تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰

همه چیز درباره سنگ چینی/ ویژگی‌ها و کاربرد سنگ چینی

یکی از بهترین نمونه های کاربرد سنگ چینی در نمای سازه ، ساختمان اپرای شهر اسلو در کشور نروژ است. این سازه در کنار دریا قرار گرفته و قسمتی از آن در آب سرد نزدیک به صفر درجه دریا فرورفته است. نمای اپرای شهر اسلو همانند کوه یخی است که از آب بیرون آمده باشد.

همه چیز درباره سنگ چینی/ ویژگی‌ها و کاربرد سنگ چینی

رویداد۲۴ سنگ چینی برخلاف نامش سنگی نیست که از چین آمده باشد. این سنگ به این دلیل چینی خوانده می شود که رنگ روشن آن یادآور ظرف های چینی است. همچنین با زدن ضربه بر روی ورقه های آن صدایی شبیه به صدای ضربه زدن به ظرف چینی شنیده می شود. نام دیگر این سنگ، سنگ کریستال است. با نگاهی به سازه هایی با پوشش سنگی، سنگ کریستال را در برخی از آنها می بینیم که زیبایی خیره کننده ای به سازه داده اند.

یکی از بهترین نمونه های کاربرد سنگ چینی در نمای سازه ، ساختمان اپرای شهر اسلو در کشور نروژ است. این سازه در کنار دریا قرار گرفته و قسمتی از آن در آب سرد نزدیک به صفر درجه دریا فرورفته است. نمای اپرای شهر اسلو همانند کوه یخی است که از آب بیرون آمده باشد.

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی یا سنگ کریستال نوعی سنگ دگرگون شده آهکی از خانواده مرمریت است که ماده اصلی آن را کلسیت تشکیل داده است. کوارتز هم ماده دیگر تشکیل دهنده این سنگ است و هرچه مقدار کوارتز سنگ چینی بیشتر باشد، سختی سنگ هم بیشتر می شود. از کانی های دیگر موجود در سنگ چینی می توان به گرافیت، هماتیت، سیمونیت و پریت هم اشاره کرد.

ویژگی های سنگ چینی:

* گرما را جذب نمی کند، پس مناسب نمای بیرونی ساختمان ها در مناطق گرمسیر است.

* مقاومت بالایی در برابر هوازدگی دارد.

* دارای مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب، فشار و ضربه است.

* برخی از انواع سنگ چینی نور را از خود عبور می دهند و با فراوری مناسب می توانند جایگزین سنگ مرمر شوند.

* قابلیت کنده کاری دارد و می توان نقش ونگارهای زیبایی روی آن پیاده کرد.

* قیمت مناسبی دارد.

* طرح و رنگ سنگ چینی نسبت به سنگ های دیگر محدود است.

رنگ و بافت سنگ چینی:

سنگ چینی بلورهای درشتی دارد و در طبیعت در رنگ های مختلفی از خاکستری روشن تا سفید یافت می شود. اگر خلوص سنگ چینی بالا باشد، رنگ آن کاملا سفید و درخشنده است. اگر دارای مواد کربن دار باشد، رنگ آن بین خاکستری روشن تا سیاه تغییر می کند. رنگ سبز هم نشان دهنده کلریت موجود در سنگ کریستال است. گاهی هم ذرات پراکنده هماتیت و کربنات منگنز در بافت این سنگ دیده می شود که رنگ رگه های آن را قرمز تا صورتی می کند. رنگ زرد رگه هم نشانگر وجود لیمونیت در آن است.

کاربردهای سنگ چینی:

سنگ چینی کاربردهای زیادی دارد که به چند نمونه آن اشاره می شود:

سنگ چینی در نمای بیرونی ساختمان:

سنگ چینی سنگی مناسب برای آراستن نمای بیرونی ساختمان است. میزان چسبندگی این سنگ بیشتر از گرانیت و کمتر از تراورتن است.

سنگ چینی در فضای داخلی ساختمان:

جذب آب بسیار پائین سنگ چینی امکان بهره بردن از آن را در سرویس های بهداشتی، حمام های لوکس، سونا و استخرها و هر فضایی که با آب سروکار دارد ممکن ساخته است.

همه چیز درباره سنگ چینی/ ویژگی‌ها و کاربرد سنگ چینی

سنگ چینی در کف سازه به عنوان کامل کننده سنگ های تراورتن:

طراحان از رنگ روشن سنگ کریستال در کنار رنگ تیره تراورتن بهره برده و طراحی های زیبایی در کف سازه ها به وجود آورده اند.

سنگ چینی در خیابان ها:

بالا بودن مقاومت سنگ چینی در برابر نفوذ آب، آن را به یکی از بهترین مواد برای پوشش جوی ها و جدول ها، و حتی سنگفرش خیابان ها کرده است. سنگ چینی لایبید را در ساخت همه جدول ها و جوی های میدان راه آهن تا میدان تجریش شهر تهران می توانید ببینید.

سنگ اسلب چینی:

کاربری سنگ چینی اخیرا به صورت سنگ اسلب افزایش پیدا کرده و برش های آن فضاهای لوکس و زیبایی در داخل ساختمان ها به وجود آورده است. خط ها و طرح های زیبای این سنگ هم اجازه ساخت طرح های بوک مچ (کتابی) و فورمچ (چهارتایی) را به طراحان آن داده است.

سنگ چینی در ساخت اشیاء تزئینی و دکوری:

سنگ چینی دارای بافت کریستالی و درخشنده است و برای ساخت وسایل دکوری و تزئینی، و سازه های مبلمان شهری بسیار مناسب است.

 

مقاومت سنگ چینی:

* سنگ چینی دارای روزنه های کم، در نتیجه جذب آب کم و مقاومت بالا در برابر بارش باران و برف و رطوبت هوا است.

* مقاومت خمشی و کششی خوبی دارد و زود دچار ترک و شکستگی نمی شود.

انواع سنگ چینی با توجه به محل استخراج آن:

سنگ چینی ازنا:

شناخته شده ترین سنگ چینی ایرانی سنگ چینی ازنا مربوط به استان لرستان است و به سنگ ارباب هم معروف است. رنگ سنگ ازنا سفید است و نقش هایی به رنگ خاکستری و آبی مایل به خاکستری دارد. سنگ ازنا درخشنده است و بازتاب نوری زیادی دارد. همین ویژگی سنگ چینی ازنا باعث شده تا در محیط های کم نور و همچنین در نورپردازی دکوراسیون داخلی از آن استفاده شود.

* سنگ چینی الیگودرز:

سنگ چینی الیگودرز در استان اصفهان یکی از بهترین سنگ های ایرانی است. از سنگ چینی الیگودرز دو نوع متفاوت در دسترس است. یکی سنگ سفید الیگودرز که خط ها و رگه های خاکستری و مشکی دارد. دیگری سنگ مشکی الیگودرز است که دارای خط های سفید و خاکستری است. سنگ الیگودرز سهم بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

همه چیز درباره سنگ چینی/ ویژگی‌ها و کاربرد سنگ چینی

* سنگ چینی لایبید:

لایبید در استان اصفهان هم زادگاه نوعی سنگ چینی است که ما آن را سنگ چینی لایبید می نامیم. سنگ لایبید زمینه ای روشن با خط ها و لکه های تیره خاکستری، سبز یا مشکی دارد.

سنگ لایبید را معمولا در پروژه های لوکس ساختمانی استفاده می کنند و از خاصیت انعکاس نور آن بهره زیادی می برند. استفاده از سنگ چینی لایبید در راه پله، آشپزخانه و سرویس بهداشتی، فضاهای موردنظر را زیباتر جلوه می دهد.

* سنگ چینی نیریز:

شهرستان نیریز در استان فارس مرکز سنگ چینی نیریز است. زمینه روشن و خط های تیره سبز مایل به خاکستری، و آبی مایل به خاکستری نشان دهندۀ سنگ نیریز است. سنگ چینی نیریز تنوع زیادی در بافت و رنگ رگه ها دارد که باعث شده تشخیص این سنگ برای کارشناسان کمی مشکل شود. طرح های سنگ چینی نیریز شبیه سنگ چینی ترکیه، الیگودرز و هرات افغانستان است. این نکته تشخیص نوع سنگ چینی را مشکل کرده، اما باعث شده در زمان نداشتن دسترسی به سنگ های ترکیه و افغانستان، بتوان سنگ نیریز را جایگزین شود.

 

* سنگ چینی قروه:

سنگ چینی قروه از معادن استان کردستان به دست می آید و با نام سنگ چینی سایمان هم شناخته می شود. اسلب سنگ قروه معروف است و از ایران به سراسر دنیا صادر می شود.

سخن پایانی

نمای سنگی و زیبای یک ساختمان نه تنها عمر آن را طولانی تر می کند، بلکه سازه را در دید مردم ماندگارتر می سازد. سنگ چینی یکی از سنگ های پرکاربرد در نما، و البته در داخل ساختمان ها است که در سال های اخیر توجه کمتری به آن شده است. سنگی که استفاده از ظرفیت ها و قیمت مناسب آن می تواند طراحان خلاق را به فکر وادارد تا از آن استفاده بیشتر و بهتری در ساخت وساز کنند. ما در فروشگاه کیااستون به نشانی اینترنتی Kiastone.com همراه شما در خرید انواع سنگ های ساختمانی هستیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان