تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

تزريق دز يادآور واکسن کرونا ضروري است؟

فوق تخصص ريه بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: تزريق دز يادآور (سوم) واکسن عليه کرونا ضروري است و حتي برخي واکسن ها نيز نياز به دز چهارم هم دارند.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران
رویداد۲۴ دکتر اولدوز الوش فوق تخصص ريه بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص) افزود: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، تزريق دز يادآور واکسن عليه کرونا براي افرادي که داراي بيماري هاي پرخطر بوده يا کساني که احتمال درگيري کرونا را دوباره دارند، ضروري است و اين دز اطمينان از اثر واکسن را تاييد مي کند.

وي اظهار داشت: برخي واکسن ها نيز نياز به تزريق دز يادآور (چهارم) نيز دارند که البته واکسيناسيون عمومي و تزريق دزهاي مختلف واکسن، تضميني براي پيشگيري از ابتلا به کرونا نيست، بلکه شدت بيماري و جلوگيري مرگ و مير ناشي از کرونا را مي گيرد.

اين فوق تخصص ريه تاکيد کرد: هيچ واکسني ۱۰۰ درصد ايمني ندارند و نقش و هدف واکسيناسيون کاهش تلفات کرونايي است، به همين دليلي رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي از جمله زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعي بسيار مهم بوده و اگر تجمعي صورت مي گيرد بايد در فضاي بسته هوا جريان داشته باشد.


بیشتر بخوانید: حقايقی درباره واکسن‌های کرونا


به گفته الوش،  ويروس لامبدا مسري‌تر از جهش‌هاي آلفا و دلتا کرونا است و توانايي انتقال و انتشار سريع‌تري نسبت به ساير جهش‌ها دارا بوده و نسبت به ساير سويه‌هاي کرونا در گسترش عفونت در بدن مسري تر است، علايم ابتلا به  اين گونه نيز کم و بيش مشابه گونه‌هاي ديگر است و شامل افزايش دماي بدن، سرفه‌هاي مداوم و از دست دادن حس بويايي و چشايي مي‌شود.

وي تاکيد کرد: براي قطع زنجيره انتقال بيماري رعايت دقيق‌تر شيوه نامه‌هاي بهداشتي به ويژه استفاده مداوم از ماسک، فاصله گذاري اجتماعي و پرهيز از حضور در مکان‌هاي شلوغ توصيه مي‌شود.

سازمان بهداشت جهاني در حال انجام مطالعات بر روي لامبدا، يکي از جديدترين گونه‌هاي ويروس کروناست و خوشبختانه تاکنون گزارشي از موارد ابتلا به گونه کرونا لامبدا در کشور ما گزارش نشده و گونه لامبدا براي اولين بار در پرو شناسايي شد و تاکنون در بيش از ۲۰ کشور دنيا موارد ابتلا به آن گزارش شده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان