تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

آخرین وضعیت اخذ مالیات از لوکس‌نشینان و لوکس‌سواران

با توجه به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر صفر بودن اجرای مالیات خانه و خودرو‌های لوکس به دلیل تصویب نشدن مقررات در دولت، معاون سازمان امور مالیاتی درباره اقدامات و آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از لوکس‌نشینان توضیح داد.

آخرین وضعیت اخذ مالیات از لوکس‌نشینان و لوکس‌سواران

رویداد۲۴ پیش از این دیوان محاسبات گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ را منتشر کرد که طبق آن اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

در این زمینه معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت اجرای مالیات خانه و خودرو‌های لوکس گفت: مالیات خانه و خودرو‌های لوکس در سال گذشته منوط به آیین‌نامه‌ای بوده که باید توسط دولت تصویب می‌شد که پیش نویس این آیین‌نامه در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت تقدیم شد، اما دولت آن را تصویب نکرده است تا برمبنای بودجه سال گذشته مالیات خانه و خودرو‌های لوکس اخذ شود.

محمود علیزاده افزود: درباره مالیات خانه و خودرو‌های لوکس برای سال‌جاری نیز باز هم در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان تنظیم و تقدیم دولت شد و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شد که پس از طرح در هیات دولت و تصویب آن، مکانیسم اخذ این مالیات آماده است و بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.

چه خانه و خودرو‌هایی لوکس هستند؟

براساس قانون، خودرو‌های لوکس خودرو‌هایی هستند که در انتهای سال ۱۴۰۰ قیمت ساخت یا واردات آن، بالای یک میلیارد تومان باشد که قیمت این خودرو‌ها توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود و مالکان این خودرو‌ها باید تا بهمن ماه سال جاری این مالیات را پرداخت کنند.

در غیر این صورت قادر به نقل و انتقال خودرو نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت کنند.

- نرخ مالیات سالانه خودرو‌های لوکس به شرح ذیل است:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

همچنین، طبق تصویب مجلس، خانه‌هایی که ارزش آن‌ها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

- نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان