تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

زنان باردار چه واکسنی تزریق کنند؟

کووید در مادران می‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی زودرس کیسه آب، افزایش میزان سزارین و مرگ آن‌ها شود.

زنان باردار چه واکسنی تزریق کنند؟

رویداد۲۴ یک متخصص زنان و زایمان گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که واکسن کرونا سینوفارم در زنان باردار استفاده شود، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی این بیماری است و همچنین آزمایش بارداری قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

مریم حیدری بیرانوند در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: از شروع پاندمی کووید ۱۹ تحقیقات بر روی زنان باردار نشان داده که اگرچه علائم این بیماری و میزان مرگ مشابه زنان غیرباردار بوده، ولی این افراد تا حدی بیشتری در معرض خطر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی ادامه داد: کووید در مادران می‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی زودرس کیسه آب، افزایش میزان سزارین و مرگ آن‌ها شود.

حیدری عنوان کرد: با توسعه انواع واکسن و شروع جهانی واکسیناسیون از زمستان ۹۹، امید‌های زیادی برای نجات بیشتر جان انسان‌ها و کاهش عوارض شدید بیماری در همه گروه‌های جمعیتی ایجاد شده است، اما با توجه به استفاده اضطراری از این واکسن‌ها و همچنین کمبود اطلاعات بالینی و اثرات بر بارداری و جنین آن‌ها ابهاماتی وجود دارد

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به این‌که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک‌وی جزء واکسن حاوی ناقل ویروسی هستند، عنوان کرد: این واکسن‌ها از نسخه اصلاح شده ویروسی متفاوت تهیه شده و پیش از این واکسن‌های مشابهی که از همین حامل ویروسی استفاده می‌کنند مانند واکسن ابولا، در تمام سه ماهه‌های بارداری آزمایش شده‌اند و هیچ تاثیر نامطلوب و عوارض جانبی مربوط به بارداری از جمله پیامد‌های نامطلوبی که نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد، نشان نداده‌اند.

وی افزود: تاکنون مطالعه بالینی از تأثیرگذاری این واکسن‌ها و همچنین عوارض آن‌ها در خانم‌های باردار منتشر نشده است.

حیدری ادامه داد: دسته دیگری از واکسن‌ها مانند سینوفارم، سینوواک و بهارات از تکنولوژی واکسن حاوی ویروس غیر فعال شده استفاده می‌کنند و واکسن‌های مشابه قبلی مانند واکسن هپاتیت ب و کزاز فاقد عوارض جانبی برای زنان باردار بوده‌اند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که واکسن کرونا سینوفارم در زنان باردار استفاده شود، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی این بیماری است و همچنین آزمایش بارداری قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون بیش‌از ۱۰۰ هزار زن باردار در آمریکا و اروپا و برخی از کشور‌های آسیایی توسط واکسن‌های مختلف علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند و عارضه خاصی در سلامت آن‌ها و فرزندانشان مشاهده نشده است.

حیدری با اشاره به این‌که مطالعات اندک چاپ شده نشان داده‌اند که آنتی بادی‌های ضد ویروس کووید-۱۹ در سرم بند ناف نوزادان و مادر قابل ردیابی بوده که بیانگر این است که واکسن‌ها از طریق عبور آنتی‌بادی‌ها از جفت به جنین می‌توانند باعث محافظت نوزادان در برابر بیماری کووید-۱۹ شوند، تصریح کرد: همچنین گزارش‌های اخیر نشان داده که در شیر مادرانی که واکسن علیه ویروس کووید-۱۹ وجود دارد و این می‌تواند به ایمنی نوزادان کمک کند.

این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: اخیراً وزارت بهداشت بخشنامه‌ای مبنی بر دستورالعمل تزریق واکسن‌های موجود در ایران در زنان باردار و شیرده منتشر کرده که طبق این دستورالعمل، واکسن سینوفارم در زنان باردار با شرایطی خاص بعد از هفته دوازدهم بارداری و پس از اخذ رضایت از مادر و مشاوره‌های لازم قابل انجام است.

وی با بیان این‌که اگرچه اکثر واکسن‌های موجود علیه کووید-۱۹ ایمن هستند، اما عوارض جانبی حداقلی در همه واکسن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: این عوارض می‌تواند شامل درد و سوزش محل تزریق، تب، خستگی، درد عضلات، راش و به صورت نادر واکنش‌های آلرژیک شود.

حیدری عنوان کرد: نتایج آزمایش‌های بالینی حاکی از آن است که افراد باردار پس از واکسیناسیون، عوارض جانبی متفاوتی با افراد غیر باردار نشان نداده‌اند.

این متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: علاوه‌بر تزریق واکسن در بارداری، هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند گذاشتن ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست‌ها، بهداشت تنفسی و سرفه، جلوگیری از ازدحام جمعیت و عدم حضور در مکان‌های شلوغ و اطمینان از تهویه مناسب اهمیت فراوانی دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان