تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

پرسپولیس و درس عبرت از قراردادی عجیب!

پرسپوليس در شرايطي در جهت استخدام کارگزار جديدي قدم برمي‌دارد که انتظار مي‌رود مديران اين باشگاه با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلي، قراردادي به سود پرسپوليس امضا کنند.

قرارداد بازیکنان پرسپولیس

رویداد۲۴ باشگاه پرسپوليس با انتشار بيانيه‌اي رسما از پايان همکاري خود و شرکت کارگزارش خبر داد. کارگزاري که در آبان سال ۱۳۹۸ با نقش آفريني معاون اقتصادي وقت باشگاه و بي‌تجربگي مديرعامل وقت به امضا رسيد و پرسپوليس را دچار يک بحران بزرگ مالي کرد.

درباره نحوه امضاي اين قرارداد مهرداد هاشمي به عنوان عضو هيات‌مديره وقت باشگاه در مصاحبه‌اي که در تاريخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ با ايسنا انجام داد، مي‌گويد: " قطعا تمام قراردادهاي اقتصادي باشگاه به معاون اقتصادي مرتبط است. کسي که معاون اقتصادي باشگاه است در آوردن شرکت‌ها براي مذاکره و انعقاد قرارداد و انجام مذاکره يکي از نقش‌هاي اصلي را ايفا مي‌کند اما اين نقش‌ وقتي چندگانه بشود و گاهي قدرتمندتر از نقش يک عضو هيات مديره باشد ديگر جالب نيست.

براي امضا همين قرارداد حداقل دوستان ۱۰ جلسه با طرف قرارداد مذاکره داشتند اما من که تجربه نسبتا زيادي در انعقاد قراردادها داشتم به دليل آن که در هيچ يک از اين جلسات عمدا دعوت نشدم، حضور نداشتم و همين را هم به شکل ديگري براي هوادار جا مي‌اندازند که در جلسات شرکت نمي‌کنم و در حقيقت مرا نسبت به وظايفم و باشگاه بي‌تفاوت نشان مي‌دهند.

من از جريان مذاکره براي انعقاد قرارداد حذف شدم و دليلش را هم نمي‌دانم فقط شب آخر به من گفتند اين قرارداد را نگاه کن و نظرت را بگو و پس فردا هم قرار است از اين قرارداد رونمايي شود. وقتي شما مي‌بينيد که با يک عضو هيات مديره که شخصيت حقوقي دارد چنين رفتاري مي‌شود چه انتظاري داريد؟ اگر قرار است با شرکتي قرارداد امضا شود خيلي از مباحث در جريان مذاکره شکل مي‌گيرد".


بیشتر بخوانید: خطر بزرگی که پرسپولیس را تهدید می‌کند


درباره نحوه امضا قرارداد با شرکت مذکور به عنوان کارگزار پرسپوليس سوال‌هاي زيادي مطرح است که هنوز هم پاسخ قانع کننده‌اي براي اين سوالات داده نشده است اما نکته مهم و اميدوار کننده ماجرا جايي است مديران فعلي باشگاه با سرپرستي مجيد صدري، وقتي متوجه شدند از قرارداد فعلي منافع پرسپوليس تامين نمي‌شود، در جهت پايان همکاري قدم برداشتند و در نهايت هم با يک تصميم منطقي قرارداد اقاله شد تا صدمات فسخ يک طرفه‌ هم گيريبان باشگاه را نگيرد.

حالا پرسپوليس قرار است کارگزار جديدي را به استخدام کند تا شرکت جديد با استفاده از برند پرسپوليس و فضاهاي درآمدزايي باشگاه، منابع مالي لازم پرسپوليس را تامين کند. در اين گزارش قصد داريم اشاره‌اي به ايرادات قرارداد قبلي پرسپوليس و کارگزار داشته باشيم تا عبرتي براي مديران فعلي باشگاه شود از زيان‌هاي پيش رو جلوگيري شود.

پيش از اين خبرگزاري ايسنا در تاريخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ با انتشار الحاقيه قرارداد پرسپوليس و کارگزارش، بندهاي مورد ابهام اين قرارداد را مورد بررسي قرار داد. حالا مرور آن ايرادات مي‌تواند چراغ راهي براي انعقاد قرارداد بهتر پرسپوليس شود.
يکي از ايرادات اساسي قرارداد قبلي پرسپوليس و کارگزارش، واگذار کردن تمام فضاهاي رسانه‌اي باشگاه اعم از سايت رسمي، کانال تلگرامي، حساب کاربري رسمي در توييتر و صفحه رسمي اينستاگرام بود.

در واقع تمام فضاهاي رسانه‌اي باشگاه، در اختيار کارگزار بود و اين شرکت با استخدام افرادي اين فضاها را اداره مي‌کرد. پرسپوليس هم اگر قصد انتشار مطلبي را داشت، بايد در اختيار عوامل کارگزار قرار مي‌داد و آن‌ها آن را منتشر مي‌کردند. همين امر هم باعث شده بود، کارمندان اداره کننده رسانه‌هاي رسمي باشگاه گاهي بدون هماهنگي مطالبي را منتشر کنند که حاصل آن انتشار پيامي عليه کشور هند در صفحه رسمي اينستاگرام باشگاه در هنگام سفر تيم به گوام بود.

نکته  بحث برانگيز ديگر در قرارداد قبلي، درباره نحوه قيمت‌گذاري فضاهاي تبليغاتي باشگاه بود. در يکي از بندهاي قرارداد آمده بود: "کارگزار در خصوص انتخاب، فرايند مذاکرات و قيمت گذاري فضاي تبليغاتي، تخفيفات و ترفيعات، راسا اقدام و تصميم مي‌گيرد". يعني بر اساس اين بند کارگزار مي‌توانست به هر قيمتي که از نظر او منصفانه بود، فضاهاي تبليغاتي پرسپوليس‌ را به شخص ثالث واگذار کند؛ باشگاه پرسپوليس حق هيچ‌گونه اظهار نظري ندشت. اين به اين معنا است که اگر مثلا فضاي تبليغاتي پيراهن پرسپوليس به مدت يک زمان مشخص به شرکتي داده مي‌شد، پرسپويلس نمي‌تواند بگويد فضاي تبليغاتي پيراهن تيم ارزش بيش‌تري دارد.

يکي ديگر از نکات جالب قرارداد قبلي، ايجاد حق شکايت براي کارگزار بود. در يکي از بندهاي قرارداد کارگزار خواستار همکاري همه ارکان باشگاه شده و عنوان کرده بود اگر هر يک از مديران، مربيان و بازيکنان عليه منافع کارگزار اقدامي انجام دهند، و کارگزار متضرر شود، ابتدا از تعهداتش کسر مي‌کند و اگر خسارت جبران نشد، برايش حق شکايت در مراجع قضايي وجود دارد اما در صورت تضعف منافع باشگاه عملا نکته‌اي در قرارداد ذکر نشده بود.

ايرادات قرارداد قبلي پرسپوليس و کارگزارش آنقدر زياد است که درباره دلايل امضاي چنين قراردادي بايد ساعت‌ها از مديران وقت باشگاه سوال پرسيد اما حالا که پرسپوليس پايان همکاري‌اش را با کارگزار مذکور اعلام کرده و قصد انعقاد قرارداد با شرکت جديدي دارد، اميد است مديران پرسپوليس با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلي، امضاي خود را پاي قراردادي بيندازند که صرفا منافع مالي باشگاه را تامين کند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان