تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

بازیکنانی که با مشکل سلامت روان روبه‌رو بوده‌اند/ افسرده‌های فوتبال!

برخی ستاره‌های دنیای فوتبال در مقطعی با مشکلات روحی مواجه شده‌اند و حتی تحت درمان هم قرار گرفته‌اند.

 افسرده‌های فوتبال!

رویداد۲۴ یک طرفدار فوتبال در گوشه‌ای از دنیا و در حالی که روبه‌روی تلویزیون نشسته، احساسات مختلفی را در ۹۰ دقیقه بازی تجربه می‌کند. حتی گاهی ممکن است طرفدارانی به خاطر تیم باشگاهی مورد علاقه‌شان با حمله قلبی مواجه شوند. این در شرایطی است که خود بازیکنان هم با فشار شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند اما از لحظه‌ای که ورزش حرفه‌ای شده و آنها مبالغ هنگفتی می‌گیرند، این موضوع چماقی بر سر ورزشکاران به خصوص بازیکنان فوتبال شده است و هیچ‌کس در مورد زندگی پراسترس آنها سخن نمی‌گوید و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در سلامت روان بازیکنان می شود ولی معمولاً کمکی هم دریافت نمی‌کنند. در این گزارش به برخی از بازیکنان فوتبال پرداخته‌ایم که در گذشته با مشکلات روحی روبه‌رو بوده‌اند.

الکلی شدن آدریانو بعد از مرگ پدرش
آدریانو رابطه نزدیکی با پدرش داشت ولی فوت او تأثیر روانی بدی روی این مهاجم سابق تیم ملی برزیل گذاشت. بنا به گفته‌های خاویر زانتی که با او در اینتر همبازی بود، آدریانو پس از شنیدن خبر فوت پدرش هرگز مثل گذشته نشد و به الکل پناه برده که فقط وضعیت او را بدتر کرد.

بوفون در یووه افسرده شد
جانلوئیجی بوفون دروازه‌بان بزرگ فوتبال جهان و ایتالیا یکی دیگر از بازیکنان مشهوری است که جزئیات مشکلات روانی خود را بیان داشته و در خصوص ابتلایش به افسردگی در اولین روزهای حضورش در یوونتوس توضیح داده و به دریافت کمک از یک روان‌شناس برای خاموش کردن این مشکل در نطفه خبرداده است.

ناراحتی اینیستا از مرگ دوستش
آندرس اینیستا در شرایطی با تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور داشت که مرگ یکی از دوستان نزدیکش او را از لحاظ روحی بسیار به هم ریخت و زمان‌بندی بدتری نمی‌توانست اتفاق بیفتد که این موضوع با بازی‌های جام جهانی همزمان باشد.

جسی لینگارد الکلی شد
این هافبک هجومی انگلیسی و بازیکن منچستر یونایتد به این اشاره کرده که در مقطعی دوره سختی را گذارنده و چیزهای زیادی در مغزش انباشته شده بوده که برای آسان کردن آن، شب‌ها به نوشیدن الکل می‌پرداخته است. کاری که از شخصیتش دور بوده است. لینگارد در نهایت با خانواده‌اش صحبت کرده که راهگشا بود و اعتمادبه‌نفسش را بازیافته است. لینگارد می‌گوید: «لوئی برادرم ویدئوهایی از خودم را تحت عنوان ۲۵ روز در منچستریونایتد و انگلیس، برایم ارسال کرد. او تلاش می‌کرد تا بفهمم که چه بازیکن خوبی بوده‌ام و به من گفت این فیلم‌ها راتماشا کن. من هم آن‌ها را تماشا کردم و به فکر فرو رفتم.»

نیمکت‌نشینی پولیشیچ و مرگ پدربزرگ
با انتصاب توماس توخل به جای فرانک لمپارد به عنوان سرمربی چلسی، کریستین پولیشیچ بیشتر روی نیمکت ذخیره قرار داشت و این شرایط به همراه مرگ پدربزرگش، دوران سیاهی را برای این فوتبالیست آمریکایی که به تنهایی در لندن زندگی می‌کرد، رقم زد و برای همین تقاضای کمک کرد. پولیشیچ می‌گوید: «مدتی طول کشید تا متوجه شدم که با صحبت کردن احساس بهتری خواهم داشت. من از یک روان درمانگر کمک گرفتم و این کارنباید باعث شرمندگی کسی شود.»

افسردگی دو ساله کریک
گرمای خورشید یک روح دردمند را آرام می‌کند ولی بازیکنان ساکن در انگلیس و از جمله مایکل کریک از این گرما بی‌بهره هستند. او در پست هافبک پوششی در منچستریونایتد حضور داشته است. مایکل بخشی از این تیم موفق بوده ولی پس از باخت آن در برابر تیم بارسلونا در فینال، دچار افسردگی شد و دوره درمانش ۲ سال طول کشید.

مشورت مینگز با روانشناس
وقتی تایرون مینگز جایگزین جای هری مگوایر در دو مسابقه اول انگلیس در یورو ۲۰۲۰ شد، تردیدهایی در خصوص او مطرح شده بود. در این شرایط، او تمرین‌های بسیاری با همکاری روانشناسش داشته تا با بازگشت به وضعیت روحی مناسب، آماده بازی را برای کشورش حفظ نماید. با این حال، او به این اشاره کرده که قبل از شروع مسابقه افتتاحیه در برابر کرواسی، لحظات سختی را تجربه کرده ولی با صحبت‌هایی که داشته بر ضمیر ناخودآگاهش غلبه کرده است.

تردیدهای ادامه‌دار درباره دنی رُز
دنی رز هم یکی دیگر از فوتبالیست‌هایی است که به افسردگی خود اشاره داشته و دلایل متعددی را سبب‌ساز آن عنوان نموده است ولی هنوز مشخص نیست که او کاملاً سلامت خود را بازیافته باشد. چرا که اقدامات ژوزه مورینیو در زمان حضورش در تاتنهام نیز برای او سودمند نبوده است.

ماروین سوردل از فوتبال خداحافظی کرد
تمامی بازیکنانی که در گذشته و حال با مشکلات روحی روبه‌رو بوده اند، به اندازه بازیکنان مذکور در این لیست خوش شانس نبوده‌اند و فوتبال برای آن‌ها بیشتر از حد تحمل بوده و به همین دلیل زودهنگام از فوتبال خداحافظی کرده‌اند. یکی از آن‌ها، ماروین سوردل که از آکادمی فولام و واتفورد کارش را شروع کرده بود ولی در سال ۲۰۱۹ از فوتبال کناره‌گیری نمود که افسردگی یکی از دلایل این بازنشستگی بوده است.

دی بارتولومی خودکشی کرد
نمونه‌های اندکی از خودکشی بازیکنان به دلیل مشکلات روانی هم وجود دارد. آگوستینو دی‌بارتولومی که در رم بازی می‌کرد، به دلیل شرایط نامساعد خودکشی کرد و متأسفانه او تنها بازیکنی نیست که این کار را به انجام رسانده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فوتبالیست ، فوتبال
نظرات شما
پیشخوان