تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ایران کجای علم کوانتوم ایستاده است؟/ سردار فدوی چگونه مرزهای دانش را جابجا کرد!

تقریبا هیچ عرصه علمی نمانده که جمهوری اسلامی ایران در آن ادعای عجیب نداشته باشد. روز گذشته سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه از دستاورد‌های بی‌بدیل ایران در علم کوانتوم پرده برداشته است و گفته ایران سرمنشاء کوانتوم است. اما علم کوانتوم چیست و ایران چه جایگاهی در دنیا دارد. رویداد۲۴ در این گزارش با متخصصان فیزیک گفت‌گو کرده تا موضوع روشن شود.

کوانتوم به زبان ساده

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه در یک مصاحبه تلویزیونی که جمعه شب از صدا و سیما پخش شده مدعی شده ایران امروز «سرمنشاء علم کوانتوم» است اما نمی‌تواند اعلام کند.» این فرمانده سپاه با اشاره به کامپیوتر‌های کوانتومی گفته «در این عرصه‌ها هم جلودار هستیم.»

باور‌های اغراق‌آمیز به توانمندی‌های داخلی به یک رویه مرسوم در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. این باور‌های خرافی و نظریه‌های شبه علم اصولا بدون مناسبات اقتصادی هم نیستند. پیش از این رویداد۲۴ در گزارشی به سود کلانی که مدعیان ساخت سامانه کشف کرونا و دستگاه‌های مشابه پرداخته است. در این گزارش ادعای فرمانده سپاه درباره علم کوانتوم، چیستی این علم و جایگاه ایران در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علی فدوی در برنامه‌ای زنده در تلویزیون گفته: «علم کوانتوم علمی بسیار قدیمی در جوامع اسلامی است. قریب به هزار سال پیش دانشمندان مسلمان در این باره صحبت کردند.» فدوی می‌گوید دو سال پیش کنفرانس به مناسبت صدمین سال آغاز علم کوانتوم در نیویورک برگزار شده و دانشمندان ایرانی هم در آن شرکت داشتند.

او گفته مقایسه مطالب عنوان شده در کنفرانس ادعایی نیویورک به عنوان آخرین یافته‌های کوانتوم با یک کتاب ابن عربی، فیلسوف و عارف مسلمان، نشان می‌دهد که عبار ت‌های ابن عربی کامل‌تر از عبارت‌های دانشمندان اخیر است. ما در هر عرصه‌ای وارد شدیم به نتیجه کامل رسیدیم. ما حتما سرمنشاء در علم کوانتوم هستیم، اما نمی‌شود اعلام کنیم.» فدوی همچنین با اشاره به پژوهش‌های جاری درباره کامپیوتر‌های کوانتومی گفته: «ما در این عرصه‌ها هم جلودار هستیم.» البته این مقام عالی‌رتبه نظامی معتقد است «در حالی که در دیگر کشور‌ها هر پیشرفتی اعلام می‌شود چنین سیاستی در ایران وجود ندارد.»

این نخستین بار نیست که یک مقام جمهوری اسلامی درباره کوانتوم اظهار نظر شاذ می‌کند. پیش از این برخی مقامات از لزوم ایجاد هماهنگی میان مبانی کلاس‌های فیزیک و کوانتوم و کلاس‌های معارف و اندیشه اسلامی در دانشگاه صحبت کرده بود. مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و استاد فیزیک ایران سال ۹۸ از عدم ارتباط معنایی میان کلاس‌های کوانتوم و معارف اسلامی ابراز نارضایتی کرده بود! او گفته «متأسفانه بین آنچه در کلاس‌های فیزیک ۱ و ۲ و کوانتوم و کلاس‌های معارف و اندیشه ۱ و ۲ گفته می‌شود، هیچ ارتباطی وجود ندارد و در هر یک از این کلاس‌ها، طبیعت و خلقت از منظری متفاوت بررسی می‌شود.»

خلیل الله همایی راد نویسنده کتاب «پروژهشی در ترور حاج قاسم» در بخشی از پژوهش خود ادله ریاضی مانند اثر پروانه‌ای و فیزیک کوانتوم را به کار برده تا حوادث رخ داده در چهل روز بعد از ترور قاسم سلیمانی را توضیح دهد. همایی راد در این بخش از کتاب به جریان «توربولانسی» اشاره کرده که هیچ توجیه علمی ندارند و تصادفی رخ می‌دهند «ولی ما برای این پدیده‌ها و هر رخدادی، از منظر دین اسلام و در بیان شاعران و اندیشمندان ایرانی که مصادیق آن را در قالب نظم و نثر بیان کرده‌اند، توجیه داریم.»

او با اشاره به رخداد‌های پس از ترور  سردارقاسم سلیمانی گفته همه ذرّات عالم هستی به هم پیوسته، هوشمند، با شعور، سمیع و بصیر هستند و تحت فرمان الهی قرار دارند و با هر اتفاق ناگواری دچار آشوب می‌شوند و این مفهوم اثر پروانه‌ای است.»

علم کوانتوم چیست؟

برخلاف ادعای فدوی، دو سال پیش سالگرد صدمین سالگرد شاخه کوانتوم در فیزیک نبوده است. هرچند ریشه اولیه شناسایی این علم به بیش از چهار سده قبل برمی‌گردد، اما جهش کوانتومی به شکلی که امروزه درباره آن صحیت می‌شود، سابقه‌ای ۱۰۸ ساله دارد. سال ۱۹۱۳ «نیلز بور» ایده جهش کوانتومی را با مدل اتمی خود ارائه کرد. از آن زمان به بعد، فیزیک کوانتوم به شکل غیر قابل انتظاری جهان را تکان داد.

نیلز بور فیزیکدان دانمارکی

نیلز بوز فیزیکدان برجسته دانمارکی صاحب تئوری جهش کوانتومی

نگاه به جهان از لنز کوانتوم ریشه بسیاری از نوآوری‌های تکنولوژیکی قرن ۲۰ است. از انرژی اتمی گفته تا ترانزیستور‌ها و لیزر‌ها و تکتولوژی دیجیتال، تا کامپیوتر‌ها و جی‌پی‌اس و تجهیزات تصویربرداری پزشکی همگی به نوعی وامدار فیزیک کوانتوم هستند. همه این اختراعات توسط گروه‌های کوچکی شکل گرفته که سعی داشتند فیزیک اتم‌ها و زیراتم‌ها را درک کنند و هرگر فکر نمی‌کردند تلاش آن‌ها به ماهیت و جوهره زندگی بشر را اینگونه دستخوش تغییر کند.

رادیو ملی آمریکا به مناسبت صدمین سال تئوری جهش کوانتومی توسط نیلز بور در سال ۲۰۱۳ گزارشی منتشر کرده و در آن مدل اتمی بور را یک مدل دیوانه‌وار خوانده که کولاژی از ایده‌ها و نتیجه شهود خارق العاده او از ترکیبی از مفاهیم قدیمی و جدید است.

«بور» ساده‌ترین اتم یعنی اتم هیدروژن را به عنوان یک منظومه شمسی در نظر گرفته که یک پروتون و یک الکترون دارد. او به روش فیزیکی سعی کرده برخی داده‌های مشاهداتی را با ساده‌ترین مدل ممکن توضیح دهد. بور می‌دانسته که اتم یک منظومه شمسی ساده نیست: «سیاره‌ها میلیارد‌ها سال است که به دور خورشید می‌چرخد بدون اینکه انرژی از دست دهند. الکترون‌ها، اما بر اساس الکترومغناطیس کلاسیک با توجه به اینک بار منفی دارند و به سمت پروتون با بار مثبت جذب می‌شوند باید در هنگام دور زدن انرژی از خود ساطع کنند و به داخل هسته بیفتند.»

با این وصف بور برای نجات اتم باید قوانین جدیدی اختراع می‌کرد که با فیزیک کلاسیک در تضاد بود. او شجاعانه ایده خود را طرح کرد و گفت «چطور می‌شود اگر الکترون‌ها فقط در مدار‌های خاصی حرکت کنند که مانند پله‌های یک نردبان از هم فاصله داشته باشند. همان طور که شما نمی‌توانید بین دو پله بیاستید، الکترون هم نمی‌تواند در فضای بین دو مدار بایستد بلکه برای تغییر مدار باید از یک پله به پله بعدی بپرد که به آن جهش کوانتومی می‌گویند.

او با این ایده یک سوال تاریخی را هم جواب داد و آن اینکه چرا هر عنصر در هنگام سوختن رنگ مخصوص به خود را دارد و مانند اثر انگشت عنصر عمل می‌کند. بور توضیح داد که زمانی که الکترون‌ها از یک مدار به مداردیگر می‌پرند نوری از خود ساطع یا جذب می‌کنند. انیشتین در این جا سهم اصلی را در فیزیک کوانتوم داشته و نام این عنصر تشکیل دهنده نور را فوتون گذاشته است.

بور ارتباطی بین انرژی فوتون‌ها و تفاوت انرژی بین دو مداری که الکترون بین آن‌ها جهش داشته برقرار کرده است. او دلیل طیف رنگی متفاوتی که از عناصر ساطع می‌شود گفته دلیل این تنوع تعداد متفاوت پروتون است که با شدت انرژی متفاوتی الکترون‌ها را جذب می‌کنند.

فهم بشر از علم کوانتوم مسیر را برای بسیاری از پیشرفت‌های یک سده اخیر باز کرد. سازوکار ترانزیستور در اساس یک پدیده کوانتومی است. ما میلیارد‌ها ترانزیستور در ابعاد نانومتر را کنار هم چیده‌ایم و لایه لایه روی هم گذاشته‌ایم تا پردازشگر‌ها را بسازیم. از پرسرعت‌ترین ابرکامپیوترها، پیشرفته‌ترین اتومبیل‌ها و جدیدترین تلفن‌های همراه گرفته تا لامپ‌های کم‌مصرف و کنترل از راه دور تلویزیون و اسباب بازی‌های الکترونیکی همگی از ترازیستور استفاده می‌کنند.

در حافظه فلش از پدیده‌ای به نام تونل‌زنی کوانتومی برای پاک کردن کل اطلاعات استفاده می‌کنیم. سیستم موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) هم به فیزیک کوانتومی محتاج است. لیزر و همه کاربرد‌های آن در فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا پزشکی، پدیده‌ای کوانتومی است.

چایگاه ایران در علم کوانتوم کجاست؟

علی اکبر صالحی سال ۹۷ گفته بود «۲ سال پیش برای ورود به کوانتوم دستورهایی صادر شد و حالا ایران فاصله‌ای با کشورهای پیشرفته ندارد.» البته صالحی معتقد بود ایران ۲ ساله به سطح برترین کشورهای جهان رسیده و راهی باقی نمانده اما سردار فدوی چند پله جلو رفته و مدعی شده ایران سرمنشاء این علم است! اما حقیقت چیست؟

تعداد مقالاتی که با کلید واژه کوانتوم در پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایران‌داک) ثبت شده ۱۲۷۵ مقاله است. از این میان بخش قابل توجهی از مقالات در زیرمجموعه علوم انسانی و الهیات و معارف اسلامی دسته بسته شده‌اند (۱۳۲ مقاله). بخش اعظم مقالات در زیرشاخه‌های فیزیک، علوم پایه، ریاضی، زیست شناسی و شیمی دسته بندی شده‌اند که اساسا بیشتر جنبه تحقیقات بنیادین دارند (۸۶۵ مقاله).

در مجموع تنها ۱۴۹ مقاله از ۱۲۷۵ مقاله منتشر شده در ایران داک، به حوزه‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی کشاورزی مرتبط بوده که می‌توانند جنبه پژوهش کاربردی داشته باشند. این یعنی ۱۱ درصد مجموع پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه کوانتوم در ایران قابلیت تبدیل شدن به محصول فناوری دارند که احتمالا این درصد پژوهش‌ها نیز به بیماری مسری دانشگاه‌های کشور دچارند؛ «بیماری عدم ارتباط دانشگاه و صنعت.»

دکتر موسی زاده: ایران جایگاهی در علم کوانتوم ندارد

دکتر محمدحسن موسی‌زاده استادیار شیمی-فیزیک دانشگاه امیرکبیر درباره جایگاه ایران در علم کوانتوم جهان به رویداد۲۴ می‌گوید: فاصله زیادی بین ما و کشورهای پیشتاز در این حوزه وجود دارد. بودجه مرکز تحقیقات فیزیک هسته‌ای اروپا (سرن) بر پایه ده میلیارد یورو است که این اعداد و ارقام برای مراکز تحقیقاتی ما رویاست. علاوه بر بودجه های پژوهشی، نظام آموزش و پژوهش ما تحلیلگر و مفسر پدیده‌های علمی تربیت نمی‌کند بلکه دانشجویان به منابع بزرگ اطلاعات علمی تبدیل شده‌اند و متاسفانه از آموزش حل مساله و مشکلات کشور غافل مانده‌ایم و با گزارش تعداد مقالات بالا به بیراهه می‌رویم.

موسی زاده درباره جایگاه علمی ایران در علم کوانتوم می‌گوید: برای اینکه جایگاه کشور را بهتر متوجه شوید، کافی است به پژوهش‌های علمی منتشر شده در مجامع علمی مراجعه کنید و ببینید ایرانی‌ها چه سهمی داریم؟

او تصریح کرده ما نمی‌توانیم بگوییم در علم کوانتوم جایگاه ویژه‌ای داریم زیرا محیط‌های دانشگاهی ما به دلایل مختلف به دبیرستا‌ن‌های بسیار بزرگی شباهت دارند و قادر به پر کردن این فاصله نیستند.

دانشجوی دکترای محاسبات کوانتومی: پیش‌نیازهای علم کوانتوم در ایران وجود ندارد

بهمن قندچی دانشجوی دکترای دانشگاه استونی در رشته محاسبات کوانتومی درباره جایگاه ایران در علم کوانتوم به رویداد۲۴ گفته مثل همه شاخه‌های دیگر ما افراد توانمندی در حوزه کوانتوم چه در حوزه ریاضی یا فیزیکی در ایران داریم که در دانشگاه یا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مشغول به فعالیت هستند. از طرفی ایرانی‌های توانمندی داریم که در گروه‌های معروف مطالعاتی حوزه کوانتوم مانند گروه‌های تحقیقاتی گوگل و ماکروسافت یا دانشگاه‌های معتبر جهان حضور دارند. اما اینکه در ایران چه اتفاقی می‌افتد، یک مساله دیگر است که من تصور می‌کنم اینکه ایران به پیشرفت قابل توجهی در علم کوانتوم دست پیدا کرده باشد کمی هم عجیب است.

قندچی حوزه مطالعات کوانتوم را به دو دسته تئوری و عملی تقسیم کرده و می‌گوید: اینکه ایران بخواهد دستگاه‌هایی را بر پایه علم کوانتوم به صورت عملی بسازد به پیش‌نیاز‌هایی احتیاج دارد که بعید است به آن دست پیدا کرده باشد. برای مثال ایران باید آزمایشگاهی برای تولید ریزپردازنده‌هایی مانند آنچه اینتل تولید می‌کند داشته باشد در حالی که در این فناوری‌ها مصرف کننده است نه تولید کننده.

او در ادامه تصریح می‌کند که ساخت چیپ‌های کوانتومی کار خیلی سخت‌تری نسبت به کامپیوتر‌های معمولی است در حالی که ایران در ریزپردازنده‌های کامپیوتر‌های معمولی هم واردکننده است.

قندچی به تولید کامپیوتر‌های کوانتومی در جهان اشاره کرده و گفته «کشور‌های زیادی نیستند که در این حوزه فعال هستند. در آمریکا شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت و در چین شرکت علی‌بابا پروژه‌های بزرگ کوانتومی دارند. کشور‌های دیگر نظیر اتحادیه اروپا و روسیه پروژه‌هایی دارند، اما مهمترین آن‌ها که عملیاتی شده چین و آمریکاست.

او معتقد است اینکه بگوییم در علم کوانتوم به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کردیم، ادعای بزرگی است. مثل این است که بگوییم در ایران کارت گرافیکی درست کردیم که با بهترین‌های دنیا قابل رقابت است. برای اثبات این ادعا باید کارت گرافیکی را عرضه کنید. اما ممکن است یک وقتی بگویید این وسیله را ساختم، اما نمی‌توانم نشان دهم. در این شرایط ادعای شما قابل اثبات یا رد نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سردار علی فدوی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
5
31
حرف زدن در این مملکت مالیات که ندارد تا حساب و کتاب داشته باشد بنابراین هرکه یک تریبون دست می گیرد زمین و آسمان به هم می دوزد و مطمئن استکه به هیچ جا بر نمی خورد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
5
27
در کشوری که با میزان بالای گرانی و تورم و رکود اقتصادی و اختلاس و ربا مواجه هست و همه این مسایل رو همیشه برعکس اعلام میکنن خب بعید نیس که اعلام بشه سرمنشا کوانتوم هستیم ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
1
8
https://www.asriran.com/fa/news/804814/سردار-فدوی-و-کوانتوم-با-10-نکته-سیاسی-و-عرفانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
20
12
بخش نظامی ما پیشرفته هست مثل موشک نقطه زن مقایسه با بخش فشل دیگه مثل خودرو سازی نشون دهنده عدم تکنولوژی نیست خوبه به اقای بهمن قندچی خبر بدین شیراز یک fab نظامی داره با دقت نانو در صورتی که هیچ fab غیر نظامی تو ایران نداریم تازه سال پیش یک شرکت دانش بنیان fab زده با دقت میکرو
پس مقایسه بخش فشل غیرنظامی با نظامی خنده دار هست
پاسخ ها
آراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
این بخش نظامی هم قریب به ۹۰ درصد متکی به چین و روسیه و دیگر کشورهاست .ان هم نه تکنولوژی روز بلکه ۲۰ سال پیش
تا بوده همین بوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
چرا یاوه میگی؟ توی همون موشکهای عزیز و جون جونیتون هم کلی قطعات کوانتمی به کار برده میشه که اصلا ایران حتی علمش رو هم نداره چه برسه به آزمایشگاه یا تولیدش ...
نکنه فکر کردی واقعا ایران موشک میسازه؟
نه ساده لوح میاره اینجا مونتاژ میکنه ، رنگ میکنه میده بیرون
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
3
13
کوانتوم داریم یا نداریم جار زدن ندارد کم بدبختی نداریم جلو جاسوس‌های رسمی وغیر سمی رابگیرید خفه شدیم ازشهادت عزیزان کشورمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
18
15
اب رو بریز اونجاییت که می سوزه
پاسخ ها
تا بوده همین بوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
دروغ گفتن هم حسودی داره؟ به کی حسادت کنیم؟ چرا بسوزیم؟
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
5
1
ایران ( جمهوری اسلامی ) همانجایی ایستاده که جای اصلی درد شما اراذل و اوباش است ، خب البته فشار هم قربه الی الله همچنان ادامه دار است.....
تا ظهور حضرت حجت علیه السلام
تشت آب دم دستتان باشد همیشه....
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
13
13
حالا شما چرا سوختین !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
سوختن نداره که . آبروی خودشونو می‌برن با این حرفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
بله آدم از این حجم دروغ در مملکت می سوزد

کرونا یاب مستعان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
7
1
شما یک خود کم بین احمقید
شما تنها را ه دستیابی به دنیای زیر اتم را تنها دنیای مادی میدونید و این حماقت است همانطور که دنیای فیزیک کلاسیک نیاز به ابزار مادی دارد ...دنیای کوانتوم و زیر اتم علارقم ادعای مسخره شما نیاز به ابزار مادی مثل سرن و دنیای فیزیک مسخره شما ندارد...
انقلابی که سردار فدوی ازش صحبت کرد در حدواندازه حتی مغز کنجشکی شما نیست که فکر میکنید کل اسرار عالم را باید با ابزار فیزیکی درک و ثبت کنید ‌...
غافل از این که دنیای فیزیک شما در عرصه کوانتوم به انتهای راه خودش رسیده و فقط دارید با پروژه های مثل شتاب دهنده سرن دست و پا میزنید ...
حد ونهایت دنیای فیزیک و مادی شما سرعت نوره ..
شما و امثال همفکران شما گرفتارمادی گرایی و نفس و غرور شیطانی درونتون هستید که حتی نمی دانید علم ریاضی چیه اگر ادعا دارید مکاتبه کنید تا اگر تونستید پاسخ ریاضی به سوالات اینجانب بدید من تسلیم ..
برید خوش باشید فکر کنید درراه درست هستید بعدا متوجه میشید دانشمندان ایرانی دارن چکار میکنن...
راه ارتباطی :091255876..
تلگرام واتساب
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
16
19
این سردار فدوی نویسنده سریال متوهم گاندی هست...

#تئوری _ توهم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
گاندی نه ...گاندو
دیدی وطن فروشهاعجب رود ستی خورده اند.
محمد
|
China
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
4
26
حتما این هم مثل اون دستگاه کرونا یابه که پارسال افتتاحش کردن. بعدش معلوم شد دروغی بیش نبوده. خداکنه که راست باشه ما حسود نیستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
7
2
شما غربزده ها وقتی برای وطن پرست بودن ندارید...علم انرژی هسته ای هم دروغ است که ایران به دست آورد؟؟؟ کمی شرف داشته باشید ... اگر فردا با اعلام دقیق از سایتهای دنیا ما شدیم سرمنشا علم کوانتوم فردایش داد میزنید که آنرا هم بدیم تا معیشتمان خوب شود.... شماها برای فروختن خود ابایی نداشتید حتما علم کشور را و مردم کشور را هم می‌فروشید... از شماها ناراحت نیستم از اینکه شما ها را در جلد انسان میبینم ناراحت هستم...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
7
1
آقایان به اصطلاح دانشمند ودانشگاهی فقط درهمین حدبهتون ساده بگم که حالیتون بشه ما درکشورخودمون همیشه حرف راست وحقیقت را فقط اززبان بزرگ مردان باشرف ووطن پرست سپاه ایران زمین شنیدیم.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
8
1
آقایان به اصطلاح دانشمند ودانشگاهی فقط درهمین حدبهتون ساده بگم که حالیتون بشه ما درکشورخودمون همیشه حرف راست وحقیقت را فقط اززبان بزرگ مردان باشرف ووطن پرست سپاه ایران زمین شنیدیم.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
6
1
ازنظرغرب گرایان همه پیشرفتهابایددرغرب باشد و ایران نمی توانددرعلم مستقل پیشرفت کند.
این فرد خیلی ازخودبیگانه است.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
6
انیشتینو با خاک یکسان کرد
عادل2030
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
8
مسولین ایرانی کلا همشون قمپز درمیکنند
اگر شما منش علم کوانتومی هستید پس چرا در ساخت کارت ملی هوشمندساده باید تراشه آن را از دیگر کشورها مانند چین وغیره وارد کنید الان سه سال درخواست کارت ملی دادم ولی هنوز میگن تحریم باعث شده اون تراشه لازم وارد نشود
بابا شما همین قیمت تخم مرغ و هویج کنترل کنید کافی است که هنوز 43سال نتوانستید ان رو کنترل کنید
فقط قمپز درکنی قمپز پشت قمپز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
5
کسی که ادعا کنه کوانتوم می‌دونه معلومه که راست نمی‌گه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
ادعا نکرده که پس پرده غیب رامیداند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
4
0
شما فکر کنید ما هیچ چیزی نداریم
حتی 2+2 هم بلد نیستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
5
0
شماهابمیرید بهترازاین هست که برای تسلیم شدن حاضرید ازهمه چیزخودبگذرید، قطعا دارید میسوزید که جز و ولز میکنید. اگرروزی بیایدکه به امیدخدا خواهدآمدخواهیم دیدآنچه گفته شده ومی شود یا گفته نمی شودچقد واقعیت دارد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
7
من سردار فدوی رو میبینم یاد اون ناوچه ای می افتم که غرق شد
شیزر
|
United States of America
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
1
با تمام احترام به نویسنده فقط چیزی که جلب توجه من را کرد اینست که ایشون در مورد بور و اینشتن و غیرو درست میفرمایند و لی با سخن نگفتن از پدر علم کوانتم با فرمول معروفش کم لطفی در مورد ماکس پلانک المانی کاشف کوانتم است
این کار ایشان شبیه به اغلب کسانی است که کاشف برق را ادیسون میدانند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
5
با این حرفای فدوی احتمالا جهان ب این نتیجه میرسد تمام حرفایی ک در مورد توانمندی موشکیمون زدیم بی اساس واغرافق آمیز بوده است جناب فدوی جوری حرف بزن ک دیگران باور کنند دیگر حرفاتون زیر سوال نره نکن آقا نکن این کارا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
4
ای کاش سرمنشا علم کوانتوم این کارت ملی ما رو میداد
ای کاش هر کی دروغ بگه دم در بیاره تا ما جنگل پلنگ دم دراز رو نشون جهانیان میدادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
3
مثل رونمایی از ۸ واکسن کرونا که توهمی بیش نبود.این نیز بگذرد
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
3
0
آقای فدوی کاملا درست اشاره کرده است همانطور. که اسلام 1400 سال پیش به کروی بودن زمین و و جود بی نهایت ستاره و آسمانها و چگونگی خلقت انسان و گیاهان و حیوانات ملک و ملکوت و روح و جان و در سوره ه ی ملک به جاذبه و ماده تاریک و وجود ذرات بیشمار وسلول و مولکول در خصوص کوانتوم هم اشاره داشته بهتر است قبل از اظهار نظد به جایگاه علمی اسلام نگاهی بیاندازید و مطالعه کنید
پاسخ ها
هوشنگ جوزائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
اگه اسم یه دانشمند اسلامی که در خصوص کوانتم اون هم در ۱۴۰۰ یال پیش اشاره ای کرده باشه که ما هم بدونیم ممنون میشم ، جناب فدوی یک فرمانده بزرگ و با ارزش است و شکی نیست ولی عالم به علم فیزیک نیستند و انتقاد کردن هم به دانش انسانها اضافه میکند همه دنیا میدانند ۱۴۰۰ سال پیش مسلمانها تغذیه و بهداشت درستی نداشته اندکه بتوانند دنبال کشف علوم بروند، چون عقل سالم همیشه در بدن سالم هست و علوم ودانش ایران به اسلام شاخ برگ امروزی راداده است وگرنه عربستان مرکز دنیای اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش بوده و الان هم این ادعا را دارد ولی تحقیق کن ببین در علوم ریاضیات و فیزیک و دیگر علوم پایه دانشمندی دارد؟
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
4
0
تقصیر سردار فدوی چیست که امثال شما ، خود تحقیرها که سواد دانشگاهی تون هم زورکی است نمی فهمید . برای شما افسانه بماند بهتر است قدرت فهمش را ندارید .بروید تکرار تکرار را تحلیل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
باشد.شما راست میگی

کرونا یاب مستعان هم راست بود
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
خود تحقیری نیست دانشمندان بزرگ ایرانی در ناسا و دیگر مراکز علمی بزرگ دنیا مشغولند و جنگیرها و دعا نویسها در ایران و اینها ربطی به فیزیک کوانتوم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
2
آرزو بر جوانان عیب نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
1
امیدوارم قدرت نظامی که بهش مینازیم و به پشتوانه اون بقیه دنیارو تحریک میکنیم که بهمون حمله کنن مثل سرمنشاء علم کوانتوم بودنمون توهم نباشه که اگه باشه خدا باید به دادمون برسه از درگیری نظامی احتمالی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
5
چه خبر از مستعان ۱۱۰
کرونا مردم رو خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
3
اگر ایشان فقط ۵ دقیقه در مورد کوانتوم صحبت کنند که درک ایشان از مساله رانشان دهد من یکی که قانع خواهم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
4
اصلا معنی کوانتوم را نمیدونه؟!!؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
5
داریم به قهقرا میریم این دیگه بحثی نداره رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
آره قهقرا را خوب اومدی


وقتی خبر کرونا یاب مستعان در رسانه ملی پخش شد یعنی وضع خیلی خیطه وما باید دیگه حرف نزنیم و منتظر معجزه ای برای اصلاح باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
2
بقول خشایار مستوفی. واقعا مخ. ها. نه. غلام.
من ایرانیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
4
0
یک جوری بسوزید که نیاز به پماد سوختگی نداشته باشید..
خودتون رو تحقیر کنید.شما لیاقت ایرانی بودن رو ندارید که همیشه با خود تحقیری ملت با عظمت ایران به یغما بردید
Benhosens
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
چرا بعضی‌ها دوست دارن که بزنن تو ذوق بچه مردم ؟؟ بلکه با این ادعا مشخص بشه که کلاً از ابتدای موشک سازی تا حالا چه بودجه ای هزینه شده...دوم اینکه در مورد ورود اینها به علوم پلاسما به هیچ عنوان شک نکنید که شبانه روز درحال تلاش و پیشرفت هستند .اینو جدی میگم .وقتی پیشرفت شایانی در پلاسما داشته باشند حتما میتونند ادعا کنند که سر منشا کوانتوم هستند و اینکه نمی‌توانند اعلام کنند چون به صحن دانشگاهها راه پیدا نکرده و در حوزه نظامی سکرت مانده.مسلما قندچی و همکارانشان چون ندیدند و راه پیدا نکردند .بودجه ده میلیون یوروئی رو بهانه میکنند و نگرفتن حقوق باغبان دانشگاه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
شما در مورد کرونا یاب مستعان همکاران فدوی ما را قانع کن هرچی گفتی باور میکنیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
2
0
حالا سردار بزرگوار بر اساس اطلاعاتی که در حوزه خود دارد و بر لزوم صحبت اشاراتی سربسته به کوانتون داشته اینکه بر افروختن و یکه خوردن ندارد اگر این افتخار را به غرب و آمریکا اعطا کنیم و بگیم سرمنشا انسانیت کجاست و جایگاه حیوانیت کجاست و حق وتو به چه معناست چه می گویند ؟
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
1
7
باز هم ادعا های پوشالی جهت گرفتن بوذجه باز هم گند زدید، تا کی.
هوشنگ جوزائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
4
جناب فدوی ما همه مسلمانیم و پیشرفت هر مسلمانی برایمان افتخار است ، اما این که میفرمایید در هزار سال پیش مسلمانان در این خصوص ادعا داشته اند قابل قبول نیست علوم کشف شده قابل اثبات فیزیک در دنیا خیلی قدیمی نبست حالا چطور میشه باور کرد مسلمانان در هزار سال پیش در خصوص این علم نظریه پردازی کرده اند ، حداقل اگر به علوم در گذشته اشاره میکنید و میخواهید به مسلمانان ربط دهید ، بفرمایید مسلمانان ایرانی , وقتی کلمه ایران را به مسلمان بچسبانی آن موقع میتوان در آن دقیق شد
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
1
3
این سر منشا را حسن روحانی و هیئت وزیرانش بوجود آوردند ، من شاهد طراحی و ساخت و این پروژه عظیم در کارتون یوگی و دوستان بودم.
شیخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
7
0
کوانتوم در کشور ما توسط سردار فدوی پیگیری نمیشود که بخواهیم مبحث را به دانش شخصی ایشون مرتبط کنیم ،، ایشون فقط اطلاعاتی که بهشان منتقل شده بیان کردند
لیزر و کوانتوم در کشور ما از دهه هایی گذشته پیگیری میشده ،،، به عنوان نمونه شهید شهریاری در حوزه کوانتوم یک نابغه به تمام معنا بودند،،، در اینده در لیزر ، کوانتوم و ... شاهد اتفاقات باورنکردنی خواهید بود
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
4
0
رسیدن به مرز دانش و دستیابی ان قرنها پیش
پیامبر اسلام ص که فرمودند .اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دسترسی می بابند .
همان‌پیامبری که در یک شب از بیت المقدس تا اسمانها سفر کرد .
مستند ایات قران کریم

ضمنا اینو حضرت عباسی میگم .بیشتر نظرات که در حوزه های مختلف .نوشته میشه .یاس و ناامیدی هست .تورو خدا یک کم انصاف داشته باشید . صاحب نظران تخصصی میبایست نظر بدن ..سربلند باد وطنم ایران ...
حنیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
4
1
سایت دروغینتون بدرد عمتون میخوره.
دروغ گو های کثیف
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
7
فکر کنم بعد از گرفتن میلیاردها بودجه واسه ساخت مستعان و برکت،حالا نوبت گرفتن بودجه واسه کوانتوم است
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
7
سردار دعا نویسی با فیزیک کوانتوم فرق میکنه
ناشناس
|
Sweden
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
2
3
ماشالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ما چشم دشمنان و استکبار جهانی و صهنیست جهانی را با این اکتشافات واختراعاتش کور کرده.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
5
ماشالا این برادران انقلابی ما اینقدر خدمات کردن به علم و بشریت دانشمندان اروپایی پیششون لنگ میندازن
شاکر
|
Germany
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
5
1
❤❤❤❤ به وقتش دهان خیلی ها خیلی خیلی باز خواهد ماند
نظرات شما
پیشخوان