تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

اشتباهات صبحگاهي که مانع پرانرژي بودنتان مي‌شود

اگر روزهاي شلوغ و پرکاري داريد، پس به انرژي کافي نياز داريد تا بتوانيد به تمام کارهايتان برسيد؛ اما چرا هنوز زمان ناهار نرسيده احساس خستگي مي‌کنيد؟ شايد خستگي‌تان را گردن کارهاي زياديتان بيندازيد، اما ايراد کار مي‌تواند از نحوه‌ي شروع روزتان باشد.

تناسب اندام و رژیم غذایی
 
رویداد۲۴ کارهايي که بعد از بيدار شدن از خواب انجام مي‌دهيد، کيفيت روزتان را مي‌سازد و سطح انرژي‌تان را تعيين مي‌کند. در اين مطلب به هفت اشتباهي اشاره مي‌کنيم که مي‌توانند مانع پُرانرژي بودنتان باشند.   
 
به محض بيدار شدن از خواب پرده‌ها را کنار نمي‌زنيد
حتي اگر صبح خيلي زود هم از خواب بيدار مي‌شويد پرده‌ها را کنار بزنيد. مطالعات نشان مي‌دهند قرار دادن چشم‌ها در معرض نور در ساعات اوليه صبح و پيش از ظهر، باعث سلامتي و تندرستي مي‌شود. اين ريتم شبانه روزي بدنتان است که تعيين مي‌کند چه زماني هورمون‌هاي مربوط به خواب را ترشح کنيد؛ هورمون‌هايي که بر سطح انرژي، خلق و خو و سلامت روانتان اثر مي‌گذارند. هر چه زودتر از نور روز استفاده کنيد بهتر است. در صورت امکان، بيرون برويد و کمي پياده‌روي کنيد تا نور مستقيما به شما بتابد، نه از پشت شيشه.

به اندازه کافي آب نمي‌نوشيد
بعد از هفت هشت ساعت خواب، بدن شما به آب نياز دارد. اولين کار شما بعد از بيدار شدن از خواب بايد نوشيدن آب باشد تا هيدراسيون بدنتان را استارت بزنيد. مطالعات نشان مي‌دهند خيلي از افراد تا مدت‌ها بعد از بيدار شدن از خواب همچنان بدنشان کم آب است. فکر مي‌کنيد عوارض دهيدراته بودن بدن چه خواهد بود؟ سطح پايين انرژي. ضمنا برخي از افراد دچار مه مغزي، کمبود تمرکز و سردرد خفيف مي‌شوند. خيلي از کارشناسان باور دارند شما بايد طي روز به اندازه کافي آب بنوشيد تا انرژي بيشتري داشته باشيد و تمرکز و کارآمديتان در حد خوبي باشد.

کيک، کلوچه، نان قندي و ديگر غذاهايي که از آرد سفيد درست مي‌شوند باعث افزايش فوري قند خون و انسولين و متعاقبا به همان اندازه افت سريع قند خون خواهند شد. وقتي قند خونتان مي‌افتد، شما احساس خستگي و گرسنگي مي‌کنيد. يکي از بهترين راه‌هاي پيشگيري از اين مسئله، کاستن از محتواي کربوهيدراتي صبحانه و افزودن پروتئين بيشتر است.


بیشتر بخوانید: ۴ روش ساده براي افزايش طول عمر و سلامتي بدن


به خوابتان اهميت نمي‌دهيد
آيا شب تا ديروقت بيدار مي‌مانيد و مشغول فيلم تماشا کردن يا بالا و پايين کردن صفحات اينترنتي هستيد؟ کمبود خواب نه تنها انرژي روز بعدتان را مي‌گيرد بلکه مي‌تواند منجر به انواع مشکلات براي سلامتي شود. مطالعات نشان مي‌دهند کمبود خواب باعث افزايش وزن و بالا رفتن ريسک بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت نوع دوم مي‌شود.

همچنين قرار دادن چشم‌ها در معرض نور آبي در شب و مدت زمان طولاني کار کردن با ابزارهايي مانند گوشي موبايل يا تبلت مي‌تواند مسئله‌ساز باشد. اين امواج نور، ترشح هورمون ملاتونين، که هورمون تنظيم‌کننده‌ي ساعت بيولوژيک بدنتان است، را کاهش مي‌دهند. ملاتونين علاوه بر اينکه به خواب شبتان کمک مي‌کند، آنتي‌اکسيدان قدرتمندي است که نقش مهمي در سلامت سلول‌ها و بافت‌ها دارد. بنابراين خوب بخوابيد تا هم سالم باشيد و هم انرژي خوبي داشته باشيد.

صبحانه‌ مناسبي نمي‌خوريد
معمولا صبحانه چه مي‌خوريد؟ کيک، کلوچه، نان قندي و ديگر غذاهايي که از آرد سفيد درست مي‌شوند باعث افزايش فوري قند خون و انسولين و متعاقبا به همان اندازه افت سريع قند خون خواهند شد. وقتي قند خونتان مي‌افتد، شما احساس خستگي و گرسنگي مي‌کنيد. يکي از بهترين راه‌هاي پيشگيري از اين مسئله، کاستن از محتواي کربوهيدراتي صبحانه و افزودن پروتئين بيشتر است. پروتئين يک درشت مغذي است که به تثبيت قند خون کمک کرده و مدت طولاني‌تري سير نگه‌تان مي‌دارد.

از خوردن قند و غلات فرآوري شده نيز خودداري کنيد زيرا اين مواد نيز تاثير مشابهي بر قند خون و سطح انرژي‌تان مي‌گذارند. غلات فرآوري شده صبحانه را با يک کاسه جو دوسر و ميوه جايگزين نماييد. مي‌توانيد به آن دانه کتان پودر شده و پروتئين نيز اضافه کنيد. صبحانه خوب و مقوي بخوريد، خصوصا اگر روز پرکاري پيش رو داريد.

به کافئين خيلي وابسته‌ايد
بيشتر افراد روز خود را با يک فنجان چاي يا قهوه شروع مي‌کند. شايد با خوردن يک نوشيدني کافئين‌دار، فورا انرژي بگيريد اما مغز شما خيلي زود به کافئين عادت مي‌کند و بعد از مدتي ديگر انرژي لازم را از کافئين نمي‌گيريد. وقتي چنين اتفاقي مي‌افتد، بيشتر و بيشتر قهوه مي‌نوشيد. بعد اگر سعي داشته باشيد مصرف قهوه‌تان را کاهش دهيد، دچار علائم ترک کافئين خواهيد شد که شامل سر درد، خستگي و عدم توانايي در تمرکز مي‌شود. پس براي شروع روزتان به قهوه وابسته نباشيد و در عوض روي سبک زندگي‌تان کار کنيد. کافئين، يک راه‌حل فوري است و انرژي کاذبي به شما مي‌دهد.

بدنتان را حرکت نمي‌دهيد
بعد از چند ساعت خواب طي شب که بدنتان بي‌تحرک بوده، نياز به حرکت داريد تا خون در بدنتان به جريان بيفتد. روز خود را با کشش بدنتان شروع کنيد و حتما پيش از ترک خانه يا شروع کارهايتان چند حرکت ورزشي انجام دهيد. آلارم ساعت را روي پانزده دقيقه زودتر تنظيم کنيد تا وقت کافي براي مثلا يک پياده‌روي صبحگاهي داشته باشيد. هواي تازه و تحرک بدني، سطح انرژي‌تان را  بالا مي‌برد و گرفتگي عضلاتتان را برطرف مي‌کند، در نتيجه براي شروع يک روز پرمشغله آماده خواهيد بود.

روتين يکنواختي داريد
آيا هر روز که از خواب بيدار مي‌شويد همان کارهاي تکراري را انجام مي‌دهيد؟ شايد وقت آن باشد که تغييراتي در روتين صبحگاهي‌تان ايجاد نماييد. اگر هر روز کارهاي يکنواختي انجام دهيد، انگار زندگي‌تان را روي اتوپايلوت (کنترل خودکار) گذاشته‌ايد و اين مي‌تواند انرژي فيزيکي و رواني‌تان را بگيرد. تغييرات کوچکي ايجاد کنيد؛ صبحتان را با پياده‌روي و کمي نور خورشيد شروع کنيد. وقتي لباس مي‌پوشيد و آماده مي‌‌شويد به موسيقي آرامش‌بخشي گوش بدهيد، به فرد مورد علاقه‌تان زنگ بزنيد و به او بگوييد چقدر دوستش داريد و دلتان برايش تنگ شده است. اجازه ندهيد شروع روزتان يکنواخت باشد.

خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: