تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

دلار با ورود گروسی به تهران ارزان می‌شود؟

قیمت دلار همزمان با سفر شبانه مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به تهران با معادلات جدیدی روبرو شده است.

دلار با ورود گروسی به تهران ارزان می‌شود؟

رویداد۲۴ قیمت دلار امروز یکشنبه بیست و یکم شهریور ۱۴۰۰ با دو گزینه سر و کار دارد. یا مثل اولین روز هفته نوسان محدودی داشته باشد یا تحت تاثیر خبر‌های امیدوارکننده و دقیقه نودی شب قبل، ارزان شود و از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان عقب برود.

تلاش‌های روز گذشته دلار برای عبور از مرز ۲۸ هزار تومان به در بسته خورد و نهایتا در ساعات پایانی معاملات روز شنبه، تابلو صرافی‌ها نشان می‌داد اسکناس آمریکایی در مقایسه با هفته قبل فقط ۱۳۰ تومان ارزان شده و نوسان زیادی نداشته است.

احتمال اول برای روند معاملاتی امروز، ادامه شرایط روز قبل است. یعنی بازار در یک محدوده جدید نسبت به هفته قبل (۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا مرز ۲۸ هزار تومان) نوسان خواهد داشت اما سفر رافائل گروسی و خبر توافق ایران با آژانس بین‌المللی اتمی دقیقا همان چیزی است که می‌تواند تمامی این معادلات را به هم بزند و زمین بازی دلار را تغییر بدهد.

بازار ارز معمولا چنین خبر‌هایی را به عنوان پالس مثبت دریافت می‌کند و افت قیمت دلار را می‌توانیم یکی از احتمالات روز یکشنبه بدانیم.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد روز شنبه بیستم شهریور نوسان زیادی نداشت و تا حوالی ساعت ۱۴ ظهر، عدد مقابل نام این اسکناس در صرافی‌ها تغییری نکرد. تقریبا می‌توانیم ادعا کنیم در اولین روز هفته زور پالس‌های روانی و سیاسی مثبت و منفی به یکدیگر نرسید و خبری از افزایش یا کاهش قیمت محسوس در بازار ارز نبود. از ساعت ۱۴ بخشی از معامله‌گران متوجه شدند دلار توانایی پا گذاشتن در کانال ۲۸ هزار تومان را ندارد و در نقش فروشنده راهی بازار شدند.

با افزایش حجم فروش در بازار شاهد افت قیمت دلار از رقم ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بودیم. در مجموع با کاهش ۱۳۰ تومانی روز شنبه قیمت دلار، سکه و طلا هم در مسیر نزولی قرار گرفتند و سکه امامی دقیقا بعد از یک هفته دست از سر کانال ۱۲ میلیون تومان برداشت.

قیت دلار در بازار آزاد

قیمت روز شنبه

قیمت روز پنجشنبه

میزان تغییرات

۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان

۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان

۱۳۰ تومان کاهش

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی روز شنبه بعد از گذشت دو هفته مجددا وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد. بانک‌مرکزی در صرافی‌های زیر نظر خود ارزش اسکناس آمریکایی را حدود ۱۴۰ تومان افزایش داد. در عوض با این کار فاصله بین نرخ دلار دولتی و دلار آزاد به حدود ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

هفته قبل فاصله هزار تومانی دلار در این دو بازار، سود دو میلیون تومانی را تقدیم دلال‌ها می‌کرد و روز شنبه این رقم به کمتر از یک و نیم میلیون تومان رسید؛ با این وجود این عدد همچنان برای بخشی از فعالان بازار ارز صرفه دارد و حاضر هستند بابت خرید و فروش دلار سهمیه‌ای در صف‌های صرافی‌ها بایستند.

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت روز شنبه

قیمت روز پنجشنبه

میزان تغییرات

۲۷ هزار و ۲۱ تومان

۲۶ هزار و ۸۸۲ تومان

۱۳۹ تومان کاهش 

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی شب گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و آخرین معامله عمده بین دلال‌ها، ۵۰ تومان کمتر از نرخ روز شنبه بازار آزاد انجام شد. با وجود رد و بدل شدن لفظ‌های ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومانی در برخی از ساعات روز، با اتمام معاملات رسمی بازار آزاد، نرخ معاملات فردایی تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

اگر بخواهیم برمبنای همین عدد و رقم‌ها قیمت امروز دلار را پیش‌بینی کنیم، آن وقت باید بگوییم اسکناس آمریکایی نوسان زیادی در معاملات روز جاری نخواهد داشت؛ اما سفر نصف شبی رافائل گروسی به تهران و خبر دقیقه نودی توافق آژانس بین‌المللی اتمی با ایران می‌تواند برای مدت کوتاهی قیمت دلار را کاهش بدهد.

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

شروع معاملات

کف قیمت

سقف قیمت

نوسان

۲۷ هزار و ۷۸۰ تومان

۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان

۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان

۲۹۰ تومان

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان