تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

رتبه‌بندی معلمان در سال آینده چقدر بودجه می‌گیرد؟

لایحه رتبه‌بندی معلمان در پاسکاری‌های بین مجلس و دولت بوده است، اما سرانجام قرار است بررسی این لایحه از امروز در صحن مجلس آغاز و سرنوشت آن طی روز‌های آینده مشخص شود.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ رتبه‌بندی معلمان یکی از مسائل بحث‌برانگیز در حوزه آموزش‌وپرورش است و در چند ماه گذشته، برخی از معلمان در اعتراض به عدم تصویب این طرح، تجمعاتی برگزار کردند.

یک معلم معترض اصفهانی در این‌باره می‌گوید: مدت‌هاست به ما وعده می‌دهند که لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس به تصویب می‌رسد، اما هنوز هیچ خبری نیست و به این بهانه که بودجه نداریم و لایحه بار مالی دارد، کار را به تعویق می‌اندازند.

    براساس ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۵، دولت مکلف است لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد؛ در این ماده آمده است: «تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی»

    براساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با پیشنهاد دولت تصویب شده، حقوق معلمان باید ۸۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه باشد، اما این کلاف سردرگم چند سالی می‌شود بین دولت و مجلس در حال پاس‌کاری است.

    کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان چندی پیش در صحن مجلس به تصویب رسید و بار‌ها در کمیسیون آموزش هم بررسی و گزارش نهایی آن‌هم به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.

    گفتنی است، بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از هیئت‌رئیسه درخواست کرده‌اند که رسیدگی به لایحه رتبه‌بندی معلمان در اولویت بررسی مجلس قرار گیرد.

    در همین راستا، در جلسه علنی (چهارشنبه ۲۱ مهرماه) مجلس شورای اسلامی جمعی از نمایندگان، به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جایگاه هیئت‌رئیسه تجمع کردند و خواستار بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن مجلس شدند.


    بیشتر بخوانید: خبری خوش در مورد رتبه بندی معلمان/ پرداخت پاداش ها کلید خورد


    علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس با اشاره به آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: لایحه رتبه‌بندی معلمان (یکشنبه ۲۵ مهرماه) در مجلس اعلام وصول می‌شود که در این لایحه ۸۰ درصد هم‌ترازی حقوق با مربیان و آموزشیاران در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود دولت با تأمین اعتبار از اول مهرماه منابع مورد نیاز آن را در مسیر اجرا تأمین کرده و پرداخت کند.

    وی ادامه داد: دولت قول داده تا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع اولیه اجرای این لایحه را تأمین کند که چنانچه به تعهد خود عمل نکند، از سال آینده دولت موظف است تا این لایحه را در بودجه سالانه پیش‌بینی کرده و عملیاتی کند.

    همچنین حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت انجام یک کار دقیق و کارشناسی در این زمینه با همراهی مجلس و دولت، گفته است: رتبه‌بندی معلمان را داریم دنبال می‌کنیم تا به نحو درستی هم تصویب و هم اجرا شود، هم به منزلت و هم معیشت و هم هویت معلم توجه شود، صرفاً نباید نگاه اقتصادی داشت، معلم ما نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

    به گفته حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان، اجرای دقیق و کامل نظام رتبه‌بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین و نقشه مهندسی علمی کشور، اجرای کامل بند «حقوق مزایای فرهنگیان نباید کمتر از ۸۰ درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها که از نظر مدرک دانشگاهی و سابقه و سایر مؤلفه‌ها هم‌تراز هستند» مورد توافق نمایندگان مردم و وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته است.

    به باور کارشناسان، با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان، تحول و پویایی دستگاه تعلیم و تربیت عملیاتی می‌شود؛ نمایندگان مجلس یازدهم مدعی هستند که در حمایت از آموزش و پرورش کشور عزم قاطع دارند و باید منتظر ماند و دید آیا این عزم قاطع به احقاق حق فرهنگیان منتهی می‌شود یا خیر.

    منبع: آنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان