تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

بورس به سمت صعود مي‌رود يا سقوط؟

صعود يا سقوط شاخص از گردونه منطق، رايج‌ترين پرسشي است که اين روزها به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي سهامداران تبديل شده است.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ سوال: چرا بازار سرمايه در حالي که به سمت رشد مجدد قيمت خيز برداشته بود، متوقف شد، با روي کار آمدن تيم اقتصادي جديد، بازار به کدام سمت حرکت مي‌کند؟

پاسخ از محمد شکري، کارشناس بازار سرمايه: روند معاملات بازار سهام از اواخر خردادماه با تغييرات جدي همراه شد به طوري که به مرور شاهد افزايش ورود پول حقيقي به اين بازار بوديم؛ بازاري که سرمايه‌گذاران بسياري را به دليل افت ناگهاني قيمت سهام در سال 99 از دست داده بود. به هر روي با روشن شدن برخي ابهامات اثرگذار در جريان داد و ستد‌هاي بورسي، سرمايه‌هاي فراري به اميد جبران مافات مجددا سر از بورس درآوردند. بورسي که مانند همه بازارهاي سرمايه‌گذاري تحت‌تاثير چندعامل اصلي اقتصادي و غيراقتصادي نوسان مي‌کند. شايد کمتر کسي فکرش را مي‌کرد در نيمه نخست سال شاخص کل بازار سرمايه بتواند در محدوده مقاومتي و پرحاشيه يک ميليون و 500 هزار واحد جولان دهد.

بازدهي 40 درصدي شاخص کل بورس از آغاز جهش دوباره قيمت سهام با توجه به بلاتکليفي برخي از برنامه‌هاي مرتبط با سياست خارجي کشور و حتي برنامه‌هاي اقتصادي دولت جديد، دور از تصور پيش‌بيني مي‌شد از اين رو همان‌طور که بارها به آن اشاره شده بود بازار به انتظار اصلاح قيمت نشسته و بدون در نظرگرفتن پيامد متغيرهاي اثرگذار بر بازار سرمايه، فعالان بورسي در انتظار اصلاح شاخص در محدوده يک ميليون و 500 هزار واحد نشسته بودند. آن هم در زماني که نه خبري از تحولات بازار ارز بود و نه تغييري در رويکرد تيم اقتصادي دولت در مواجهه با بازارهاي سرمايه‌گذاري به چشم مي‌خورد. بر همين اساس بازار خود را براي اصلاح قيمت سهام آماده کرده بود. اما در هفته گذشته بازار سهام همزمان با نوسانات قيمت ارز براي چند روز وارد مدار اصلاحي شد.


بیشتر بخوانید: هشدار جدی به بورس بازان


با ورود به اين فاز بسياري از سهامداران با دريافت سيگنال‌هاي متفاوت از سوي بازارهاي رقيب، صف‌هاي فروش را از آن خود کردند تا يک بار ديگر نشان دهند رفتارهاي هيجاني تا چه ميزان بر روند معاملات بورسي اثرگذار است. اما رفتار سهامداران و نحوه معاملات آنها در دو روز اخير گوياي يک مساله است به طوري که دوراهي سختي را جلوي پاي تحليلگران مي‌گذارد.

صعود يا سقوط شاخص از گردونه منطق، رايج‌ترين پرسشي است که اين روزها به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي سهامداران تبديل شده است. با اين حال برايند تحليل‌ها از عملکرد بازار نشان مي‌دهد پس از فروکش کردن رفتارهاي هيجاني معامله‌گران، بازار باز هم رنگ تعادل به خود خواهد ديد. عملکرد بازار سرمايه در چند سال اخير نشان داده رفتارهاي نشات گرفته از هيجانات منفي و کاذب بيشترين ضربه را به بازار مي‌زند. اما با توجه به اينکه به نظر مي‌رسد سياستگذاران اقتصادي به دنبال برقراري آرامش در همه بازارها هستند، کنترل نرخ ارز و ثبات قيمت دلار مي‌تواند ورود سرمايه‌گذاران به بورس را رونق بخشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان