تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیمان جبلی در چه شرایطی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی خواهد شد؟

از روز گذشته نام پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسمای جمهوری اسلامی ایران شنیده می‌شود. او از چهره‌های حلقه دانشگاه امام صادق است که قرار است جای علی عسگری را بگیرد. رویداد۲۴ در این گزارش این تغییرات در صداوسیما را بررسی کرده است.

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما

رویداد۲۴  روز گذشته دو سه سایت نزدیک به نهاد‌های بالادستی خبر دادند که پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گزینه اول ریاست این سازمان است. رئیس صدا و سیما معمولا برای دو دوره پنج ساله انتخاب می‌شود؛ کما آنکه در زمان مدیریت ضرغامی و لاریجانی، حکم ریاست سازمان یک بار تمدید شد و هر کدام ده سال رئیس رسانه ملی بودند. هر دوی این افراد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شده بودند که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان احراز نشد.

بعد از ضرغامی، محمد سرافراز رئیس صدا و سیما شد و بعد از سه سال با حاشیه‌های فراوان استعفا داد. بعد از سرافراز، نوبت علی عسکری بود و حالا در حالی که دست‌کم گمانه‌زنی درباره تمدید نشدن حکم علی عسگری در فضای عمومی منتشر نشده بود، خبر رسیده که او هم در همین روز‌ها جای خود را به پیمان جبلی خواهد داد. گفته می‌شود گزینه‌های دیگری چون شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه این سازمان پیش از این به‌عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح بوده‌اند.

رسانه‌های غربی معتقدند حسین محمدی معاون سیاسی صداوسیما در دوره لاریجانی نیز در سال‌های اخیر با سمتِ معاونت بررسی بیت رهبر جمهوری اسلامی، از متنفذترین مدیران پشت پرده صداوسیما و عرصه فرهنگ در جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

اختلافات داخلی اصولگرایان بر سر مدیریت صداوسیما

شناسایی جبهه بندی‌های درونی صدا و سیما کار دشواری است. همه آنها از نظر سیاسی اصولگرا هستند و اختلافات درونی آنها بر سر مسائلی دیگر است؛ مثلا در مقطعی وجید جلیلی برادر سعید جلیلی از این حلقه انتقاد کرده بود. وحید جلیلی در نقد خود از یک حلقه گفته بود که ۲۶ سال است که مدیریت صدا و سیما را بر عهده دارند. او از علی عسکری، مرتضی میرباقری، ضرغامی و حسین محمدی به عنوان اعضای این حلقه تحت عنوان «گروه خشن» یاد کرده بود. اما حالا سایت نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در حالی نام پیمان جبلی را مطرح کرده که در فضای سیاسی، به عنوان نیروی نزدیک به سعید جلیلی شناخته می‌شود.

البته ظاهرا تیم جلیلی نیم‌نگاهی به احسان محمدحسنی رییس سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم داشت که او را به جای جبلی در راس سازمان ببیند؛ چه آنکه در اوج دعوای جلیلی و صفار هرندی، این محمدحسنی بود که به دفاع از جلیلی برخاسته بود؛ حتی محمدرضا زائری روحانی میانه‌رو هم از این بحث‌ها حمایت کرده بود و او هم خواستار حضور محمدحسنی در صداوسیما شده بود.

وحید جلیلی معتقد است علی عسکری، مرتضی میرباقری، ضرغامی و حسین محمدی همگی همکلاسی های دبیرستان بوده‌اند. نازی آباد دو دبیرستان مشهور دارد. یکی «شهید الهی» که به نام دو معلم آن، سعید حجاریان و عباس عبدی، شناخته شده است. این مدرسه محرم امسال میزبان آیت الله امجد بود و هنوز پایگاه اصلاح طلبی به شمار می‌رود. دیگری دبیرستان «شهید سید فاطمی» که حسین محمدی و عزت‌الله ضرغامی در آن درس خوانده و حالا مورد طعن وحید جلیلی قرار گرفته‌اند.

روزنامه جوان و کیهان هم انتقادات تندی به وحید جلیلی کرده‌اند و از او خواسته اند اسرار مگوی نظام را نگوید و اگر قرار است به جایی در کشور انتقاد شود، به سیاست خارجی و روحانی و مجلس باشد و نهادهای خودی‌ها از انتقاد مبرا باشد.

حسین محمدی معاون بررسی بیت رهبری و عضو مجموع تشخیص مصلحت نظام بوده است. انتقاد جلیلی به محمدی واکنش تند جریان‌های فکری اصولگرایان را به دنبال داشت. صفار هرندی که گویا ارتباط نزدیکی با محمدی دارد، در دفاع از او یادداشتی منتشر کرد؛ اما گویا این پایان ماجرا نبود و طرفین همچنان مجادلات قلمی تندی با هم دارند.

محمدی به نوعی رابط نهاد‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما با رهبر انقلاب است. در واقع او نقش رییس دفتر فرهنگی بیت را برعهده دارد. محمدی در دوران ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما به عنوان معاون سیاسی لاریجانی فعالیت می‌کرد. پس از آن به بیت رهبری رفت. در تمام دوران انتخاب رییس سازمان صدا و سیما یکی از نام‌های مطرح، «حسین محمدی» بوده است. با این حال او هیچ وقت به ریاست سازمان نرسید.

در مورد نقش حسین محمدی در تحولات صداوسیما سخنان زیادی مطرح است. پیش از اظهارات اخیر وحید جلیلی، ادعاهایی توسط محمد سرافراز، رییس پیشین سازمان صداوسیما درباره محمدی مطرح شده بود. او در کتاب خاطراتش با عنوان «روایت یک استعفا» بار‌ها از نقش پشت پرده حسین محمدی در تحولات سازمان سخن گفته است.

وقتی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بود، پیمان جبلی مدیریت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را به عهده داشت. او نیز فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) است در کارنامه کاری خود سردبیری خبر شبکه دوم سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم و مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت را دارد.

در روزهای آخر فعالیت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه، محمد مهاجری در توییتر نوشت پرس.تی.وی با رهبری پیمان جبلی با انتشار اخبار جعلی علیه مذاکرات، مانع رسیدن ایران به توافق شده است.


بیشتر بخوانید: روایت محمد سرافراز از فشار اطلاعات سپاه به شهرزاد میر قلی خان/ نقش حداد عادل در استعفای رئیس صدا و سیما چه بود؟


به گزارش رویداد‌۲۴ ضرغامی و علی عسگری هر دو از دوستان نزدیک محمدی بودند. ضرغامی و محمدی هر دو از فعالان سیاسی نازی آباد بودند، اما حالا جبلی از شمران، قرار است سکان صدا و سیما را بر عهده بگیرد و اگر اتفاقی نیفتد در رقابت با محمدی به این مسئولیت خواهد رسید! معلوم نیست اختلافات قدیمی حل شده یا باید دوباره شاهد اختلاف در ریاست سازمان باشیم. جبلی هم مثل سرافراز معاون برون مرزی صدا و سیما بوده است. جایی که بر اساس کتاب خاطرات محمد سرافراز، ارتباط تنگاتنگی با نهاد‌های امنیتی دارد.

پیمان جبلی با روی کار آمدن محمد سرافراز معاون سیاسی صدا و سیما شده بود و بلافاصله پس از انتصابش دست به تغییرات گسترده مدیران سیاسی شبکه‌ها و برنامه خبری زد. وی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳، در سال‌های حساس بهار عربی، سفیر ایران در کشور تونس بوده است.

امام صادقی‌ها قدرت می‌گیرند؟

پیش از این گفته می‌شد علی فروغی، دیگر چهره شناخته شده دانشگاه امام صادق، به ریاست شبکه ۳ رسیده تا برای ریاست سازمان آماده شود. اما حالا یک چهره مسن‌تر از همان دانشگاه قرار است بر صندلی ریاست رسانه ملی تکیه بزند. علی فروغی پیش از اینکه جای پورمحمدی را در مدیریت شبکه سه بگیرد، رییس مرکز بسیج صداو‌سیما  بود.

یک کانال خبری که اخبار صداوسیما را منتشر می‌کند، البته از تغییرات دیگری صحبت کرده و خبر داده که با حضور جبلی در ریاست صداوسیما، فروغی از شبکه سوم خواهد رفت و به عنوان معاون استان‌ها فعالیت خواهد کرد؛ همانجایی که روزگاری عزت الله ضرغامی در دوره لاریجانی حضور داشت و محسن یزدی نیز جایگزین فروغی خواهد شد.

یزدی مدیر شبکه مستند سیماست که سابقه حضور در شبکه سه را دارد و پیشتر قائم‌مقام فروغی در این شبکه بوده است. البته روزنامه خراسان نیز از تغییرات دیگری صحبت کرده و نوشته نام محمدمهدی رحمتی رئیس کنونی بسیج سازمان صداوسیما بیش از نام محسن یزدی برای مدیریت شبکه سوم سیما مطرح است.

بعد از دوره ریاست ضرغامی در صداوسیما، ظاهرا فضا به این سمت رفته که مدیران صداوسیما از بدنه صداوسیما انتخاب شوند؛ چه آنکه هم محمد سرافراز متعلق به این بدنه بود و هم محمد علی‌عسگری از بیرون از صداوسیما وارد نشده بود. پیمان جبلی نیز همین ویژگی را دارد و کار خود را از دبیری و سردبیری آغاز کرده است؛ با این حال گویا این قانون فقط درباره مدیر صداوسیما صدق می‌کند و قرار نیست مدیر شبکه‌های مختلف و معاونان سازمان نیز از بدنه همان نهاد باشند؛ چه آنکه چهره‌هایی همچون مهدی آذرپندار و علی فروغی ارتباطی با بدنه تخصصی صداوسیما ندارند؛ با این حال روابط پیچیده مدیران صداوسیما نشان می‌دهد با حضور مدیران برآمده از بدنه صداوسیما، باز هم دور به چهره‌های غیرمتخصص بیرونی خواهد رسید.

روز گذشته علی دارابی معاون قدیمی سازمان صداوسیما نیز به وزارت میراث فرهنگی رفت تا با عزت الله ضرغامی یار قدیمی خودش باز همکاری کند؛ هر دو آنها طیف جمعیت ایثارگران بودند که تشکل آنها روزگاری نفوذ بسیار زیادی در صداوسیما داشت؛ احتمالا دارابی بهتر می‌دانست حالا دیگر دور، دور ارزشی‌های جدید تازه‌نفس است و اعتبار خود را حفظ کرد و پیش از آنکه تغییرات جدید را به او ابلاغ کنند، خودش از صداوسیما رفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان