تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

کیهان: ما میز مذاکرات هسته‌ای را ترک نمی‌کنیم، اما مذاکره هم نمی‌کنیم!

کیهان نوشت: آمریکایی‌ها در مقطع فعلی، یک‌بار دیگر این نهاد را در راستای اهداف خود فعال کرده‌اند. اما هدف آن‌ها از جنجال جدید چیست و چه می‌خواهند؟ فشار از طریق آژانس به ایران و برای اجبار ایران به شروع مذاکرات در اسرع وقت. ممکن است آن‌ها برای رسیدن به این هدف حتی قطعنامه‌ای هم روز دوشنبه پخت‌وپز کنند.

کیهان: ما میز مذاکرات هسته‌ای را ترک نمی‌کنیم، اما مذاکره هم نمی‌کنیم!

رویداد۲۴ کیهان نوشت: فعلاً نگاه‌ها به جلسه روز دوشنبه شورای حکام و خروجی آن دوخته شده است. یکی از اصلی‌ترین اعتراضات گروسی به کاهش نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌ای ایران برمی‌گردد. گروسی در این مورد درست می‌گوید. جمهوری اسلامی ایران تا خردادماه دسترسی گسترده و نظارت شدیدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ما داشت، اما هم‌اکنون این دسترسی و نظارت به حداقل میزان خود رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه یک نهاد فنی که یک نهاد کاملاًً سیاسی است. آمریکایی‌ها در مقطع فعلی، یک‌بار دیگر این نهاد را در راستای اهداف خود فعال کرده‌اند. اما هدف آن‌ها از جنجال جدید چیست و چه می‌خواهند؟ فشار از طریق آژانس به ایران و برای اجبار ایران به شروع مذاکرات در اسرع وقت. ممکن است آن‌ها برای رسیدن به این هدف حتی قطعنامه‌ای هم روز دوشنبه پخت‌وپز کنند.

درباره بازی جدید آژانس و غرب، ذکر چند نکته ضروری است؛

۱- اگر آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه شورای حکام دست به اقدام احمقانه زده و علیه ایران قطعنامه صادر کنند، در واقع به پای خود شلیک کرده‌اند. هدف آن‌ها از سرگیری سریع مذاکرات است و چنین قطعنامه‌ای نه تنها ایران را به میز مذاکره نزدیک نمی‌کند بلکه مسیر بازگشت ایران به میز مذاکره را دشوارتر و طولانی‌تر نیز خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: سیگنال‌های ناامیدکننده دولت به جهان/ ابراهیم رئیسی با غرب تعامل خواهد کرد؟


۲- جمهوری اسلامی ایران مذاکره را ترک نکرده و چنین قصدی نیز ندارد. اما در عین حال برای آن عجله‌ای هم ندارد. این موضوع دو دلیل اصلی و مهم دارد؛ نخست آنکه ادامه مذاکره از نظر ایران نیازمند یک بازنگری جدی و عمیق در شیوه و راهبرد مذاکراتی است. ما پیش از این ۶ دور در وین مذاکره کرده‌ایم و عملاًً هیچ نتیجه‌ای نداشته و ادامه مذاکرات با راهبرد قبلی عاقلانه نیست و تهران درصدد بازنگری در آن است. این بازنگری زمانبر است و تغییر دکوراسیون اتاق مذاکره نیست که چند روزه قابل انجام باشد. نکته دیگر آنکه تاکنون مذاکره برای ایران چه دستاورد و نفعی داشته است که برای آن سر و دست بشکند و عجله داشته باشد؟

۳- مسئله ایران و آژانس با مذاکره فنی قابل حل نیست. چرا؟ چون ماهیت موضوع سیاسی بوده و تا وقتی ما با آنان که نخ‌های عروسک آژانس را در دست داریم به یک توافق سیاسی نرسیم، مسائل فنی نیز هرگز حل نخواهد شد. گروسی را رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید بر صندلی مدیرکلی آژانس نشاند. آژانس خریدار نیابتی آمریکاست. واشنگتن می‌خواهد از طریق این واسطه امتیازات مفت دریافت کند و وقتی ایران بگوید در قبال دادن امتیازات چه چیزی عاید من می‌شود گروسی جواب بدهد ما یک نهاد فنی هستیم و چه امتیازی می‌توانیم به شما بدهیم! دروغ هم نمی‌گوید. او چیزی برای عرضه کردن به ایران ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
6
خداییش دیگه شک ندارم که این شریعتمداری با کیهان ش ، سیاست های داخلی و خارجی کشور رو تعیین میکنه! جناب شریعتمداری شما و سایر حضرات کاسب تحریم برای مذاکره عجله ای ندارید ولی این ملت زیر بار تورم و رشد بی سابقه قیمت ها دارن له میشن، این موضوع برات قابل درک هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
6
تاریخ ثابت خواهد کرد که اعضای کیهان از طالبانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
2
نمی دانم چرا همیشه بین مواضع کیهان و نتانیاهو و بن سلمان شباهت عجیبی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
2
حسین شریعتمداری اگر تو و خانواده وهمفکرانت ,به قدر ذره ای وبه اندازه سر سوزنی از مشکلات ومصایب مردم عادی کشور را بر اثر تحریمها داشتی , اینقدر اراجیف نمی بافتی , ملت بیچاره ومستأصل شده اند و تو و دار و دسته ات هنوز خزعبلات می بافی
نظرات شما
پیشخوان