تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

میثم رضایی؛ مرگ مشکوک ثروتمندی که سر ثروتمندان کلاه گذاشت

فوت میثم رضایی مدیر عامل شرکت مفتاح خودرو که کلاهبرداری‌های زیادی در موضوع واردات خودرو انجام داده بود، خبر مهمی بود که این هفته به گوش رسید و روز گذشته قوه قضاییه آن را تایید کرد. اما میثم رضایی کیست و چه کرده است. این گزارش را بخوانید.

میثم رضایی واردکننده خودرو

رویداد۲۴ این هفته خبر دو فوت در ایران بسیار خبرساز شد؛ یکی شاهین ناصری که ادعا شده شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است و دیگری میثم رضایی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو که نامش با پرونده مفتاح خودرو گره خورده است. روز چهارشنبه این هفته خداییان سخنگوی قوه قضاییه فوت رضایی را تایید کرد و البته از دلایل آن سخنی نگفت و تنها به این بسنده کرد که  پزشکی قانونی تاکنون به آنها توضیحی نداده است.

حالا نزدیک به چار روز از مرگ میثم رضایی می‌گذرد. تاخیر در اعلام علت مرگ او، شایعات را افزایش داده است. به خصوص اینکه گفته می‌شود او نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ شاکی دارد که به او اعتماد کرده بودند و پول خود را در اختیار او قرار داده بودند تا برای آن‌ها خودرو وارد کند.

میثم رضایی از هرکدام از این افراد رقمی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان گرفته و با توجه به این که این کلاهبرداری حدود سه سال قبل انجام شده است، مشتریان او احتمالا به دنبال خودرو‌های لوکس و بسیار گرانقیمت بازار بودند. اما مشخص نیست چه فرایندی طی شد که او توانسته حدود ۲ هزار ثروتمند را فریب دهد؟

طبق اطلاعات موجود در سازمان ثبت اسناد و املاک، میثم رضایی در دهم تیر ۱۳۹۳ اقدام به تأسیس شرکتی با نام مفتاح رهنورد منطقه آزاد انزلی می‌کند. اوضاع برای شرکت مفتاح رهنورد خوب پیش رفت و حتی میثم رضایی مدیرعامل این شرکت که متولد ۱۳۶۲ است، در سنین جوانی به ریاست انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی خودرو، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و … منصوب شد اما با بسته شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت وضعیت برای او تغییر می‌کند و ظاهرا شرکت میثم رضایی نمی‌تواند به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کند و مشکلات آنها آغاز می‌شود.

البته پیش از آن و در سال ۹۶ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، پیش‌فروش خودروها را غیرقانونی اعلام می‌کند و در بیانیه‌ای اینگونه اطلاع‌رسانی می‌کند: «اقدام هفت شرکت داخلی عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طا‌ها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس در پیش فروش خودرو غیرقانونی بوده زیرا بدون داشتن مجوز اقدام به پیش‌فروش خودرو کرده‌اند.»

میثم رضایی آن زمان البته بیکار ننشست و با عنوان رئیس اتحادیه وارد کنندگان خودرو مرتبا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است. او ده‌ها مصاحبه علیه سازمان حمایت انجام داد و به طور مشخص بار‌ها با چند خبرگزاری وابسته به جریان اصولگرا، مصاحبه‌هایی انجام داد و انتقادات تندی را علیه دولت مطرح کرد. رضایی دولت را متهم کرد که برخلاف منویات رهبری، توسط چند نور چشمی به دنبال واردات خودروی آمریکایی هستند: «این افراد با دروغ‌پردازی و عوام‌فریبی سعی دارند خطوط قرمز‌ نظام در مورد انجام معامله با آمریکا، آن هم در شرایطی که آمریکا خلاف تعهداتش در برجام عمل کرده را زیر پا گذارند تا منافعی در این بخش محقق شود.»

او مصاحبه‌های تندی هم علیه وزیر صمت مطرح کرده بود و مثلا در یکی از این اظهار نظر‌ها ادعا کرده بود «تا به امروز موضوعات بسیار مهمی نظیر واردات انحصاری خودرو‌های خارجی توسط چند شرکت محدود، واردات غیرقانونی خودرو‌های آمریکایی و قرارداد‌های مشارکت خارجی که دارای ابهامات و ایرادات فراوانی است را به دولت و مسئولان وزارت صنعت گوشزد کرده‌ایم و جز اتهام سیاسی‌کاری و فرافکنی، پاسخ درستی نصیب‌مان نشده است.»

او همچنین مواضع تندی علیه تولیدکنندگان خودروی داخلی که خودرو‌های خارجی را مونتاژ می‌کردند داشت و در مقطعی گفته بود: «آیا سر هم کردن رینگ و قالپاق و آینه خودرو به معنای تولید مشترک است؟ حتی در جریان قرارداد تحویل موشک‌های اس۳۰۰ روسیه به ایران نیز مفاد قرارداد برای بسیاری از دستگاه‌ها و کارشناسان افشا شده بود تا منافع ملی تامین شود. اما در جریان همکاری‌های دو جانبه با خودروسازان خارجی طوری وانمود می‌شود که انگار حساسیت کار از قرارداد‌ها و موافقتنامه‌های سیاسی نیز بیشتر است.»

سرانجام در دی ماه ۹۶، مدیران وقت دولت و نمایندگان مجلس دهم تصمیم گرفتند از تجربیات میثم رضایی بیشتر استفاده کنند! در آن مقطع خبر رسید که میثم رضایی به عنوان «عضو شورای اندیشه ورزی وزارت صنعت معدن و تجارت» منصوب شده است. البته دستیار ویژه وزیر وقت صنعت چنین انتصابی را تکذیب کرد و در مصاحبه‌ای توضیح داد چنین حکمی صادر نشده است. در مجلس اما چیزی تکذیب نشد و میثم رضایی با حکم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به عنوان مشاور خودرویی این کمیسیون برگزیده شد.

تازه دوران خوش میثم رضایی فرا رسیده بود که شهریور ۹۷ فرا رسید؛ زمانی که میثم رضایی با حکم دادستانی بازداشت شد. جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در نشست خبری ۱۷ شهریور خود گفته بود «۱۵ روز پیش شخصی به نام میثم رضایی از مرز‌های غربی کشور در حال خروج بود که با هوشیاری وزارت اطلاعات دستگیر شد و در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت، این شخص شاکی‌های خصوصی بسیار دارد و خودرو‌های بسیاری را تعهد کرده و اکنون پرونده وی در مرحله بازجویی است.»

محسنی اژه‌ای هم درباره این پرونده گفته بود «در بحث دستگیری میثم رضایی باید بگویم که خودش به اقدامات مخربش پی برده بود و قصد فرار از کشور داشت که وزارت اطلاعات به قوه قضاییه کمک زیادی کرد و مانع فرار این فرد شد. در طول دو ماه گذشته هم تعداد زیادی دستگیر شده‌اند.»

آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده، بخشی از اقدامات میثم رضایی از طریق بندرعباس انجام می‌شده و در کنار کلاهبرداری، ثبت سفارش غیرقانونی هم انجام می‌داده است؛ چنانچه جعفری دولت آبادی گفته «پرونده یک بخش تکمیلی در بندرعباس داشت که پنج نفر بازداشتی داشت و پرونده اصلی ۲۳ نفر بازداشتی دارد که جمعاً ۲۸ نفر می شود. ۱۰ نفر هم در پرونده ضمیمه‌اش که همان پرونده آقای میثم رضایی معروف است در بازداشتند. به طور کلی در پرونده معروف واردات خودروی خارجی ۵ نفر در بندر عباس و ۳۳ نفر در این پرونده اصلی در بازداشتند که ۴ مقام دولتی در پرونده اصلی و یک مقام دولتی در پرونده بندرعباس در بازداشت به سر می‌برند.»

یکماه پس از بازداشت رضایی در مهر ۹۷ رسانه‌ها خبر دادند تعدادی از خریداران خودروی شرکت مفتاح رهنورد، متعلق به میثم رضایی در مقابل وزارت صنعت تجمعی را برگزار کرده و خواستار رسیدگی به شکایات خود شدند. در آن زمان اطلاعات بیشتری از پرونده درز کرده بود و مشخص شد که او تنها نبوده و در این پرونده ۱۰ متهم دستگیر شدند و بیش از ۶۰ خودرو توقیف و املاک زیادی شناسایی شده است.

جلسه اول دادگاه مفتاح خودرو، تیرماه سال ۹۹ برگزار شد. وکیل شاکیان گفته بود در جلسه دادگاه، متهم ردیف اول میثم رضایی حضور نداشت و در غیاب متهم هم جلسه دادگاه برگزار نشد و شکات پرونده سردرگم شدند. شهریور ماه جلسه دوم دادگاه برگزار شد و سرانجام یک سال بعد، خبر رسید که حکم دادگاه صادر شده و متهمان به حبس و رد مال محکوم شدند.

این پرونده هم اکنون در دیوان عالی کشور جریان داشت که با مرگ میثم رضایی، پیچیدگی‌های این پرونده، احتمالا افزایش خواهد یافت. بعضی رسانه‌های وابسته به قوه قضائیه درباره وضعیت میثم رضایی می‌نویسند «وی سابقه طولانی اعتیاد و مصرف موادمخدر داشته و قبل از اعزام به زندان، حتی در مرحله رسیدگی بدوی به پرونده به‌علت سابقه بیماری به مراکز درمانی اعزام شده بود و از مراقبت‌های ویژه پزشکی بهره‌مند بوده و در بیمارستان لقمان تهران فوت کرده است.»

فعلا اعلام شده فوت میثم رضایی رسیدگی به پرونده را متوقف نخواهد کرد و بنا به گفته مهدی عزیززاده قصاب وکیل شاکیان پرونده اموال متهم ردیف اول کفاف بدهی‌هایش را خواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
2
واقعا یخورده هضمش سخته. مگه نماینده های ما اونقد سواد ندارن که این کلاهبردارا میشن مشاور؟ هر چی کلاهبرداره، یه جورایی به مجلس وصله. شهرام جزایری، بابک جان.... و الان هم این آقا. داداش واقعا مرده یا ....
نظرات شما
پیشخوان