تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

قیمت‌های نجومی یخچال فریزر در بازار ایران

اگر به دهه هفتاد سفری کنیم، کم نبودند خانواده‌هایی که در خانه‌های کوچک و قدیمی خود تنها یک یخچال کوچک برای تامین نیاز‌های اولیه خود داشتند. همزمان با تغییر سبک زندگی در دو دهه اخیر لوازم خانگی در میان خانوار ایرانی تقاضای فزاینده‌ای داشت. حالا دیگر کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که یخچال فریزر یا ساید بای ساید نداشته باشد.

قیمت‌های نجومی یخچال فریزر در بازار ایران

رویداد۲۴ جیب نیوز نوشت: تا اواخر سال ۹۵ خرید یخچال فریزر و یا ساید بای ساید کار چندان دشواری نبود. میانگین قیمتی یک یخچال با برند معتبر خارجی بین ۵ تا ۸ میلیون تومان بود؛ اما رشد قیمت‌ها از نیمه دوم سال ۹۶ تمامی اجناس را نشانه گرفت. دیگر یک یخچال نیم ساید ایرانی را هم نمی‌توان زیر ۱۰ میلیون تومان خرید.

اگر در روزگاری خانواده‌های می‌توانستند با ۱۰ میلیون تومان معتبرترین برند یخچال ساید بای ساید خارجی را بخرند دیگر نمی‌توان به ساید با ساید ایرانی با این قیمت فکر کرد. قیمت ساید بای ساید‌های خارجی از ۲۵ میلیون تومان شروع می‌شود.

محمود ترابی، فروشنده‌ای در بازار امین حضور می‌گوید «بهمن ماه سال ۹۵ قیمت یخچال فریزر ال جی مدل BF۷۶۰W با رنگ سفید حدود ۴ ونیم میلیون تومان قیمت داشت. در حال حاضر این بخچال حدود ۲۷ تا ۳۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.»

به گفته وی «از سال ۹۶ تا کنون قیمت ساید بای ساید‌های خارجی ۲۰ برابر هم رشد کرده است. قیمت نجومی ساید بای ساید‌های خارجی در بازار ایران فرصت را برای بالا رفتن فروش نمونه‌های داخلی فراهم کرده است؛ اما با این اوصاف بازهم خانواده‌های ایرانی تمایل دارند یخچال‌های خارجی خریداری کنند.»

وی می‌افزاید «خرید یخچال ساید بای ساید باید با آگاهی کامل انجام شود. در نظر گرفتن ظرفیت آشپزخانه یکی از اولویت‌های خرید این یخچال‌ها است. خانواده‌ها ممکن است با توجه به فضا و طراحی آشپزخانه مجبور به انتخاب ابعاد خاصی از یخچال باشند، اما بیشتر خانم‌ها که مشتریان اصلی ما هستند به دنبال علاقه شخصی خود می‌گردند. در حالیکه هرچه ظرفیت یخچال بالاتر می‌رود علاوه بر افزایش قیمت در زمان خرید، هزینه برق مصرفی و نگهداری هم بیشتر می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد «به طور کلی براساس محاسبات، برای یک خانواده دو نفره یخچال فریزر ۱۶۰ تا ۲۰۰ لیتری است که براساس همین آمار برای هر نفر اضافه ۲۰ لیتر به ظرفیت اصلی افزوده می‌شود، مناسب است. در حالیکه امروزه بسیاری از عروس داماد‌ها هنگام خرید جهیزیه حتما ساید بای ساید آن هم با برندخارجی خریداری می‌کنند. با تمام گرانی‌های پیش آمده بازهم کالا‌های خارجی مشتریان خود را دارند و سهم بازار آن‌ها فقط به دلیل گرانی از دست رفته نه به دلیل توجه به تولید داخل.»

جدول شماره ۱ لیستی از قیمت یخچال‌های ساید بای ساید خارجی را نشان می‌دهد

قیمت‌های نجومی یخچال فریزر در بازار ایران

برند‌های معتبر ایرانی هم گرانند

اگر یک خانواده با حقوق کارمندی بخواهد یخچال فریزر خریداری کند، باید برند‌های خارجی را کنار گذاشته و تولیدات داخلی را وارد سبد خرید خود کند. در حال حاضر چند شرکت معتبر داخلی در حوزه تولید یخچال فریزر و ساید بای ساید مشغول فعالیت هستند. نگاهی به لیست قیمتی آن‌ها نشان می‌دهد که حتی تولیدات داخل هم بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد.

سبحان عزیزی، فروشنده‌ای در خیابان جمهوری می‌گوید «مردم تصور می‌کنند نمونه‌های ایرانی باید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد با نمونه‌های خارجی اختلاف قیمت داشته باشند. درحالیکه در کارخانه‌های ایرانی هم بسیاری از قطعات و یا مواد اولیه وارداتی است که به قیمت روز دلار محاسبه می‌شود. همچنین کارخانه‌های ایرانی هم باید حقوق و دستمزد، مالیات و … پرداخت کنند. خود این موضوع هم روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد.»

به گفته وی «برخی تولیدات داخل از نظر کیفی واقعا اختلاف چندانی با نمونه‌های خارجی ندارند. خانواده‌ها می‌توانند این محصولات را ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از برند‌های خارجی خریداری کنند؛ اما بازهم می‌توان گفت برند‌های معتبر ایرانی هم گرانند و مبالغ بالایی برای خرید آن‌ها باید پرداخت کرد.»

وی می‌افزاید «پیش از گران شدن دلار شما می‌توانستید یک ساید بای ساید داخلی با کیفیت را حدود ۴ و نیم میلیون خریداری کنید؛ اما در حال حاضر قیمت این محصول بالای ۲۵ میلیون است. بدون شک نمونه‌های ایرانی ویژگی‌های نمونه‌های خارجی را ندارند، اما از نظر کیفیت و کارایی هیچ تفاوتی با خارجی‌ها نمی‌کنند. اگر یک یخچال مرغوب ایرانی بخرید بیشتر به نفع شما است. چون این کالا‌ها دارای گارانتی، خدمات پس از فروش و … هستند. در نتیجه یک اطمینانی در خرید آن‌ها حاصل می‌شود.»

جدول شماره ۲ لیستی از قیمت ساید بای ساید‌های ایرانی را نشان می‌دهد

قیمت‌های نجومی یخچال فریزر در بازار ایران

رشد ۵ برابری قیمت یخچال فریزر‌های معمولی

بسیاری از خانواده‌ها از نظر اقتصادی و یا متراژ آشپزخانه توانایی خرید یخچال‌های ساید بای ساید را ندارند به همین دلیل از یخچال فریزر‌های معمولی استفاده می‌کنند. این یخچال‌ها که در میان عامه مردم به نیم ساید معروف هستند، به دو قسمت فریزر و معمولی تقسیم می‌شوند. اوصولا ۵ کشو فریزر و آب سردکن دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برند‌های خارجی و تولیدات داخل این محصولات هم در ۵ سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

احمدرضا حمزه‌ای، فروشنده‌ای در یکی از نمایندگی‌های برند داخلی می‌گوید «یخچال فریزر مدل درب بالا یا درب پایی، جزو قدیمی‌ترین مدل‌های یخچال فریزر در بازار به حساب می‌آیند. در یخچال فریزر درب بالا فریزر در قسمت بالا قرار دارد و یخچال قسمت پایین است. ظرفیت فریزر در یخچال فریزر درب پایین بیشتر است. این یخچال‌ها بیشتر اقشار متوسط و رو به پایین جامعه را هدف قرار داده است. در حال حاضر سهم بازار نمونه‌های داخلی بیشتر از برند‌های خارجی است. نکته جالب رشد ۵ تا ۶ برابری قیمت این محصولات است. برای مثال شما می‌توانستید در اردیبهشت ماه سال ۹۶ یکی از این یخچال‌ها با برند معتبر داخلی را حدود ۲ و نیم میلیون خریداری کنید؛ اما همان یخچال در حال حاضر در بازار ۱۱ تا ۱۲ میلیون قیمت دارد. یک محصول در عرض ۴ سال رشد ۵ برابری داشته است.»

به گفته وی «با توجه به تورم ۴۲ درصدی و دوبرابر شدن ارز، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. بخش بزرگی از تولیدکنندگان به دلیل عدم دسترسی مواد اولیه در بورس، مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. برنامه‌ریزی شش ماهه برای واحد تولیدی در این شرایط غیرممکن است. برند‌های ایرانی در چنین شرایطی تلاش می‌کنند تا خود را در بازار حفظ کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد برند‌های داخلی به دلیل گرانی نمونه‌های خارجی سهم بازار بیشتری از آن خود کنند. پیش از این قشر پایین جامعه یخچال‌های مذکور را خریداری می‌کردند؛ اما مدتی است که قشر متوسط جامعه هم به گروه مخاطبان این محصولات اضافه شده‌اند.»

جدول شماره ۳ لیستی از قیمت یخچال‌های نیمه فریزر را نشان می‌دهد

قیمت‌های نجومی یخچال فریزر در بازار ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لوازم خانگی ، یخچال
نظرات شما
پیشخوان