه شرقی به نفت و گاز دست پیدا کند. اما همین قبرس، یونان و اسرائیل یا مصر، خط لوله گاز مدیترانه شرقی را راه انداخته‌اند و ترکیه در داخل این پیمان نیست. ترکیه در عین حال توانمندی‌هایی دارد، در عین حال هم ضعف‌های دارد. ترکیه اکنون ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و حدودا ۲۲۰ میلیارد دلار سررسید بازپرداخت سرمایه اصلی و بهره بانکی دارد. علاوه بر این، اردوغان اعلام کرده تا پایان امسال ذخیره ارزی ما به ۱۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید. به معنای دیگر ترکیه ضعف اقتصادی شدیدی دارد، اما به لحاظ نظامی قدرت بزرگی در منطقه است.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
3
12
در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
4
10
متاسفانه ایران در زمان کودتای ترکیه همین اردوغان را نجات داد که الان برای ما هم رجز می خواند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
می تونید بگید ایران چه خدمات فنی ولجستیکی ارائه داد؟تنها ی حمایت خشک و خالی کرده مشابه حمایتی که درجنگ قره باغ از آذربایجان کرد
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
خب او هم داره جبران میکنه ! اختلاسگران بزرگ و دزدان بیت المال داخلی به دنبال مغشوش کردن /خرتوخر کردن فضای داخل کشور و جان سالم به در بردن از چنگال عدالت هستند بهترین ابزارها برا ی آلوده کردن فضا در یک جامعه دامن زدن به دین؛ قومیت ونژاد هستش ! روابط صمیمانه رضا ضراب ( که به اتهام پولشویی در زندان آمریکا گرفتار هست ) با پسر اردوغان را نباید فراموش کرد ! در پرونده رضا ضراب بارها به اسم فرزند اردوغان اشاره شده !
اوباش و مزدبگیران این جریان بطور سازمان یافته در بین کامنت گزاران حضور دارند و با نقاب یک قوم به اقوام دیگر توهین و اهانت میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
3
6
با تحقیقی ساده در تاریخ نه چندان دور اینطور برداشت میشود که ترکیه بازیچه دست همان غربی هایی است که امپراتوری عثمانی را نابود کردند.اگر اردوغان تحلیل درست میداشت از شیطنت با ایران دست بر میداشت . این تله عده ای است که ترکیه را به ورطه نابودی میکشند. البته ایران هم مقصر است و کم کاری میکند و راه را برای آنها هموار میکند.دشمنی کور ما با اسراییل و سو استفاده ترکیه از این دشمنی یکی از نقاط ضعف ماست. ترکیه با به ظاهر دوستی با اسراییل غرب را میدوشد ولی ما.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
3
3
البته تا حد زیادی هم درست میگه اردوغان و ترکیه اول منافع ملی ترکیه را مد نظر دارند بعدا منافع ملت ترکیه
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
4
3
یکی از دلایل قدرتمند شدن ترکیه اردوغان که اقای قائم مقامی اشاره نکرد بهش ایرانه.
اگر گذر کسی در قبل از انقلاب و حتی در میانه دهه هفتاد به ترکیه میفتاد وضع رقت بار اقتصادی ترکیه که بی شباهت با وضع اقتصادی فعلی ایران هست مشاهده میکرد.سیاستمداران ایرانی بودن که با اتخاذ تصمیم های ناعاقلانه و ناروا باعث فرار سرمایه وفرار نیروی انسانی و.... از ایران به ترکیه شدن.یک زمانی ترکها میومدن تبریز کارگری میکردن.و تو خطوط ترانزیتی ایران کار میکردن.حالا همه چی بر عکس شده.ایرانی ها ترکیه رو آباد کردن.ایرانی اروپا و آمریکا رو آباد کردن(کالیفرنیا).اواخر دهه هفتاد میلادی قیمت خانه تو لندن و لس انجلس یعنی مرکز تجمع ایرانی های خارج از کشور بعد از چند سال تا چند ده درصد گرون شده بود.بخاطر حجم ثروتی که از کشورهای خاورمیانه و غالبا ایرانی ها به انجا سرازیر شد
در واقع بدون تعصب ترکیه فعلی قویترین کشور خاورمیانه هست.چه از لحاظ اقتصادی چه نظامی چه امنیتی.
Hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
9
5
جزو ۸اقتصاد دنیا جرو ۵توریست دنیا دومین قدرت نظامی ناتو اینها کم است؟؟؟کینه هایتان را نسبت‌به تورک‌و عرب ها جمع کنید انتظار دارید از جنگ قره باغ حمایت نکنه؟شما از برادر خود حمایت‌نمیکنید؟ارمنستان ۲۰ سال پیش ۲۰ هزار کودک زن مرد رو در قره باغ به شکل فجیع قتل عام کرد بعد شماها از ارمنستان حمایت میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
ازون تورک نوشتنت همه چی معلومه . اصلا هم پان ترک نیستی!
محمد نجاتی
| Switzerland |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
ما هیچوقت کینه ی خودمان به فرزندان افراسیاب را پنهان نکرده ایم....شما باید خیلی بیشتر نگران شوید چون اینها را یک رشتی می نویسد نه یک به قول شما فارس.
پاینده ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
جناب محمد نجاتی این لحن صحبت به شما نمیاد مگر در تاریخ چه شاهکاری کردید؟کینه تو تو دلت میمونه هیچ کاری هم نمیتوانی بکنی یعنی به گروه خونی جنابعالی این افاضات نمیاد مردمی که غریب هستن میان گیلان مشخصه چه رفتاری دارید ایا شما خودتونو از فارسها قویتر میبینید؟خخخ مثل اینکه هزار نفری سر یک مسافر ریختید احساس قدرت کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
2
3
اردوغان از نظر روشنفکران ترکیه محبوبیت ندارد ولی هرچه هست در چند دهه دولت‌های ترکیه با گرایش‌های مختلف و گاه متضاد سیاسی و اعتقادی در یک راستا در جهت گسترش توریسم و اقتصاد ترکیه قدم برداشتند حالا با توسل به ابزارهای مختلف یک روز بازی نزدیک شدن به اروپا یک روز داعیه احیای جهان اسلام یک روز رابطه با اسراییل
Hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
6
4
درجواب ناشناس ۱۵:۰۷ انتظار داری بنویس ترک؟تو رو خدا مینویسی یا ترو خدا؟پس تورک درسته بعدش پان فارس شمایید از افغانستان هم زبانتان هست حمایت میکنید میلیون ها افغان‌مهاجر بدون رویداد تهرانه حمایت میکنید کار میدید اونوقت علیه تورک مینویسید روزنامه تلوزیون و... علیه عرب میگید از ارمنستان ای حمایت میکنید قتل ها و‌جنایت کرده چرا؟چون طرف مقابلش تورک هست از زبان‌مادری محروممان کردید تدریس ممنوع از گذاشتن اسمهای تورکی موارد محدود ممنوع کردید اصل قانون اساسی هست حالا شما پان هستید یا ما؟دخالت در امور عراق و... کار شماست نه ماها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
الان با کی داری شاخ و شونه می کشی کی علیه ترکها نوشته شماها خودتان متوهمید که همه با شما دشمنند یکم واقع بین باشید اینقدر خودتان را تافته جدا بافته نبینید
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
5
2
ناشناس ۱۵:۰۷ بقول دوستمان من کرد زبان از خیلی حق ها محرومیم از بین این همه وزیر یک وزیر کرد نداریم چرا؟تیم کلی فوتبال جام جهانی میره تیشرتش مینویسن مردان پارس مگر کرد ترک عرب خون ندادند در راه وطن؟در سویس ۴زبان تدریس میکنن و... انصافا زور میگید بقول خودتان پان فارس شمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
بانو نسرین با کلیات نطر شما تا حدی موافقم فقط اون مردان پارس اشاره به نام قدیمی ایران داره پرشیا یا سرزمین پارس ربطی به زبان فارسی نداره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
7
1
یاشاسین تورک میلتی
کور شود هر انکه نتواند ببیند
فارس کویر نشین؛قرمه سبزی خور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
یاشاسین نژادپرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
خدا شفا بده با همه دعوا داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
3
دوستان هم وطنان تورو خدا شماها دست ازین دعواهای قومس بردارید وگرنه ما هم میشیم عین افغانستان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
4
1
ناشناس13:12
فاشیست خودخواه مهاجر از هند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان