تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سقوط آخرین سنگر جبهه مقاومت ملی در افغانستان/ در دره پنجشیر چه خبر است؟

نیروهای طالبان مدعی هستند که پنجشیر را به تصرف کامل خود در آورده‌اند، احمد مسعود و جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده و از مقاومت تا آخرین نفس برای آزدی صحبت می‌کنند.

پنجشیر

رویداد۲۴ طالبان با حمایت پاکستان، کنترل دره پنجشیر را به دست گرفته و بسیاری از افراد شاخص جبهه مقاومت پنجشیر را به شهادت رساند. طالبان مناطق مهم و مرکزی منطقه پنجشیر را پس از چند هفته درگیری و در نهایت پس از حملات شب گذشته تصرف کرد. فهیم دشتی و ژنرال ودود دو چهره شاخص جبهه مقاومت پنجشیر توسط پهپاد پاکستانی در پنجشیر هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند و از سرنوشت احمد مسعود فرمانده مقاومت پنجشیر نیز اخباری در دست نیست.

در دره پنجشیر چه خبر است؟

دره پنجشیر تنها ولایت افغانستان بود که به اشغال طالبان درنیامده و اخبار پراکند‌ه‌ای از گفتگو‌ها برای صلح و تفاهم میان طالبان و جبهه ملی مقاومت در چند هفته گذشته منتشر می‌شد. پس از بی نتیجه ماندن این گفتگو‌ها طالبان به سمت دره لشکرکشی کرد و شب گذشته درگیری‌ها در این منطقه به اوج خود رسید. از بعدازظهر گذشته، اخباری از تسلط طالبان بر این منطقه از افغانستان منتشر شد که همگی از سوی جبهه مقاومت تکذیب شد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان ظهر روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این جبهه از اکثر مفاد بیانیه «علمای افغانستان»  با هدف توقف فوری جنگ استقبال می‌کند. اعلام آمادگی جبهه مقاومت با توقف درگیری‌ها و صلح با طالبان، اما با مخالفت طالبان مواجه شد تا درگیری‌ها شب گذشته در این منطقه تشدید شود.


بیشتر بخوانید:بعد از احیای طالبان، افراطی‌گری اسلامی به کجا خواهد رسید؟


در نهایت صبح امروز دوشنبه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه کنترل کامل ولایت پنجشیر افغانستان را در دست گرفته با این حال این ادعا از سوی سخنگوی جبهه مقاومت ملی رد شد و علی میثم گفته که «این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم.»

ذبیح‌الله مجاهد نیز در این باره در توئیتر خود نوشت: «آخرین سنگر مزدوران دشمن، استان پنجشیر، به طور کامل تسخیر شد ... آخرین تلاش‌ها برای تأمین امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داد و استان پنجشیر تحت کنترل کامل امارت اسلامی قرار گرفت.» مجاهد در پیام توییتری خود تاکید کرده به مردم شریف پنجشیر اطمینان کامل می‌دهیم که با آن‌ها هیچ گونه برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد. همه برادران ما هستند و برای یک کشور و یک هدف مشترک خدمت خواهیم کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در حالی از تصرف پنجشیر خبر داد که عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد استانداری پنجشیر به دست طالبان تصرف شده است. طالبان برای ثابت کردن این ادعا، پرچم امارات اسلامی را در این استان بالا برد.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی همچنین به بی بی سی گفته که خبر تسلط طالبان بر پنجشیر صحت ندارد. نظری در حساب توییتر خود نوشت: «نیرو‌های جبهه مقاومت ملی در تمام مواضع استراتژیک در سراسر دره پنجشیر برای ادامه نبرد حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مبارزه با طالبان و شرکای آن‌ها را تا زمانی‌که عدالت و آزادی حاکم نشود ادامه خواهیم داد.»

احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی پنجشیر نیز در توییتی نوشت: طالبان قدرت کافی برای رقابت با ما را ندارد. ارتش پاکستان با آن‌ها همکاری می‌کند. طالبان با ما نمی‌جنگد، اما ارتش پاکستان و آی اس آی (اطلاعات ارتش پاکستان) آن‌ها را هدایت می‌کند.

حمایت پاکستان، سقوط پنجشیر

رسانه‌ها می‌گویند درگیری‌ها در پنجشیر همزمان با حضور ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان در کابل تشدید شد. بسیاری از کارشناسان نظامی سفر رئیس آی‌اس‌آی و تشدید جنگ در پنجشیر را با هم مرتبط می‌دانند و برخی نیز می‌گویند که رهبری جنگ پنجشیر به دست ژنرال‌های پاکستانی است.

دو منبع در جبهه مقاومت ملی نیز اعلام کردند که در درگیری اخیر پنجشیر با طالبان، نیرو‌های ویژه پاکستان که با اراضی پنجشیر آشنا هستند و نقشه این منطقه را دارند، به مواضع نیرو‌های مقاومت از هوا حمله کردند.

همزمان کمال‌الدین نظامی، فرماندار پنجشیر گفته که روز یک‌شنبه مواضع نیرو‌های مقاومت در پنجشیر چند بار با پهپاد بمباران شد. یک نماینده پارلمان افغانستان از بمباران پنجشیر توسط پهپاد‌های پاکستانی خبر داده بود.

رسانه‌های هندی نیز گزارش داده‌اند که بالگرد‌ها و پهپاد‌های پاکستان در جریان حمله نیرو‌های طالبان به دره پنجشیر اقدام به حمله به مواضع «جبهه مقاومت ملی» کرده‌اند.

روزنامه ایندیا تودی با انتشار گزارشی به سابقه حضور نیرو‌های پاکستانی در پشتیبانی از نیرو‌های طالبان اشاره کرده و نوشت: پیش از این مقام‌های جبهه مقاومت علیه طالبان اعلام کرده بودند که در جریان درگیری با طالبان افرادی را اسیر کرده‌اند که پاکستانی بوده‌اند.

رسانه‌های هندی همچنین با اشاره به حضور فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در کابل، حضور او در افغانستان را با پشتیبانی نیرو‌های پاکستان از گروه طالبان و تشدید درگیری‌ها در این منطقه در ارتباط دانستند.

شهادت فهیم دشتی، یار وفادار احمد مسعود

مهمترین خبر شب درگیری‌های طالبان و جبهه نیروهای مقاومت ملی در دره پنجشیر به شهادت رسیدن فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی و خواهرزاده عبدالله عبدالله به همراه ژنرال ودود از برجسته ترین چهره های جبهعه ملی مقاومت بود. فهیم دشتی خبرنگار و از فعالان میهن پرست افغانستان بود که در سال های گذشته به ایران نیز رفت و آمد داشت و پس از پیشروی طالبان در افغانستان حاضر نشد از افغانستان خارج شود و به پنجشیر رفت تا در کنار احمد مسعود بجنگد. 

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید.»

گفته می شود فهیم دشتی به همراه ژنرال ودود در خودرو احمد مسعود بودند که مورد حمله پهپادهای پاکستانی قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

فهیم دشتی

دره پنجشیر در ساعات پایانی آزادی

پس از گذشت چند ساعت از ادعای تصرف پنجشیر به دست طالبان اوضاع در این منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. احمد مسعود فرمانده مقاومت جبهه پنجشیر بدون تایید و یا تکذیب سقوط پنجشیر، با انتشار عکسی در توییتر از هشتگ نجات پنجشیر، و مقاومت پنجشیر استفاده کرد. او در توئیت دیگری نوشت: «من در امنیت هستم، جای نگرانی نیست.»

اسم حساب رسمی توئیتر فهمیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت که شب گذشته در حملات طالبان و پاکستان به شهادت رسید، به نام جبهه مقاومت ملی افغانستان تغییر نام داده و در تویتی نوشت: «جبهه مقاومت ملی بر اساس اصول دینی و اخلاقی متعهد به حل صلح آمیز اختلافات با طالبان بوده و مطمئن است که در مورد نظام آینده کشور می‌توان با این گروه و بقیه طرف‌های مردم افغانستان در زمینه‌های مختلف نمایندگی میکنند از طریق گفتگوی مسالمت آمیز به تفاهم برسد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز امروز به اتفاقات شب گذشته در پنجشیر و دخالت پاکستان در درگیری‌های این منطقه واکنش نشان داد.

خطیب زاده با نگران کننده خواندن اخبار پنجشیر و ضمن محکومیت حملات دیشب طالبان علیه این منطقه گقت: شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت خارجی (پاکستان) باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم. هیچ طرفی نباید اجازه دهد که این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین الملل پایبند باشد.

بازتاب سقوط پنجشیر در فضای مجازی

تصرف پنجشیر به دست طالبان در فضای مجازی دو واکنش عمده داشت. عده‌ای به پاکستان تاختند و برخی دیگر نیز از تهران و جامعه بین‌المللی برای سکوت درباره تحولات دره پنجشیر انتقاد کردند.

میرا قربانی فر روزنامه نگار در این باره نوشت: پنجشیر تنها مانده است و نه حمایت رسانه‌ای که از کوبانی می‌شد را دارد و نه مسیر‌های کمک‌های هوایی و زمینی برایش باز شده، #پنجشیر حالا تنها و در محاصره مانده است و جهان سازشکار مقابل طالبان چشمانش را به روی ایستادگی و مقاومت این مردم بسته است.

کاربر دیگری نوشت: درس بزرگی است. در خاورمیانه، قدرت نداشته‌ باشید، «دنیای آزاد» شما را تحویل «بربرها» خواهد داد. حتی نظاره‌گر‌ مرگتان هم نخواهد بود. چرا که «به موضوعات شادتری» علاقه دارد بپردازد.

کاربر دیگری به نقل از محمد حسین جعفریان نوشت: نکته جالب توجه در نبرد پنجشیر این است که همان داعشی كه ما در سوريه با آن می‌جنگيديم حالا در #پنجشیر دارد فرزندان هم زبان‌مان را می‌کشد. حال آنکه داعش در آنجا دشمن بود و در اینجا هیچ...

کاربر دیگری به واقعه کشته شدن فهمید دشتی اشاره کرد و نوشت: #فهیم_دشتی خواهرزاده دکتر عبدالله و سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر و ژنرال عبدالودود خواهر زاده شهید احمد شاه مسعود در منطقه امن پنجشیر با شلیک موشک پهپاد‌های پاکستانی به خودرویشان به شهادت رسیدند. مشخص شد رئیس ISI پاکستان در کابل چه می‌کنه! تاسف بار تماشاچی بودن تهران!

یک کاربر هم به نقش پاکستان در درگیری‌های پنجشیر اشاره کرد و نوشت: این همه وقت داشتیم درباره رفتار ایران و عربستان و اسرائیل و آمریکا و... توی سر هم می‌زدیم و غافل بودیم کشور نرمال واقعی #پاکستان است که هر کار دلش بخواهد می‌کند. بمب اتم هم دارد. تروریست هم پرورش می‌دهد. پهپاد هم می‌فرستد. با همه هم فالوده می‌خورد و کسی هم نمی‌گوید هوی!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
1
پاکستان حیا نمی کند اف بر اینهمه بیشرفی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان