تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس جمهور تاجیکستان همزمان با محاصره پنجشیر به احمدشاه مسعود نشان افتخار داد

در حالیکه طالبان می‌گویند دره پنجشیر، آخرین منطقه خارج از حضور این گروه در افغانستان در محاصره «نظامیان» امارت اسلامی است، رئیس جمهوری تاجیکستان به احمد شاه مسعود، قهرمان ملی و برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نشان «اسماعیل سامانی درجه ۱» اعطا کرد.

حمایت تاجیکستان از احمد مسعودرویداد۲۴ هزاران نیروی «شبه‌نظامی» از سراسر افغانستان به جنبش مقاومت احمد مسعود و امرالله صالح در دره پنجشیر پیوسته اند. با وجود درخواست‌های مکرر این حرکت از جامعه جهانی برای کمک به مقاومت در برابر طالبان، هنوز رهبران قدرت‌های غربی، بازیگران منطقه‌ای و چین و روسیه به این فراخوان‌ «جبهه مقاومت ملی» واکنشی نشان نداده‌اند.

این درحالی است که فهیم دشتی، یکی از سخنگوی جنبش مقاومت پنجشیر شامگاه چهارشنبه با صدور پیامی ویدیویی حمله طالبان در «۴۰ ساعت گذشته به پنجشیر» را تائید کرد و گفت که این گروه «حتی نتوانسته یک کیلومتر در خاک این منطقه پیشروی کند.» همزمان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته است که نظامیان طالبان وارد پنجشیر شده و ۱۱ منطقه مهم، ازجمله مهم‌ترین جاده ارتباطی میان پنجشیر و بدخشان را تحت کنترل خود درآورده اند.»

پنجشیر نه در زمان حکومت خلق و حضور نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در دهه ۱۹۸۰ و نه در دوران حکومت ۵ ساله طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، هیچگاه به دست دشمنان نیروهای محلی تحت امر احمد شاه مسعود نیفتاد.

اهدای نشان اسماعیل سامانی درجه ۱ از سوی رئیس جمهوری تاجیکستان به احمد شاه مسعود و برهان‌الدین ربانی

با این حال امام‌علی رحمان رئیس جمهوری مادام‌العمر تاجیکستان، روز پنجشنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور/سنبله) با امضای فرمانی اعلام کرد به احمدشاه مسعود و برهان‌الدین ربانی، دو رهبر سابق مجاهدان افغانستان که علیه دولت خلق و ارتش شوروی در این کشور جنگیده بودند، عالی‌ترین نشان ملی تاجیکستان را اهدا می‌کند.

در فرمان آقای رحمان آمده است: «به افتخار ۳۰ سالگی دولت جمهوری تاجیکستان، رییس جمهوری سابق جمهوری اسلامی افغانستان؛ پروفسور برهان‌الدین ربانی و وزیر دفاع جمهوری اسلامی افغانستان قهرمان ملی افغانستان احمدشاه مسعود برای مساعدت و میانجی‌گری به برگزاری مذاکرات بین تاجیکان در سال‌های ۱۹۹۳-۱۹۹۶ و سهم بزرگ در روند استقرار صلح در جمهوری تاجیکستان با نشان اسماعیل سامانی درجه ۱ سرفراز گردانده شود.»

احمدشاه مسعود، قهرمان مقاومت ضد شوروی و مبارزه با طالبان در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱، یعنی دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر آمریکا، به دست یک بمب‌گذار انتحاری منتسب به القاعده کشته شد.

برهان‌الدین ربانی از سال ۱۹۹۲ تا قبل از سقوط کابل به دست طالبان در سال ۱۹۹۶ رئیس جمهوری افغانستان بود. وی در شهرویور/سنبله سال ۱۳۹۰ زمانی که رییس شورای عالی صلح افغانستان بود بر اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود در کابل کشته شد. گفته می‌شود گروه طالبان مسئول قتل وی بوده‌ است.

معلوم نیست اهدای این نشان در شرایط کنونی، حمایت ضمنی از جنبش احمد مسعود در پنجشیر است یا صرفا گرامیداشت نقش دو رهبر تاجیک افغانستان در پایان دادن به جنگ‌های داخلی میان اسلام‌گرایان و دولت تاجیکستان در دهه ۱۹۹۰.

طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با نیروهای خارجی و دولت مورد حمایت ایالات‌ متحده آمریکا و ناتو ماه گذشته و بدون وجود مقاومت جدی قدرت را در افغانستان تصاحب کرد. این جنبش اسلام‌گرا که عملا به صورت دوفاکتو به‌عنوان دولت مستقر طرف مذاکره جامعه جهانی قرار گرفته می‌گوید تمایلی به جنگ داخلی دوباره ندارد.

احمد شاه مسعود و برهان‌الدین ربانی هر دو از تاجیک‌های افغانستان به شمار می‌روند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
0
صبر رمز پیروزی است .
نظرات شما
پیشخوان