تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

ایران برای رونق اقتصادش به توافق نیاز دارد/ امیرعبداللهیان اطمینان داد تهران به مذاکرات وین باز خواهد گشت

شبکه «پی‌بی‌اس» آمریکا مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و نظر او را درباره وضعیت جاری غرب با ایران و برجام جویا شد.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ مجری این شبکه آمریکایی از بورل سوال کرد: «در مورد ایران الان چهار ماه است که از مذاکرات اروپا و ایران که بدون نتیجه قابل توجهی (به پایان رسید)، گذشته، دو ماه از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران گذشته است. آیا تایید می‌کنید که ایران امروز مایل به انجام گفت‌و‌گوی جدی نیست؟».

بورل در جواب به این سوال گفت: «خوب اگر بخواهیم صادق باشیم (تازه) دو ماه شده و باید این را هم در نظر داشته باشید که فقط ۲۵ روز از آغاز به کار وزیر خارجه جدید (ایران) گذشته است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «من این فرصت را داشتم که شخصاً با او (حسین امیرعبداللهیان) ملاقات کنم، یک بحث طولانی (داشتیم). او به من اطمینان داد که آنها به میز مذاکرات در وین در اتریش باز خواهند گشت. من به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، تمام تلاش خود را برای انجام این کار، برای احیای توافق، بازگشت ایالات متحده به توافق و انجام کامل تعهدات هسته‌ای توسط ایران انجام خواهم داد».


بیشتر بخوانید: در دولت رئیسی گرایش ایران به روسیه و چین بیشتر می‌شود/ برجام احیا نشود به نقطه غیرقابل بازگشتی می‌رسیم


مجری شبکه «پی‌بی‌اس» از جوزپ بورل پرسید: «ایرانی‌ها در گذشته گفته‌اند که این مذاکرات را از سر خواهند گرفت و به وضوح هنوز این گام را برنداشته‌‌اند. آیا معتقدید برای اطمینان از احیای این مذاکرات باید اهرم یا فشار بیشتری بر ایران اعمال شود؟».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جواب داد: «موضوع، فشار نیست. من فکر می‌کنم که آنها باید متقاعد شوند که به توافق نیاز دارند و اقتصاد و جامعه ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. آنها هزینه زیادی را برای بسته شدن ظرفیت نفت (تحریم نفتی ایران) پرداخته‌اند و برای شروع (رونق) دوباره اقتصادشان به توافق نیاز دارند و این تنها راه برای بازگشتن به میز مذاکره است».

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان