تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

يک مسئول بهداشت کشور: کار خاصي براي مديريت ‎کرونا نشد

يک ويروس شناس با بيان اينکه هيچ اطميناني به روند کاهشي فعلي بيماري در کشور وجود ندارد، گفت: واقعيت اين است که اکنون اصلا شرايط مناسبي نداريم؛ هرچقدر گردش ويروس را کاهش دهيم، به تبع آن مرگ هم کاهش مي‌يابد. بنابراين بايد چرخش ويروس را بشکنيم تا تعداد موارد مثبت و در نتيجه مرگ و مير کاهش يابد.

آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران
رویداد۲۴ دکتر عليرضا ناجي - رييس مرکز تحقيقات ويرس شناسي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره روند کرونا در کشور، گفت: با توجه به اينکه کار خاصي در کشور براي مديريت بيماري انجام نشد، در حال حاضر در اکثر استان‌ها بيماري بر اساس روند طبيعي خودش پيش مي‌رود و به نظر مي‌آيد که در حال کاهش از قله بيماري است. البته چند استان کشور هنوز کاهشي نشده‌اند و رو به افزايش هستند.

روند کاهشي "غيرقابل اطمينان" بيماري در کشور
وي با بيان اينکه هيچ اطميناني به اين روند کاهشي وجود ندارد، گفت: چراکه ما همچنان هر روز تعداد بالايي موارد مثبت داريم و در عين حال با توجه به شرايطي که داريم که ويروس در حال چرخش است، خطر ورود واريانت‌هاي جديد و گردش آن‌ها بسيار زياداست. بر همين اساس است که به شخصه فکر مي‌کنم دولت بايد بسيار سريع‌تر وارد موضوع شود و سريع‌تر اقدامات غيردرماني مناسب و همچنين واکسيناسيون سريع اقدام کند که البته خوشبختانه خبرهاي خيلي خوبي در زمينه واکسيناسيون اعلام شده و چندين محموله وارد شده و قرار است ادامه يابد.

لزوم افزايش تست هاي شناسايي کرونا در کشور
ناجي تاکيد کرد: در عين حال در کنار اين موضوع بايد اقدامات غير درماني‌مان را بسيار قوي کنيم. زيرا در غير اين صورت اتفاقات بدي در کشور رخ دهد. اقدامات غير درماني هم اقدامات متعددي است. به عنوان مثال يکي از اين اقدامات افزايش تعداد تست‌هاي شناسايي است. ما در ايران يک زماني به انجام ۱۲۰ هزار تست در روز هم رسيديم. در حالي که اکنون اين ميزان تست انجام نمي‌شود.

مزيت انجام تست بالا، شناسايي زودهنگام و امکان کنترل است. با توجه به شيوع روزانه‌ و تعداد بالاي موارد مثبت روزانه‌اي که داريم، حداقل در ايران بايد روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تست انجام دهيم تا بتوانيم همه موارد را به صورت وسيع شناسايي کنيم. وقتي موارد مثبت و موارد در تماس با افراد مثبت شناسايي مي‌شوند، مي‌توانيم اقدام مناسب انجام دهيم. يعني اين افراد را ايزوله و قرنطينه کرده، درمان و در صورت لزوم بستري کنيم که باعث مي‌شود اين افراد در جامعه راه نيفتند و ويروس را به ديگران منتقل نکنند.


بیشتر بخوانید: فاجعه کمبود پرستار در پیک پنجم کرونا/ مدیریت ۲۵ بیمار با یک پرستار


موارد مثبت بيماري بايد واقعي و به شدت کاهش يابد
وي گفت: يکي ديگر از اقدامات غيردرماني آموزش مردم است. اکنون دوباره مقداري تاب آوري‌ مردم بيشتر شده و دارند رعايت مي‌کنند، اما همچنان عده‌اي هستند که رعايت نمي‌کنند. مهماني مي‌روند، مهماني مي‌دهند، مسافرت مي‌روند و ... که بايد جلوي اين موارد گرفته شود. بر اساس اطلاعاتي که هست بايد شهرهايمان را در صورت خيز بيماري سريعا ببنديم، سکون ايجاد کنيم تا چرخه روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار موارد مثبتي که داريم مي‌بينيم، به زير ۵ تا ۶ هزار نفر کاهش يابد. بايد توجه کرد تا زماني که موارد مثبت روزانه‌مان را به صورت واقعي به اين عدد کاهش ندهيم، اتفاق مثبتي در زمينه بيماري در کشور رخ نمي‌دهد. ما بايد اين اقدامات را انجام دهيم.

زنجيره پُرچرخش ويروس را بشکنيم
ناجي تاکيد کرد: در عين حال اکنون در يک بحران قرار داريم. ما اين اقدامات غير درماني و تصميمات به موقع را بايد بسيار زودتر از اين‌ها اتخاذ کنيم و اجازه ندهيم که کشور وارد بحران شود. با اين حال اکنون هم بايد اين اقدامات را انجام داده و جدي بگيريم تا سريع‌تر زنجيره پر چرخش ويروس را بشکنيم. واقعيت اين است که اکنون اصلا شرايط مناسبي نداريم. ما هرچقدر گردش ويروس را کاهش دهيم، به تبع آن مرگ هم کاهش مي‌يابد. وقتي روزانه اين تعداد بالا موارد مثبت داريم و تعداد زيادي از آنها در بيمارستان بستري مي‌شوند و عده‌اي هم در آي سي يو بستري مي‌شوند، مرگ و مر هم بالا خواهد بود. بنابراين بايد چرخش ويروس را بشکنيم تا تعداد موارد مثبت و در نتيجه مرگ و مير کاهش يابد.

۲۰ تا ۳۰ درصد سالمندان هنوز واکسن نزده اند
وي گفت: دوما بايد واکسيناسيون را افزايش دهيم و گروه‌هاي خطرمان را هم سريعا تحت پوشش واکسيناسيون بريم. اکنون نزديک ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد سالمندمان هنوز واکسن نزدند، برخي از سالمندان نيز ممکن است واکسني را تزريق کرده باشند که خيلي تاثير نداشته باشد، بايد هم لکه‌گيري‌هاي واکسيناسيون را انجام دهيم و هم با دوزهاي سوم و بوستر براي افرادي که سن بالا دارند يا خطرات خاص و افزايش ريسک دارند و همچنين براي کادر درمان تاثير واکسن را در اين افراد افزايش دهيم و  بايد اين اتفاق انجام شود. در اين صورت هم موارد بيماري کاهش مي‌يابد و هم موارد مرگ و مير.

لزوم افزايش پايش ژنتيکي ويروس با توجه به واريانت هاي جديد
وي درباره ميزان احتمال بروز پيک ششم در کشور، گفت: بايد نسبت به اين موضوع حساس باشيم، اطلاعات را کسب کنيم و به موقع اقدام کنيم. در عين حال با توجه به واريانت‌هاي جديد بايد پايش ژنتيکي‌مان را افزايش دهيم. اين موضوع بسيار مهم است. در واقع شناسايي به موقع واريانت‌ها يکي از عوامل بسيار مهم در پيش‌بيني‌ها و اقدامات غير درماني است. بايد در اين زمينه هوشيار باشيم و با نظارت و پايش و اقدامات غيردرماني از بروز پيک جديد در کشور پيشگيري کنيم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان