تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

مثلث دانشگاه امام صادق، صداوسیما و دولت رئیسی/ امام صادقی‌ها چگونه مدیر می‌شوند؟ +جدول

شمار وزرا و معاونان رئیسی که فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هستند، روز به روز افزایش می‌یابد. رویداد۲۴ در این گزارش نشان داده که حضور مدیران پرورش یافته دانشگاه امام صادق مختص به دولت رئیسی نبوده و تقریبا در تمام دوره‌ها، ارکان کشور در اختیار فارغ التحصیلان همین دانشگاه بوده است.

ثبت نام دانشگاه امام صادق

رویداد۲۴ روز گذشته یک حکم دیگر برای یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق صادر شد و وحید یامین پور به عنوان معاون وزارت ورزش و جوانان معرفی شد؛ به این ترتیب شمار مدیران امام صادقی دولت رئیسی در همین ابتدای کار از یازده نفر گذشت که عمده آنها توانستند در حد وزیر یا معاون رئیس جمهور منصب بگیرند.

اگر در ایالات متحده آمریکا، این دانشگاه هاروارد است که بزرگترین مرکز پرورش مدیران آینده این کشور است یا در فرانسه این وظیفه به عهده شعبات مختلف دانشگاه سوربون گذاشته شده است، در ایران نه دانشگاه صنعتی شریف و نه دانشگاه تهران، که دانشگاه امام صادق است که وظیفه پرورش مدیران جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و تا اینجا هم در این امر موفق بوده است. البته اینجا یک تفاوت مهم وجود دارد و برعکس هاروارد و سوربون، دانشگاه امام صادق جزو دانشگاه‌های برتر ایران نیست و به این ترتیب در مفهوم علم و دانش بازنگری شده است اما این مسئله دانشجویان این دانشگاه را نگران نمی‌کند و بازار کار برای آن‌ها فراهم است. به طوری که هیچکدام انگیزه و علاقه‌ای برای مهاجرت به خارج از کشور ندارند و در همین ایران، با یک وزارت یا هیات مدیره یا در نهایت یک برنامه در صدا و سیما خدمت می‌پردازند. البته امام صادقی‌های علاقه‌مند به سفر خارجی هم به خصوص در دوره سعید جلیلی، به عناوین مختلف عموما تشریفاتی، به عنوان سفیر، به اقصی نقاط دنیا رفتند.

به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق «بیشتر مدیران پرورش یافته در این دانشگاه جذب وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت امور خارجه شده‌اند.» آنها البته در دوره‌ای در قوه قضاییه و شورای نگهبان هم نفوذ زیادی پیدا کردند؛ چنانچه زمانی رئیسی در قوه قضاییه بود، علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی را به مجلس معرفی کرد. علی غلامی از نیروهای دانشگاه امام صادق بود که ریاست گروه معارف این دانشگاه را بر عهده داشت و در برنامه‌های شبکه افق به عنوان میهمان دعوت می‌شد. هادی طحان نظیف هم جوانی جویای نام که ریاست گروه حقوق دانشگاه را بر عهده داشت و به شورای نگهبان رفت. 

بیایید با هم بعضی فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه را بررسی کنیم:

مدیران دانشگاه امام صادق


بیشتر بخوانید: پایان ریاست ۴ دهه‌ای خانواده مهدوی کنی بر دانشگاه هاروارد اسلامی!


فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق در دولت خاتمی

در دولت خاتمی، عبدالله رمضان زاده استاندار کردستان و بعدا سخنگوی دولت شد. مصطفی کواکبیان هم نماینده سمنان بود و در کنار رمضان زاده، چهره‌های اصلاح‌طلب امام صادق بودند. خسرو تهرانی مشاور امنیتی خاتمی هم فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق بود.

دانشگاه امام صادق در دولت احمدی نژاد

به گزارش رویداد۲۴ در دولت اول احمدی نژاد، عمده قدرت امام صادقی‌ها در وزارت علوم بود، اما در دولت دوم احمدی نژاد با حضور سیدمحمد حسینی در وزارت ارشاد، آن‌ها وارد این وزارتخانه هم شدند. همچنین شورای عالی امنیت ملی نیز در همین دوره به یک فارغ التحصیل گمنام دانشگاه امام صادق سپرده شد: سعید جلیلی.

در دولت روحانی، حضور امام صادقی‌ها به چهره‌های امنیتی- فرهنگی مثل حسام الدین آشنا و کاظم جلالی خلاصه شد، اما در دولت رئیسی، این بار امام صادقی‌ها با قدرت بیشتری آمده اند و نیم نگاهی هم به مسئولیت‌های اقتصادی دارند. این همه حضور متنوع مدیران میانی در دولت ابراهیم رئیسی، حالا صدای انتقاد همه را بلند کرده است. بعضی صاحب‌نظران معتقدند فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق، به خاطر نوع خاص گزینش دانشجو در این دانشگاه، ارتباط کمتری با عامه مردم دارند و برداشت آن‌ها از سلیقه و خواسته‌های واقعی مردم به خاطر فضای ایزوله دانشگاه امام صادق، با واقعیت فاصله دارد. چنانچه درباره فارغ التحصیلان حوزه علمیه هم چنین استدلال‌هایی مطرح می‌شود. مثلا میثم لطیفی، پیش از این رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) بوده و قبل از وزارت، تنها یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا داشته و در آن درباره راهکار‌های جذب جوانان به مسجد صحبت کرده است!

محمدسعید مهدوی کنی ریاست هسته گزینش دانشگاه بود که بعد از پدر، ریاست دانشگاه را بر عهده گرفت. واحد گزینش دانشگاه البته تنها مربوط به استادان و کارمندان این دانشگاه نیست. دانشجویان برای ورد باید مرحله‌ای بگذارنند سپس وارد دانشگاه شوند. واحد گزینش دانشگاه که در اختیار نزدیکان مرحوم کنی است، با توجه به معیار‌های دینی، علمی، اخلاقی و سیاسی تعیین می‌کند چه دانشجویانی حق تحصیل در این دانشگاه را دارند و چه استادانی شایسته تدریس هستند. شایستگی حضور در دانشگاه تنها با مصاحبه حضوری، تحقیق میدانی و بررسی سوابق سیاسی و اجتماعی افراد میسر است.

مثلث دانشگاه امام صادق ، صدا و سیما و دولت رئیسی

در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ بدنه دولت کمتر دانش‌آموختگان امام صادق را جذب خود می‌کرده و در همین سال هاست (یعنی دوران ریاست لاریجانی بر سازمان صداوسیما) که این فارغ‌التحصیلان جذب سازمان می‌شوند. هنوز هم آن‌ها که جذب شدند؛ هستند. به مرور، حضور در صدا و سیما یکی از ویژگی‌های امام صادقی‌ها شد و آن‌ها دست به ساخت برنامه‌هایی با هدف معرفی چهره‌هایی از خودشان کردند. این مسئله البته چند روزی است با حکم ریاست پیمان جبلی، بیش از گذشته، علنی‌تر شده است.

اگر نهاد‌هایی مثل شورای راهبردی شبکه‌های مختلف تلویزیون را سرچ کنید، نام انبوهی از استادان و دانشجویان گمنام‌تر و ناتوان‌تر دانشگاه ام صادق را خواهید دید.

برنامه‌هایی مثل بدون توقف، تا ثریا، جهان آرا، میدون، عصر جدید پای مجریان، مداحان و کارشناسانی مثل وحید یامین پور، عبدالملکی، لطیفی و... را به صداوسیما باز کرد و دروازه نشستن آن‌ها روی صندلی‌های بزرگتر و مهمتر شد. در واقع امروز کسی نمی‌پرسد از آن همه شرکت‌کننده امیدوار برنامه میدان، کدام فرد توانست ایده خود را تجاری کند؟ امروز همه می‌دانند داور آن مسابقه بود که برنده واقعی بود، چنانچه برای یامین‌پور و سیدبشیر حسینی هم همین اتفاق افتاد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
4
دانشگاه امام صادق کپی دانشگاه پاتریس لومومبا ست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
نه بابا اینها پشند تر از انها هستند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
7
عین مثلث برمودا عمل خواهند کرد هیچ کسی و هیچ چیزی رو نزدیک خودشان قبول نخواهند کرد ...
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
3
5
سابقا میگفتن هر که بامش بیش برفش بیشتر
حالا میگن هر که ریشش بلندتر و کلفت تر موقعیتش هم بالاتر و برتر
یک سفره ای از برکات ومواهیب انقلاب پهن شده هر کسی یگ گوشه اش میشینه سهمشو بر میداره.درست میشه انشالا.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
5
5
قبل از اینکه دانشگاه هاروارد سابق شعبه ایران به امام صادق نامگذاری شود.وظیفه تعلیم و تربیت سیاستمدار و دیپلمات با نحوه اموزش حمل کیف سامسونت در اختیار مدرسه حقانی و مدرسه رفاه و علوی بود بعد دیدن برای صدورات تفکر انقلابی در جهان احتیاج به نیروهای بیشتری هست و هم چنین نیاز به مجموعه بزرگتری دارن.یک دانشگاه برای اینکار اختصاص دادن.بحمدالله اموزش دیدگان این مجموعه از نخبه ترین و سرامد ترین سیاستمداران و دولتمردان کشور هستند.چشم نخورن ایشالا
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
5
0
این مقایسه ای که دارم بهترین راهی بود که در برابر این گزارش ناخوشایند سایت شما می‌توان گفت. و الا غرضی در کار نیست.
((زندگینامه جواد ظریف را که بخوانید متوجه می‌شوید که چندین‌بار گوشه‌گیر تر از جوانانی است که در سنین دانشجویی فضای علمی امام صادق را تجربه می‌کنند.))
ضمن احترام به همه خادمان مردم ایران
ناشناس
|
China
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
0
2
زين كاروانسرا بسي كاروان گذشت. . ..
نظرات شما
پیشخوان