تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ویروس کرونا کی تمام می‌شود؟/ بیشتر از زمانی که گذشته باید انتظار بکشید

اگر امیدوارید ظرف سه تا شش ماه دیگر با ویروس کرونا خداحافظی کنید، باید بدانید که دانشمندان خبر‌های بدی برای شما دارند؛ بیشتر از زمانی که گذشته باید انتظار بکشید تا کرونا تمام شود.

پایان ویروس کرونا

رویداد۲۴ اگرچه ویروس کرونا به لطف واکسیناسیون یک سوم از ساکنان کره زمین کم‌رنگ تر شده است اما این ویروس همچنان کسانی که واکسن نزده‌اند و یا از درجه ایمنی پایین‌تری برخوردار هستند را تهدید می‌کند.

استفان بنسل میرعامل شرکت داروسازی مدرنا اخیرا اعلام کرده پندمی کرونا احتمالا با افزایش تولید واکسن و اطمینان از دسترسی همه جهان به واکسن کرونا تا بیش از یک سال دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن به پایان می‌رسد. او گفته تولید وسیع واکسن ظرف ۶ ماه آینده به گونه‌ای خواهد بود که ببشتر نقاط زمین به واکسن دسترسی خواهند داشت. از طرفی وی تاکید کرده که واکسن یادآور نیز باید فراهم شود.

بنسل ابراز امیدواری کرده که به زودی واکسن‌های معتبری حتی برای نوزادان در دسترس خواهد بود و در کل به زودی وضعیت مانند آنفلوآنزا خواهد شد. کسانی که واکسن زدند زمستان خوبی را پشت سر می‌گذارند و کسانی که نزدند در معرض ابتلا هستند و ممکن است کارشان به بیمارستان بکشد.

نشریه هندی «ان.دی.تی.وی» در یادداشتی به نقل از چندین کارشناس حوزه بهداشت نوشته تا قبل از پایان پاندمی کرونا همه مردم جهان یا به کرونا مبتلا خواهند شد یا واکسینه می‌شوند یا شاید هم ترکیبی از هر دو. برخی افراد هم آنقدر بدشانس هستند که بیش از یک بار به کرونا مبتلا می‌شوند. تا زمانی که کرونا در زمین وجود دارد نبرد بین موج‌های جدیدی که به شیوع سویه‌های تازه می‌انجامد در مقابل تلاش برای واکسینه کردن مردم ادامه خواهد داشت.

میشل استرهلم رئیس مرکز بیمار‌های واگیردار دانشگاه مینه سوتا و مشاور رئیس جمهور آمریکا نیز درباره پایان کرونا گفته: «موج‌های جدید کرونا در سراسر جعان قابل مشاهده‌اند. این موج‌ها به زودی به سرعت تخفیف پیدا می‌کنند اما به نظر من در زمستان و پاییز یک بار دیگر شاهد موج جدیدی از کرونا خواهیم بود.»

میلیارد‌ها نفر در دنیا هنوز واکسن نزده‌اند و شانس زیادی برای از بین بردن ویروس در کوتاه مدت وجود ندارد. با بازگشایی مدارس، حمل و نقل عمومی و محیط‌های کار در ماه‌های آینده شاهد موج جدیدی از کرونا خواهیم بود. حتی با وجود بالاتر رفتن نرخ ایمنی جمعی، بازهم برخی افراد هستند که در برابر ویروس آسیب‌پذیرند؛ نوزادان، کسانی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و کسانی که واکسینه شده‌اند اما ایمنی بدنشان پایین است.

به اذعان بسباری از کارشناسان، ماه‌های آتی ماه‌های سختی خواهد بود. یکی از خطر‌ها این است که سویه جدیدی شیوع پیدا کند که واکسن‌ها در مقابل آن کارایی نداشته باشند.

استرهلم به «ان.دی.تی.وی» گفته ما شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در سال‌های آتی خواهیم بود. اما چالش اصلی که پیش رو داریم این است که فراز و نشیب‌ها چقدر جدی هستند و فاصله بین فراز‌ها و فرود‌ها چقدر است؟ اما من می‌توانیم بگویم این آتش کرونا که به جنگل افتاده خاموش نمی‌شود مگر اینکه همه چوب‌های انسانی که می‌تواند را در سر راه خود به آتش بکشد.


بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات ویروس کرونا/ یک زمستان سخت در راه است!


ویروس کرونا در مقایسه با دیگر پندمی‌ها

به گزارش رویداد۲۴ در ۱۳۰ سال گذشته دست‌کم ۵ همه‌گیری جهان شمول در تاریخ جهان به ثبت رسیده است. به گفته لون سیمنسون متخصص اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه پزشکی دانمارک برخی از این پاندمی‌هایی که در ۱۳۰ سال گذشته اتفاق افتاده‌اند نشانه‌های مشترکی با کرونا دارند.

بیشترین زمانی که شیوع یک آنفلوآنزا به طول انجامیده، ۵ سال بوده که در دو تا ۳ سال اول دو تا چهار موج را تجربه کرده‌اند. سیمنسون می‌گوید کرونا تا امروز شدید‌ترین پاندمی تاریخ بوده چرا که در عرض کمتر از دو سال جهان را با بیش از سه موج کرونا غافلگیر کرده و هنوز هم تمام نشده است.

او می‌گوید این احتمال هم وجود دارد که کرونا اساسا مدل هیچ یک از پندمی‌های گذشته را دنبال نکند. این ویروس متفاوت، جدید و بسیار شایع‌تر است. از طرفی این ویروس تاکنون ۴.۶ میلیون نفر در جهان را به کام مرگ فرو برده و تا همین الان بیش از دو برابر آنفلوآنزای اسپانیایی مرگ و میر داشته است. از سوی دیگر با وجود شیوع گسترده اولیه و نرخ بالای واکسیناسیون، کشور‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس و روسیه و اسرائیل نرخ ابتلای بالایی را گزارش می‌کنند. ایمنی جمعی شدت بیماری و نرخ مرگ و میر را پایین آورده، اما نرخ ابتلا افراد جوان و کسانی که واکسینه نشده‌اند را در معرض خطر قرار داده است.

تاریخ نشان داده این باور عمومی که ویروس‌ها کم‌کم خودشان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند تا جمعیت میزبانشان به طور کامل از بین نروند باور غلطی است. سیمنسون می‌گوید با اینکه موتاسیون جدید الزاما از قبلی‌ها شدید‌تر نیستند، اما پندمی‌ها ممکن است در طول زمان مرگبار شوند و ویروس خودش را برای پیدا کردن میزبان جدید تقویت کند.

اوایل شیوع کرونا این امید وجود داشت که واکسن ایمنی طولانی در واکسینه شده‌ها ایجاد کند و به نحوی شبیه به واکسن فلج اطفال برای کودکان عمل کند. سیمنسون معتقد است ویروس کرونا دارای مکانیزمی است که به آن کمک می‌کند خطا‌های ناشی از تکثیر ویروس را برطرف کند و در نتیجه احتمال ظهور سویه‌ها در زمان انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر وجود دارد. بنابراین تعداد موارد ابتلا در جهان آنقدر زیاد که باید انتظار ظهور سویه‌های جدید را داشته باشیم.

کانتا سابارو مدیر مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در ملبورن که بر روی آنفلوآنزا تحقیق می‌کنند درباره این توانایی ویروس گفته «ویروسی با این ویژگی‌های مشابه آنفلوآنزا نیاز به واکسن‌های منظمی دارد که با جهش‌های ویروس همخوانی داشته باشد.» برخی محققان بر این باورند که ویروس کرونا به گونه‌ای خود را تغییر می‌دهد که در برابر واکسن‌ها کاملا مقاوم باشد. مطالعات ژاپن که هنوز منتشر نشده نشان می‌دهد که جهش‌های سویه دلتا که در حال حاضر در پایگاه‌های داده جهانی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند بسیار خطرناکند. سیمنسون می‌گوید این سناریویی است که امیدواریم محقق نشوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید همه چیز را از اول شروع کنیم.

یکی دیگر از سناریو‌های وحشتناکی که در ماه‌های آینده ممکن است رخ دهد این است که ویروس جدید آنفلوآنزا یا کرونا یک بار دیگر از حیوانان به انسان منتقل شود. کارشناسان بر این باورند که تا زمانی که حیواناتی که به کرونا مبتلا شده باشند وجود دانرد این احتمال وجود دارد که در آینده ویروس کرونای جدیدی ظهور کند.

ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود؟

چیزی که روشن است این است که پاندمی کرونا قرار نیست تا ۶ ماه آینده تمام شود. کارشناسان می‌گویند شیوع کرونا زمانی مهار می‌شود که ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم جهان به درجه‌ای از ایمنی رسیده باشند. عنصر کلیدی هم واکسیناسیون است. سیمنسون می‌گوید بدون واکسیناسیون ویروس کرونا در پاییز و زمستان امسال به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش بلومبرگ تا کنون بیش از ۵.۶۶ میلیاراد دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده است. اما این واکسیناسیون بیشتر در کشور‌های اروپایی، شمال آمریکا و چین بوده است. در آفریقا نرخ واکسیناسیون بسیار پایین است و در هند هم تازه ۲۶ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

اریکا چارترز استاد تاریخ پزشکی دانشگاه آکسفورد می‌گوید پاندمی‌ها در زمان‌های مختلفی به پایان می‌رسند. دولت‌ها باید تصمیم بگیرند که با چه میزانی از بیماری می‌توانند راحت زندگی کنند.

رویکرد‌ها متفاوت است. برخی کشور‌ها هنوز حتی یک مورد ابتلا به کرونا را هم اعلام نکرده‌اند. با این وضع بعید است که کرونا به این زودی‌ها ریشه‌کن شود. کشور‌هایی مانند دانمارک و سنگاپور که نسبتا موفق شده‌اند ویروس را مهار کنند به سمت آینده پساکرونا با ایمنی محدود حرکت کرده‌اند. دیگر کشور‌ها مانند آمریکا و انگلیس حتی با وجود رکوردزنی در تعداد مبتلایان اقدام به بازگشایی کرده‌اند. با این حال کشور‌هایی مانند چین، هنگ کنگ و نیوزیلند همچنان برای از بین بردن ویروس تلاش زیادی می‌کنند. در نتیجه احتمالا این کشور‌ها آخرین جا‌هایی خواهند بود که بعد از پایان کرونا می‌توانند اختلالات ناشی از این ویروس را پشت سر بگذارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان