تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

بازگشت ايران به صدر رنکينگ آسيا

کسب پيروزي شيرين سه بر صفر مقابل عراق که نهمين برد تيم ملي ايران با اسکوچيچ برد، ايران را مقتدرانه به صدر قاره آسيا خواهد برد.

تیم ملی فوتبال ایران

رویداد۲۴ يک نمايش خوب ديگر از تيم ملي با اسکوچيچ علاوه بر برخي رکوردهاي جزئي، يک رکورد مهم به همراه داشت و تيم ملي ايران پس از ماه‌ها بار ديگر صدرنشين قاره آسيا خواهد شد.

پس از ناکامي در جام ملت‌هاي آسيا با شکست سه بر صفر مقابل ژاپن و سپس تجربه 2 باخت غيرمنتظره با مارک ويلموتس، صدر آسيا که يکي از مهم‌ترين نکات مورد توجه کي‌روش بود، براي تيم ملي از دست رفت و شايد خوش‌بين‌ترين هوادار تيم ملي هم فکر نمي‌کرد که با حضور دراگان اسکوچيچ که در شرايطي کاملا بحراني هدايت تيم ملي به او سپرده شد، اين رتبه از دست رفته، خيلي زود علي‌رغم توقفي طولاني که در بازي‌ها به دليل شيوع ويروس کرونا ايجاد شد، بازگردد.

با اين حال اسکوچيچ کارش را با 2 پيروزي پياپي در 2 بازي تدارکاتي مقابل ازبکستان و بوسني آغاز کرد و در ادامه تا شروع دوباره بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني و علي‌رغم اينکه مسابقات يکبار ديگر به تعويق افتاد و از فروردين ماه به خردادماه موکول شد، فدراسيون موفق به تدارک تنها يک بازي دوستانه شد، که آن را هم مقابل سوريه در ورزشگاه آزادي با پيروزي 3 بر صفر پشت سر گذاشتيم.

براي برگزاري چهار 4 بازي مرحله دوم مقدماتي نگراني زيادي ميان اهالي فوتبال وجود داشت و خيلي‌ها با نااميدي مطلق از حذف ايران حرف مي‌زدند، اما شاگردان اسکوچيچ با کسب چهار پيروزي پياپي مقابل هنگ‌کنگ، بحرين،کامبوج و عراق متقدرانه جاي شاگردان کاتانچ را در صدر جدول گرفتند و سبب اخراج اين مربي هم شدند. در اين 4 مسابقه  ايران 15 گل زد و تنها يکبار روي غفلت مدافعين در مقابل هنگ‌کنگ گل خورد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فهرست تازه تیم‌ملی/ لو رفتن ترکیب اصلی!


آمار ثبت شده در 9 بازي اخير يعني تيم ملي با دراگان اسکوچيچ در شرايطي که هم در قلب خط دفاعي و هم در دفاع چپ و راست، بازيکنان جديدي را مورد استفاده قرار مي‌دهد، توانسته انسجام بسيار خوبي را در تيمش ايجاد کند و طي 9 بازي ثبت 7 کلين شيت و تنها 2 گل خورده اين موضوع را ثابت مي‌کند.

جالب اينکه اسکوچيچ با اضافه کردن شجاع خليل زاده و استفاده فيکس از محمدحسين کنعاني زادگان در ترکيب تيم ملي، قلب خط دفاعي را آنطور که خودش مي خواسته آرايش داده و در پست دفاع راست و دفاع چپ نيز شاهد تغييراتي بوده ايم.

علاوه بر اين‌ها حالا با نتيجه اي که در ديدار برابر عراق در ديدار دوم مرحله نهايي مقدماتي جام جهاني ثبت شد، تيم ملي با بهترين تفاضل گل در دو گروه اول و دوم از نظر آماري به تنهايي در صورت مقايسه دو گروه اول و دوم مسابقات صدرنشين آسيا به شمار مي‌رود. البته استراليا هم در گروه دوم شرايط کاملا مشابهي از نظر تعداد پيروزي و تعداد گل در پايان بازي هاي دور دوم دارد، اما به دليل اينکه ايران يک بازي خارج از خانه مقابل عراق برگزار کرده و در اين مسابقه موفق به زدن سه گل شده است، در مقايسه با استراليا شرايط بهتري پيدا مي‌کند.

در حال حاضر ايران با کسب 2 پيروزي از 2 مسابقه، بالاتر از کره جنوبي که با 4 امتياز تيم دوم گروه اول مسابقات است، با تفاضل گل 4+ صدرنشين جدول است و در گروه دوم نيز استراليا با شرايط مشابه ايران 6 امتيازي شده و پايين تر از اين تيم، عربستان قرار دارد که با تفاضل گل 3+ رتبه دوم را در اختيار خودش گرفته است.

با نتايجي که در دور اول و دوم مرحله نهايي مقدماتي جام جهاني 2022 قطر براي ايران و ژاپن رقم خورد، با توجه به فرمولي که فدراسيون جهاني فوتبال براي مسابقات در نظر گرفته است، شاگردان اسکوچيچ جاي سامورائي‌ها را در صدر رنکينگ اسيايي خواهد گرفت . ژاپن ديروز  اگرچه موفق به شکست چين شد، ولي شکست مقابل عمان در بازي اول به سرمربيگري برانکو ايوانکوويچ کار دست اين تيم داد و سقوطي قابل توجه را در رنکينگ فيفا تجربه خواهد کرد. 

در سوي ديگر ايران در دو بازي پياپي مقابل سوريه و سپس عراق که از تيم‌هاي قدرتمند قاره محسوب مي‌شود  سبقت قابل توجهي از ژاپن خواهدگرفت تا بار ديگر ايران صدرنشين قاره به عنوان بهترين تيم ملي فوتبال آسيا شود .
بنابر ابزارهاي محاسبه گر رنکينگ فيفا،دو برد ايران مقابل سوريه و ژاپن ما را حتي ممکن است به رده 23 رنکينگ برساند و سقوط ژاپن را به رده 29 باعث شود.
بله ، ما تاج و تخت آسيايي مان را پس گرفتيم.

منبع: ورزش سه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان