تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

سرلشکر فیروزآبادی فرماندهی که نظامی نبود!

درگذشت سرلشکر فیروزآبادی خبر ناگهانی بود که صبح امروز منتشر شد. فیروزآبادی به مدت ۲۷ سال فرمانده ستاد کل نیرو‌های مسلح بود و بعد از جابجایی او با سرلشکر باقری، دیگر خبری از او شنید نشد و ظاهرا به انزوایی خودخواسته رفته بود و جز حضور بی سر و صدا در جلسات مجمع دیگر خبری از او نبود. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های هفته خود زندگی این فرمانده نظامی را بررسی کرده است.

سرلشکر فیروزآبادی

رویداد۲۴ کرونا در ایران همچنان قربانی می گیرد. این بار یکی از نظامی‌های عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی رهبر انقلاب و فرمانده پیشین ستاد کل نیروهای مسلح

اگرچه فیروزآبادی به اظهارنظرهای خاصش شهرت داشت اما تا لحظه درگذشتش مشی سیاسی او مشخص نشد؛ فیروزآبادی در میانه دهه هشتاد از شیفتگان احمدی نژاد بود و در سال ۱۳۸۷ نشان عالی «استقلال» را از احمدی نژاد گرفت. او از دست روحانی تقدیرنامه ویژه دریافت کرده بود و همزمان میرحسین موسوی را هم بسیار دوست می‌داشت!

فعالیت سرلشکر فیروزآبادی در جمهوری اسلامی

حضور جدی فیروزآبادی در سیاست ایران به سال ۱۳۶۱ برمی گردد که در ۳۱ سالگی با حکم میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور منصوب شد. خودش البته آغاز به کارش را با پیشنه واظ طبسی و شهید رجایی تعریف کرده است: «اولین حکمی که در انقلاب گرفتم در ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ بود. اولین مسئولیتم، تزکیه (تصفیه) دانشگاه مشهد از ساواکی‌ها بود. چون ساواک منحل شده بود همه چیز را با خود یا برده یا نابود کرده بودند،  ما به کمیته متوسل شدیم. کمیته گفت مرحوم حاج آقا طبسی باید موافقت کنند. (مرحوم واعظ طبسی هم فرمودند آقای فیروزآبادی می‌تواند بیاید اسناد را ببیند. پس از مدتی که در جهاد سازندگی بودم، در دولت شهید رجایی مرا به وزارت بهداشت دعوت کردند که بنی‌صدر مخالفت کرد، پس از آن من را به هلال احمر دعوت کردند. شهید رجایی به من فرمودند شما برو هلال احمر، من گفتم نمی‌شود، هلال احمر با آن سابقه جای من نیست. شهید رجایی دیگر چیزی نگفتند، تا اینکه در محضر حضرت آقا (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) به هندوستان رفتیم. از سفر هندوستان که برگشتیم شهید رجایی دوباره مرا صدا زدند، خواستند که حتماً به هلال‌احمر بروم. من به ایشان گفتم بنا به دلایلی که عرض کردم نمی‌توانم بروم. شهید رجایی فرمودند که این بار فرق می‌کند؛ این بار کسی که در هلال احمر است می‌خواهد با بنی‌صدر علیه من کودتا کنند و آن فرد بعد از کودتا قرار است نخست‌وزیر بنی‌صدر شود. من هم گفتم اگر قضیه از این قرار است، ایردای ندارد، می‌روم هلال احمر.»

فیروزآبادی از سال ۱۳۶۴ به معاونت امور دفاعی نخست وزیری منصوب شد و در مدت ۸ ساله جنگ ایران و عراق نیز مسئولیت‌هایی نظیر جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ و کمیته ساخت موشک زمین به زمین، را برعهده داشت.

در تمام این سال‌ها فیروزآبادی چهره محبوب میرحسین موسوی بود و آنقدر به او اطمینان داشت که گفت: «حقیقت را باید گفت؛ مهندس موسوی گفته من از باطن احمدی‌نژاد خبر داشتم. ولی ما از باطنش خبر نداشتیم.» با این حال او حتی معتقد بود احمدی نژاد را نباید از فعالیت سیاسی منع کرد: «ما نباید احمدی‌نژاد را از فعالیت سیاسی منع کنیم. او دو بار رئیس‌جمهور شده و طبیعی است که دلش می‌خواهد باز هم رئیس‌جمهور شود. مگر آقای هاشمی تا آخر عمرش تلاش نمی‌کرد رئیس‌جمهور شود؟»

فیروزآبادی با تمام علاقه‌ای که به میرحسین موسوی داشت، از جمله کسانی بود که می‌گفت جنبش سبز واقعی نیست. او در تحلیل این ایده گفته «من در مسیر جلسه ۲۰ دقیقه در محدوده پل حافظ ایستادم و راهپیمایی را نگاه کردم. آدم‌ها به صورت دسته‌های دو سه نفره و با فاصله ۴ متر از هم حرکت می‌کردند و با حرکات دست، علامت پیروزی نشان می‌دادند و برای داخل خانه‌ها و مغازه‌ها دست تکان می‌دادند. این یک شکل کاملا گروهکی بود. آدم‌هایی که من آنجا در تظاهرات دیدم غالبا جزو مردم عادی نبودند. مردم عادی اصلا بلد نیستند اینطوری راهپیمایی کنند. فردای آن روز آقای زنگنه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت گفت شما به ۲ و نیم میلیون آدم گفتید خس و خاشاک. من گفتم آقای زنگنه عدد بلد نیست. این جمعیت ۳۵ هزار نفر بیشتر نبودند. منتهی طوری چیده شده بودند که طول مسیر را پر کنند. البته lk هیچ وقت دسترسی به اطلاعاتی پیدا نکردم که شخص موسوی، کروبی و یا خاتمی از جریان سازماندهی فتنه سبز مطلع بودند. جریان سازماندهی فتنه سبز چیزی غیر از اخلاق و اعتقادات این آقایان بود.»

سرلشکر فیروزآبادی فرماندهی که نظامی نبود!

اگر بگوییم سرلشکر چهره خاصی در سیاست ایران بود، سخنی به گزاف نیست؛ اگرچه او رتباط بسیار خوبی با میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد و حسن روحانی داشت، اما همزمان معتمد رهبری نیز بود؛ چه آنکه بدون داشتن درجه نظامی به عنوان فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و ۲۷ سال نیز این منصب را در اختیار داشت.

فیروز آبادی در چهارم مهر ۶۸ به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب شد و ۵ سال بعد در فروردین سال ۷۴ و در دیدار فرماندهان نیرو‌های مسلح با رهبر انقلاب، درجه سرلشکری به همراه ۹ سال ارشدیت به فیروزآبادی اعطا شد.

فیروزآبادی که نه ارتشی بود و نه سپاهی، لباس فرم بسیج را بر تن کرد. همین لباس هم او را بیش از پیش منحصر به فرد می‌کرد؛ آنقدر خاص که مطالب زیادی درباره لباس نظامی او نوشته شد. دو نفر در جمهوری اسلامی همواره با چفیه به هر مراسمی وارد می‌شدند؛ یکی آیت الله خامنه‌ای و دیگری سرلشکر فیروزآبادی. ظاهرا علاقه فیروزآبادی به رهبری باعث شده بود او نیز مشابه آیت الله خامنه‌ای چفیه به گردن خود بیاویزد.


بیشتر بخوانید: ماجرای لباس فرم متفاوت سرلشکر فیروزآبادی


آیت‌الله خامنه‌ای در روز اعطای درجه سرلشکری به فیروزآبادی گفته بود این درجه در جهت قدرشناسی از دلسوزی‌ها و خدمات با ارزش او بوده است. فیروزآبادی پس از فرماندهی ستاد کل نوهای مسلح با حکم رهبری به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درآمد و همین حضور او را به دوستان قدیمی مثل اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نزدیک کرد.

فیروزآبادی از جمله افرادی بود که به شدت از برجام دفاع کرد ««بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیرو‌های مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم»

همین مواضع باعث هجمه اصولگرایان تندرو علیه او شد. بعدا افرادی مثل بقایی هم مسائلی درباره او مطرح کرد؛ از جمله اینکه فیروزآبادی برای آنکه در جلسات ساعات شب شرکت کند، از احمدی نژاد سکه می‌گرفته است. همچنین جریان عدالتخواه افشاگری‌های‌هایی درباره محل سکونت او که قصری مجلل در لواسان بود، انجام داد و سرانجام در خرداد ۹۷ ویلای حاشیه‌ساز که در اختیار سرلشگر فیروزآبادی قرار داشت، تخلیه شد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به یک مقام مسئول گفته بودند که دستور تخلیه این ویلا صادر شده، اما متصرف از انجام این کار امتناع کرده است. هرچند سرلشگر فیروزآبادی در جوابیه‌ای اعلام کرد تاکنون حکم تخلیه‌ای برای او ارسال نشده و پلیس پایتخت نیز این موضوع را تایید کرد، اما سرانجام رئیس کل دادگستری تهران روز سه‌شنبه خبر داد که دادخواست تخلیه به دست آن‌ها رسیده است.

همان زمان فیروزآبادی در پاسخی عجیب گفته بود که این ویلا محل فوق سری ستاد کل نیروهای مسلح است و استفاده شخصی نداشته است. منتقدان از او خرده گرفته بودند اگر مکان ویلا فوق سری بوده، به چه اجازه‌ای او آن را افشا کرده است.

بعد از این اتفاقات حسن فیروزآبادی نسبت به قبل منزوی شده بود به صورتی که در دو سه سال گذشته، جز حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، خبری از او منتشر نشده بود. اصلاح طلبان معتقدند از زمانی که او در مصاحبه‌اش از میرحسین موسوی حمایت کرده، به کلی کنار گذاشته شده است. این گمانه‌زنی آنقدر جدی شد که حتی سایت نزدیک به محسن رضایی در جابجایی فیروزآبادی و باقری، از عبارت «برکناری» استفاده کرد.

درگذشت سرلشکر فیروزآبادی

در آن مطلب اینگونه القا شده بود که انتصاب سرلشکر باقری به خاطر سخنان سرلشکر فیروزآبادی بوده است: «ایشان سال ۹۴ قبل از اینکه معاهده برجام قطعی شده و توسط طرفین به امضا رسیده باشد ابتدا در روزنامه جوان یک مقاله به نفع برجام و مذاکرات هسته‌ای نگاشت و بعد از آن در همان ابتدای امر برجام ، آن را به مثابه یک پیروزی ملی نگریسته و به مقام معظم رهبری پیام تبریک فرستاد. رهبر انقلاب بلافصله بدون اینکه شخص خاصی را خطاب قرار دهند، به تقبیح تبریک‌گوئی‌ها پرداختند. به نظر می‌رسد مطالبه رهبری از مجموعه‌هایی مانند حوزه‌های علمیه، شورای امنیت ملی، مجموعه‌های نظامی و.. بسیار بالاتر از سایر نهادهاست.»

برخی نیروهای نظامی این دیدگاه را رد کردند؛ از جمله اسماعل کوثری رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح که گفته بود «وضعیت جسمی سرلشکر فیروزآبادی اخیرا تحلیل رفته بود و تحت معالجه درمانی قرار داشت از این رو در جایگاه مشاور عالی قرار گرفتند و آقای سردار باقری که از سابقه طولانی در ستاد کل نیروهای مسلح برخوردار هستند جایگزین وی شد.»

نقش فیروزآبادی در دستگیری عبدالمالک ریگی

در ماجرای دستگیری عبدالمالک ظاهرا سرلشکر فیروزآبادی نقش ویژه‌ای داشته است. گویا برای آنکه دستگیری ریگی لو نرود، حتی تلفنی به او گفته نشده و ماجرا حضوری به او توضیح داده شده تا او دستور صادر کند. فیروزآبادی خودش اینگونه ماجرا را تعریف می‌کند: «وزارت اطلاعات ریگی را از پاکستان تا دُبی تعقیب کرده بود. در دبی وقتی «مالک» بلیط هواپیما را گرفت و قطعی شد که می‌خواهد با آن هواپیما پرواز و عبور کند، به ما خبر دادند که الان وقتش است. به من ساعت ۱۱:۳۰ شب گفتند هواپیمای ریگی ساعت ۱۲:۱۵ وارد آسمان ایران می‌شود، باید به زمین بنشانید. در ضمن نگفتند هم از کدام مرز وارد آسمان ایران می‌شود. بلافاصله پس از این اعلام، من دیگر فرصت اجازه گرفتن و تنظیم آن را نداشتم، به هرحال شرایط، شرایط اضطراری بود و در شراط اضطرار فرمانده اختیار دارد فوراً عمل کند. چون فرصت بسیار کم بود بلافاصله به فرمانده ارتش دستور دادم که همه پایگاه‌های پدافند هوایی در دورتادور مرز‌ها را آماده باش داده و منتظر دستور من باشد تا بگویم از کدام مرز به سمت هواپیما‌های ریگی بروند. مرز بندرعباس برای فرمانده ارتش مشخص و قرار شد که هواپیمایی که از آنجا عبور می‌کند را بگیرند. هواپیما ۱۲:۲۰ وارد خاک ایران شد و بلافاصله جنگنده‌ها را به سمت آن هواپیما رساندیم، خلبانان ما به آن هواپیما دستور دادند که فرود بیاید! اما خلبان خارجی قبول نکرد و گفت از آسمان ایران عبور می‌کنم. خلبان در صحبت‌های اولیه گفت فرود نمی‌آیم و مسیرم جای دیگری است. چون من دستور قطعی داده بودم که این هواپیما باید بنشیند، ارتش هم بر این اساس برنامه‌ریزی کرده بود و گفته بود اگر فرود نیایی ما با شما برخورد می‌کنیم. شلیک هم به سمت آن هواپیما شد؛ نه به خودش بلکه به هر دو طرف هواپیما. تا خلبان مطمئن شود که ارتش شوخی ندارد و او بالاخره قبول کرد که بیاید و بنشیند. این عملیات زیبایی‌های خاصی داشت و من آن را لطف خداوند می‌دانم. اولاً دستور را که دادم می‌دانستم که اگر آن هواپیما را می‌زدند، فردای همان روز من را به دادگاه نظامی می‌فرستادند و می‌گفتند به چه حساب هواپیما را زدی؟ و به چه حقی مردم بی‌گناه را کشتی؟ و چرا اینقدر بی‌آبرویی در دنیا برای کشور درست کردی؟ ولی من دستور را دادم و تلفن را قطع کردم. ارتش هم باید دستور را اجرا می‌کرد. به هرحال هواپیما نشست و ریگی دستگیر شد و مردم از هواپیما بیرون آمدند.»

فیروزآبادی اگرچه در سال‌های گذشته بسیار منزوی بود اما او نیز مثل بسیاری فرماندهان نظامی ایران مورد انتقاد بعضی نهاد‌های بین المللی بود و چند بار هم تحریم شده بود. پرونده او در سن ۷۱ سالگی بسته شد اما ظاهرا همچنان به خاطر فرم اندامش که به یک نظامی نمی‌خورد، سوژه ترول‌های فضای مجازی است. معمولا تصاویر او را با تصاویر ژنرال‌های دوره پهلوی مقایسه می‌کنند؛ همراه با عبارت «چی دادیم چی گرفتیم»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
9
0
خدابیامرزشدش بخاطر خدماتی که کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
12
2
خدابیامرزشدش بخاطر خدماتی که کرده وخدا ببخشدش بخاطر مواضع فتنه 88 وبرجام
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
1
0
ترول‌های فضای مجازی عجبا.همان ترولهای سایبری نبودن پیج رویداد ترکوندن تو هم.
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
1
10
ایشون تو همه اموری که ربطی به تخصص اصلی ایشون نداشته فعالیت کرده ومشاوره دادن.متاسفانه همینطوره که حال روز کشور ما به این روز افتاده .هیچ چیز وهیچ کس سر جای خودش نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان