تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

زنان در حکومت طالبان بر افغانستان

طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کردند. زنان نیز در دوره پنج ساله طالبان با محدودیت‌های زیادی ازجمله پوشیدن برقه مواجه شدند. اشتغال زنان در ادارات دولتی و دفاتر ممنوع و حق تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را نداشتند. آوازخوانی زنان جرم محسوب شده و مجازات بسیار سنگینی به دنبال داشت.

زنان در حکومت طالبان بر افغانستان

رویداد۲۴ گروه طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کرد. این گروه در این دوره ۵ ساله قوانین سختگیرانه‌ای را برای شهروندان مطرح کرد. طالبان زنان را مجبور کردند که برقع بپوشند. اشتغال زنان در ادارات دولتی و دفاتر ممنوع و حق تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را نداشتند. آوازخوانی زنان جرم محسوب شده و مجازات بسیار سنگینی به دنبال داشت.

گفته می‌شود که در این دوره ۵ ساله حدودا یک میلیون نفر شهروند افغان طی جنگ‌های داخلی قربانی شدند و نزدیک به ۱۰۰ هزار زن نیز بیوه شدند.

 کشور افغانستان در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ درگیر جنگ‌های داخلی بود. در سال ۹۴ گروهی با نام «تحریک اسلامی طلبای کرام» وارد ولایت قندهار شدند. آن‌ها با شعارهایی، چون جهاد با شرک و کفر و اینکه هر کس کشته شود به بهشت خواهد رفت، پیروان زیادی از افغانستان و پاکستان پیدا کردند.

مردم افغانستان که به ورود این گروه نگاهی خوشبینانه داشتند تصور می‌کردند که می‌توانند به جنگ‌های داخلی افغانستان پایان دهند.

اما چیزی نگذشت که گروهی با نام امارت اسلامی افغانستان در این کشور سر برآورد و تقریبا سه چهارم افغانستان را به تصرف خود در آورد. آنان براحتی برقندهار که یکی از شهر‌های اصلی افغانستان است مسلط شدند.

طالبان به پیشروی‌های خود ادامه داد و تعدادی از ولایات را بدون جنگ یکی پس از دیگری اشغال کردند که به ترتیب عبارتند از ولایت‌هایی همچون میدان وردک، لوگر، خوست، هرات، جلال‌آباد و کابل که با اندک درگیری‌ای تا تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ به تصرف خود درآوردند.


بیشتر بخوانید: بیوه‌های جنگ افغانستان

وضعیت زنان افغان


طالبان در افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تنها توسط پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جهان به رسمیت شناخته شد.

در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ باردیگر طالبان افغانستان را اشغال کرد. اینبار نیز بدون آنکه ایدئولوژی خود را تغییر دهد بر قدرت نشست. طالبان باردیگر قوانین سختگیرانه‌ای علیه زنان افغان را پیاده می‌کند. تفکیک جنسیتی، پوشاندن سر و صورت و منع زنان از ورود به کابیه دولت تنها بخشی از قوانین طالبان است که برای زنان افغان در نظر گرفته شده است.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان