تاریخ انتشار: ۰۶:۲۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

بدبینی در نیویورک در مورد احتمال احیای برجام

گروه اوراسیا این هفته در آخرین ارزیابی خود گفت با توجه به عدم اطمینان روزافزون در مورد علاقه تهران به بازگشت به توافق و کمبود زمان، احیای برجام در سال جاری بعید است.

احیای برجام

رویداد۲۴ روزنامه نشنال چاپ امارات در گزارشی با عنوان «دورنمای بازگشت به برجام پس از مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی تیره و تار است» نوشت: با وجود یک هفته ملاقات بین دیپلمات‌های آمریکایی، اروپایی و ایرانی و وعده مبهم دیپلمات ارشد ایران مبنی بر اینکه تهران می‌خواهد مذاکرات "خیلی زود" از سر گرفته شود، روز جمعه در نیویورک احساس بدبینی به سرنوشت برجام حاکم شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، تصریح کرد که تهران خواهان اقدام دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.
بیشتر بخوانید: به‌زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم/ این آمریکاست که سیگنال منفی می‌فرستد
وی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: "ما دولتی عمل گرا هستیم. برای ما کلمات مهم هستند، اما عمل مهمتر است.

امیرعبداللهیان افزود: "ما حتی یک ذره اقدام مثبت [از سوی آمریکا]ندیده ایم. "

وزیر خارجه ایران بدون ذکر زمان معین تاکید کرد که تمایل ایران این است که "خیلی زود" با کشور‌های طرف توافق به میز مذاکره بازگردد، اما باید "مذاکراتی را ببیند که می‌تواند منجر به اقدامات مثبت و ملموس شود".

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان گفت: "ما در حال بررسی پرونده‌های مذاکرات وین هستیم و به زودی مذاکرات ایران با کشور‌های چهار بعلاوه یک دوباره آغاز می‌شود. "

وی مشخص نکرد که تهران به دنبال چه اقداماتی است، اما به محدودیت‌های ایالات متحده که مانع دسترسی ایران به دارایی‌های خود برای خرید دارو شده و همچین بیش از ۱۶۰۰ تحریم دیگر که تیم بایدن از دوران ترامپ حفظ کرده، اشاره کرد.

امیرعبداللهیان نسبت به چشم انداز‌های گفتگوی منطقه‌ای با کشور‌های همسایه مانند عربستان سعودی خوشبین‌تر بود و از جنگ یمن به عنوان یکی از زمینه‌هایی که دو طرف در مورد آن گفتگو کرده اند، نام برد.

تمایل ایران برای بازگشت به میز مذاکره در حالی مطرح می‌شود که مذاکره کنندگان آمریکایی فوریت فزاینده‌ای را در مورد ضرورت از سرگیری مذاکرات برای جلوگیری از افزایش غنی سازی اورانیوم در این کشور ابراز می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا این هفته هشدار داد که زمان در حال اتمام است.

بلینکن روز پنجشنبه گفت: هر روز که می‌گذرد، ایران همچنان به اقدامات خلاف برجام، به ویژه ذخیره مقدار بیشتری اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد و همچنین چرخاندن سانتریفیوژ‌های سریعتر ادامه می‌دهد و به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به پایبندی به برجام دیگر مزایا و دستاورد‌های مورد انتظار را نخواهد داشت.. "

یک مقام ارشد آمریکایی نیز به نشریه نشنال گفت که در نهایت، ایران به میز مذاکره باز خواهد گشت. او، اما درباره دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی، ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: "ما نگران هستیم که این تیم نیت‌های متفاوتی داشته باشد. همه کشور‌های ۱+۵ توافق دارند که ما باید به زودی [به مذاکرات]بازگردیم و باید از جایی که در دور ششم آن را متوقف کرده بودیم شروع کنیم، اما هنوز هیچ نشانه‌ای در مورد زمان بازگشت [ایران]نداریم. همچنین نمی‌دانیم چه کسی قرار است تیم آن‌ها را هدایت کند و آیا آن‌ها آمادگی ادامه مذاکره از نقطه‌ای که متوقف شده بود را دارند یا نه. "

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های آمریکا در صورت متوقف ماندن مذاکرات، گفت واشنگتن باید این موارد را بررسی کند.

وی افزود: "هر دولتی باید گزینه‌ها را بررسی کرده و برنامه ریزی کند. ما راه‌هایی برای مقابله با شرایطی که ایران از بازگشت به مذاکرات خودداری کند، بازگشت خود را برای مدت طولانی به تأخیر اندازد یا با مواضعی ناسازگار با پایبندی متقابل به توافق وارد مذاکره شود، خواهیم داشت. این ترجیح ما نیست، اما ما آماده خواهیم بود. "

این مقام آمریکایی افزود: آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند که بازگشت به برجام اقدامی مثبت است، اما برای مقابله با دیگر مسائل مربوط به ایران به دیپلماسی بیشتری نیاز است.

وی گفت: "اعضای شورای همکاری خلیج فارس همه با ما اتفاق نظر داشتند که حتی در صورتی که آمریکا به توافقی با ایران برسد، باید با دیگر فعالیت‌های [آن]برخورد کند. "

او افزود: ایالات متحده در حال حاضر با کشور‌های منطقه در این زمینه هماهنگ شده است.

گروه اوراسیا این هفته در آخرین ارزیابی خود گفت با توجه به عدم اطمینان روزافزون در مورد علاقه تهران به بازگشت به توافق و کمبود زمان، احیای برجام در سال جاری بعید است.

این گروه شانس ادامه بن بست در سال ۲۰۲۱ را ۷۰ درصد اعلام کرد این در حالی است که ماه گذشته آن را ۴۵ درصد اعلام کرده بود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: احیای برجام
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان