تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

آغاز فصل نوین در بورس

برخی از شرکت ها علی رغم اینکه سامانه یکپارچه اطلاعات مشتریان برای آنها تعریف شده اصرار بر این دارند که سهامدار در بانک مورد نظر آن شرکت حساب افتتاح کنند تا سود سهام پرداخت شود که این امر مغایر با رعایت منصفانه حق و حقوق سهامدار است.

سرمایه گذاری در بورس

رویداد۲۴ در مفهوم مالی به احتمال اختلاف میان بازده مورد انتظار و بازده واقعی، ریسک گفته می‌شود؛ که این انحراف از بازده واقعی مثبت یا منفی است، هر اندازه احتمال عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود اصل ثابتی در سرمایه‌گذاری مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار از ریسک و خطر گریزان و به سمت بازده و سود تمایل دارد، وجود دارد.

به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران ریسک گریز، از ورود سرمایه خود به جایی که خطر و ریسک وجود دارد یا افق نامشخصی در برابر سود و اصل سرمایه‌شان است، امتناع می‌کنند. از انواع ریسک‌های بازار سرمایه می‌توان به ریسک سیستماتیک اشاره کرد که این نوع ریسک، مربوط به شرایط سیاسی و اقتصادی کلان جامعه است که قابل حذف نیست. ریسک سیستماتیک بر کل بازار اثر می‌گذارد و محدود به صنعت خاصی نیست.

همچنین نوعی دیگر از ریسک‌های بازار سرمایه، ریسک غیر سیستماتیک است که برخلاف ریسک سیستماتیک، قابل کنترل و کاهش است. که می‌توان شرکتی را که در اثر تصمیم‌گیری‌های نادرست یا شرایط بحرانی با افت قیمتی مواجه شده، خریداری نکرد و از این ریسک جلوگیری کرد.

    ایجاد بستری در شرکت سپرده گذاری

    فردین آقابزرگی کارشناس بازارسرمایه گفت: یکی از ریسک های سرمایه گذاری زمان و نحوه دریافت عایداتی سود مجامع است،‌ تا ۴ سال پیش شرکت ها بنابر سیاست ها نقدینگی خودشان و با توجه به در نظر گرفتن مفاد ماده ۲۴۰ قانون تجارت مبنی بر رعایت قانون ۸ ماه معمولا به سختگیرانه ترین راه ممکن حقوق سهامدار را پرداخت می کردند.

    وی افزود: اما با توجه به ایجاد بستری در شرکت سپرده گذاری و مکانیزم پرداخت از طریق سامانه سجام و قید وبندهایی که اخیرا اضافه شده شرکت ها موظف به پرداخت حق سهامدار شده اند ،‌ زیرا یکی از موقعیت های اثرگذار در وضعیت عمومی بازارسرمایه حضور عایدات نقدی است که خیلی از سهامداران از این راه امرار معاش می کنند؛ لذا درست و بجا بود که مقامات بورس زودتر وارد این جریان شوند و الزامات بیشتری برای این مبحث قائل می شدند تا سود سهامداری که به صورت سهامی عام فعالیت می کند، متفاوت تر از آن چیزی باشد که شرکت های سهامی خارج از بورس دارند،تا یکی از ریسک های عمده بازار به این شکل پوشش پیدا کند.


    بیشتر بخوانید: بورس به سمت صعود مي‌رود يا سقوط؟


    سرفصل خوبی برای شرکت های بورسی

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن بیان اینکه اکثر شرکت ها سودشان را از طریق سامانه سجام پرداخت می کنند اظهار کرد: تا زمانی که قانون پرداخت سود از طریق سجام اختیاری باشد این قانون براساس سلیقه مدیران هر شرکت امکان تغییر دارد‌ و این وظیفه مقام ناظر است که ورود پیدا کرده و مشخص کند پرداخت سود اختیاری نیست و همگی باید از راه سجام پرداخت کنند.

    آقابزرگی در پایان اظهار کرد: در این میان برخی از شرکت ها علی رغم اینکه سامانه یکپارچه اطلاعات مشتریان برای آنها تعریف شده اصرار بر این دارند که سهامدار در بانک مورد نظر آن شرکت حساب افتتاح کنند تا سود سهام پرداخت شود که این امر مغایر با رعایت منصفانه حق و حقوق سهامدار است. به همین علت اعمال این تغییرات در پرداخت سود سهامدار، سرفصل خوبی است برای ملزم کردن کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس است که از راه سامانه سجام باید سود را پرداخت کنند و این قانون باید الزامی شود.

    سخن پایانی: بر اساس قانون همه سهامداران شرکت بورس و اوراق بهادار برای احراز هویت باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir ثبت نام کنند تا بتوانند علاوه بر فعالیت و امکان خرید و فروش سهام در بازار سرمایه، از مزایای سجامی شدن بهره‌مند شوند.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
    نظرات شما
    پیشخوان