تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

نقش آنتي اکسيدان ها؛ ميوه‌هاي رنگي بخوريد

 يک متخصص تغذيه، دريافت مواد غذايي حاوي آنتي اکسيدان را يکي از مهمترين شاخص هاي کمک کننده به تقويت سيستم ايمني دانست و گفت: ميوه ها و سبزي جات غني از آنتي اکسيدان، ويتامين و فيبر هستند و لذا مصرف آنان به ارتقاي سلامت منجر مي شود.

تناسب اندام و رژیم غذایی

رویداد۲۴ دکتر مرجان مهدوي روشن متخصص تغذيه با بيان اينکه بيش از يک سال و نيم درگير بيماري کرونا هستيم، اظهار کرد: اين ويروس نشان داد فعلا قصد پاياني ندارد و هر چند ماه دچار پيک مي شويم و لذا بايد براي حفظ سلامتي برنامه ريزي بلندمدت داشته باشيم.

وي يکي از مهمترين شاخص هاي ارتقاي سلامتي به ويژه در ايام شيوع کرونا را تقويت سيستم ايمني بدن دانست و افزود: نمي توانيم ادعا کنيم که يک ماده غذايي خاص به جلوگيري از کرونا کمک مي کند، زيرا عامل ابتلا به اين بيماري ويروس است، اما مي توانيم با تغذيه صحيح سيستم ايمني بدن را قوي کنيم تا شانس ابتلا به بيماري کمتر شود و يا افراد مبتلا شده سريع تر و راحت تر روند بهبودي را طي کنند.

اين متخصص تغذيه، با تاکيد بر لزوم اصلاح سبک غذايي، تصريح کرد: اصلاح سبک غذايي بايد تبديل به عادت حداقل در طول يک سال شود؛ نه يک ماه و دو ماه و لذا بايد مواد غذايي حاوي آنتي اکسيدان ها، ويتامين ها و پروتئين ها را که به تقويت سيستم ايمني کمک مي کنند، وارد سبک غذايي خودمان کنيم.

مهدوي روشن، دريافت مواد غذايي حاوي آنتي اکسيدان را يکي از مهمترين شاخص هاي کمک کننده به تقويت سيستم ايمني دانست و گفت: ميوه ها و سبزي جات غني از آنتي اکسيدان، ويتامين و فيبر هستند و لذا مصرف آنان به ارتقاي سلامت منجر مي شود و بايد در طول روز اقدام به مصرف آنان کنيم.

وي با بيان اينکه ميوه هاي رنگي به ويژه رنگ هاي قرمز، نارنجي و بنفش سرشار از آنتي اکسيدان هستند، بيان کرد: تمام ميوه ها و سبزي جات حاوي آنتي اکسيدان هستند، اما گوجه فرنگي، هندوانه، هويچ، کلم بنفش، فلفل دلمه هاي رنگي و... محتواي آنتي اکسيدان بالاتري دارند.

اين متخصص تغذيه، مواد غذايي را تقويت کننده سيستم ايمني دانست و اضافه کرد: مصرف زياد يک ماده غذايي خاص هيچگونه کمکي به پيشگيري قطعي يا درمان قطعي کرونا و ساير بيماري ها نمي کند.

وي ادامه داد: متاسفانه در ايام شيوع کرونا با اين باور غلط مواجه هستيم که افراد بر روي يک ماده غذايي خاص تمرکز و آن را زياد مصرف مي کنند تا کرونا نگيرند؛ اين در حالي است که همه ميوه ها و سبزي جات محتواي يکساني دارند و به يک اندازه براي بدن مفيد هستند.


بیشتر بخوانید: سم زدایی طبیعی بدن با ۱۰ ماده غذایی


مهدوي روشن، از مردم خواست حتما در طول روز سالاد و سبزي خوردن مصرف کنند و متذکر شد: شست وشوي مناسب و ضد عفوني کردن ميوه ها و سبزي جات را فراموش نکنيد، زيرا مصرف غذاي آلوده خودش سيستم ايمني را ضعيف مي کند. بهتر است پوست ميوه ها را بگيريد و از محلول مخصوص ضد عفوني کننده براي سبزي جات استفاده کنيد.

وي با تاکيد بر لزوم مصرف ميوه و آبميوه هاي طبيعي در طول روز، عنوان کرد: افراد مبتلا به ديابت در مصرف آبميوه افراط نکنند و ترجيحا ميوه بخورند؛ نه آبميوه، زيرا افزايش قند خون سيستم ايمني را ضعيف مي کند.

اين متخصص تغذيه، عود کردن بيماري هاي جانبي را موجب ضعف سيستم ايمني دانست و ادامه داد: برخي افراد از ترس کرونا در مصرف يک ماده غذايي افراط مي کنند که تشديد بيماري جانبي را به دنبال دارد.

وي يکي ديگر از باورهاي غلط کرونايي را پرخوري با هدف تقويت سيستم ايمني دانست و اضافه کرد: متاسفانه برخي افراد فکر مي کنند در ايام شيوع کرونا نبايد وزن کم کنند و لذا افزايش وزن و چاقي پيدا مي کنند؛ اين در حالي است که هرچقدر ميزان توده چربي بدن بيشتر باشد، سيستم ايمني ضعيف تر مي شود و شانس مرگ و مير کرونايي در افراد چاق بالاتر است.

مهدوي روشن، بر داشتن وزن مناسب و متعادل تاکيد کرد و گفت: حتما در مصرف مواد غذايي اعتدال داشته باشيد و در خوردن ميوه و سبزي نيز افراط نکنيد، زيرا افزايش وزن، قند خون و چربي خون و کبد چرب ايجاد مي کند.

اين متخصص تغذيه، با بيان اينکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکيل مي شود، اظهار کرد: مصرف مايعات در طول روز خيلي مهم است و بايد تعادل مايعات در بدن حفظ شود و آب جزو بهترين مايعات براي مصرف روزانه است؛ همچنين مي توانيم از انواع نوشيدني ها و چاي ها و آبميوه هاي طبيعي و شير کم چرب و... در طول روز استفاه کنيم.

وي با تاکيد بر مصرف هشت تا ۱۰ ليوان مايعات در طول روز، يادآور شد: افرادي که داراي نارسايي هاي قلبي و کليوي هستند حتما در مصرف مايعات با پزشک مشورت کنند.

مهدوي روشن، با اشاره به اهميت مصرف پروتئين در ايام شيوع کرونا، خاطرنشان کرد: پروتئين با تقويت سيستم ايمني هم در پيشگيري از کرونا، هم در دوران ابتلا و هم در دوران پس از بهبودي و نقاهت نقش دارد و لذا حبوبات از جمله نخود و ماش و لوبيا و عدس در دسترس ترين منبع تامين پروتئين بدن هستند. همچنين مصرف سويا، سفيده تخم مرغ و گوشت مرغ و ماهي نيز توصيه مي شود، اما مصرف زياد گوشت قرمز ضعف سيستم ايمني را به دنبال دارد.

وي ماست و پنير و شير کم چرب را نيز از بهترين منابع پروتئين دانست و افزود: حتما لبنيات کم چرب مصرف کنيد، زيرا چربي زياد مانع جذب کلسيم مي شود و اثرات مضر بر سلامتي دارد.

اين متخصص تغذيه، همچنين بر مصرف مکمل «دي» به ويژه در ايام کرونا تاکيد کرد و گفت: ويتامين دي در منابع غذايي خيلي کم وجود دارد و لذا مصرف خودسرانه اين ويتامين توصيه نمي شود، زيرا مسموميت ايجاد مي کند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: